Fylla på co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -piraya-
    • November 2004
    • 156

    Fylla på co2

    Jag har en 500g co2-flaska som jag så småningom behöver fylla på och skulle vilja ha tips på firmor i nordvästra skåne.
    Alla tips mottages tacksamt men speciellt av er som har testat någon firma, hur lång tid tog det och vad kostade det? Skulle vara bra om man kunde få den påfylld medans man väntade.

    Hade dem några synpunkter om flaskan var köpt i Tyskland?

    Tack på förhand!
    /Mats

    Juwel Vision 180
    Eheim 2028

    Juwel Rio 180
    Aquarelle 2x30W, co2
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    brandfirmor och zoobutiker kan du ju höra med.

    150-200kr är siffror jag sett sen storlek på flaskan spelar ingen roll med andra ord är det svindyrt att fylla en 500gr flask och billigt för en 6kg flaska.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • -piraya-
      • November 2004
      • 156

      #3
      Ursprungligen postat av Raven
      brandfirmor och zoobutiker kan du ju höra med.

      150-200kr är siffror jag sett sen storlek på flaskan spelar ingen roll med andra ord är det svindyrt att fylla en 500gr flask och billigt för en 6kg flaska.
      Har kollat med en välkänd zoobutik i närheten men dem fyller bara på flaskor som är köpta där, har ett sorts utbytessystem (en 500g flaska kostar hårresande 950kr, ca 150kr för påfyllning).
      När han frågade vad det var för märke på min flaska och jag sa att det inte var något speciellt märke och den var köpt från Tyskland så var det som att svära i kyrkan......
      /Mats

      Juwel Vision 180
      Eheim 2028

      Juwel Rio 180
      Aquarelle 2x30W, co2

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Du får nog problem att fylla en Tysk tub i sverige eftersom det är krav på godkännande av tub-typ och även provtryckning (provtryckning är återkommande).
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • -piraya-
          • November 2004
          • 156

          #5
          Ursprungligen postat av NE
          Du får nog problem att fylla en Tysk tub i sverige eftersom det är krav på godkännande av tub-typ och även provtryckning (provtryckning är återkommande).
          Flaskan är provtryckt och hur länge den är godkänd står på flaskan.
          I dessa EU-tider då allting ska vara lika inom EU borde inte det kvitta var flaskan är såld så länge den håller sig till någon standard?

          Ser fram emot att höra från nån som har en "tysk flaska" och har fått den fylld.
          /Mats

          Juwel Vision 180
          Eheim 2028

          Juwel Rio 180
          Aquarelle 2x30W, co2

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Hej Piraya
            Prova att ringa Igrab vad de säger om det det ligger i Åstorp eller varför inte prova Perstorp brandförsvar.
            Har själv bara agaflaska men fyller den i åstorp.
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Eu tider hjälper tyvärr inte eftersom detta är nationella regler.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • Kharn
                • May 2004
                • 256

                #8
                hej

                Det är inga problem att fylla tyska flaskor ,, jag har själva 2 st Tyska 2 kg flaskor från Dennerle som jag fyller på Sydbrand i Ystad varannan månad

                Det är troligen dit dom flesta Brandfirmor i skånetrakten skickar sina flaskor.

                Jag vet att dom flaskorna som går till simontorp som utbytesflaskor åker till Sydbrand för fyllning.

                Det bästa med att åka dit själva är att dom fixar det på 5 minuter.

                Angående provtryckning så ar det krav att flaskorna ska provtryckas vart 10 år
                MVH Jimmy
                Senast redigerad av Kharn; 04 October 2005, 14:26.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Tjena Piraya...

                  Pratade med Hylander på perstorps brandförsvar och han sa att de skickade sina flaskor till sydbrand.. så jag skulle ringa IGRAB och fråga dem...dvs om du inte vill köra till malmö
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • Jesper2
                    • April 2005
                    • 54

                    #10
                    Det gäller att hitta en depå och det är ganska få av brandskyddsföretagen som har det. Tar man det via brandförsvar eller Zoohandlare skickar de till en depå men tar bra betalt för frakt och hantering. Själv bor jag i Staffanstorp ( Malmö/Lund) och får köra ända till en depå i Ystad. Där jag får flaskan fylld medan jag väntar. Jag vet tyvärr inte någon i nordvästar Skåne men hittar du någon så säg gärna till. Gå in på Gula Sidorna och kolla under brandredskap eller brandskydd, ring runt och kolla pris.

                    Att det är en tysk flaska borde inte spela någon roll vad jag kan förstå men det kunde vara idé att köpa en 3 kg skrotad brandsläckare med standardgänga. Det skall vara den gamla typen som har en kran. En sådan kan du sannolikt köpa för ca 100 kr av någon av brandredskapsfirmorna. De brukar vara fyllda när du köper dem men också försedda med stigrör. Det fungerar ändå men om det slutar bubbla kan det beror på att utloppet fryst. Risken för problem minskar om du har den upprätt stående eller lutande så att botten ligger lägre än kranen. När flaskan är tömd och du skall fylla den igen måste den troligen provtryckas vilket kostar några hundra. Samtidigt ber du dem ta bort stigröret. Därefter behöver du bara provtrycka vart tionde år och kan fylla flaskan ett stort antal gånger däremellan.

                    Mvh
                    Jesper

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Hej igen Piraya

                      Jag har pratat med IGRAB de tar inte emot flaskor av den sorten de skickar al sina flaskor numera till växsjö så det är byte som gäller..MEN han skulle kolla upp läget till mig till nästa vecka då jag skall lämna min aga flaska för inbyte min 6kg aga kostar att fylla(inbyta) 350kr
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • -piraya-
                        • November 2004
                        • 156

                        #12
                        TACK för alla svar, superbra! Ska kolla om det finns nån depå i närheten där man kan fylla på direkt.
                        Alternativt köpa större flaska, vägde flaskan efter ca 4veckors drift och det hade gått ca 100g co2. Faktiskt mindre än jag trodde men vi har mjukt vatten här så det räcker med 1,25 bubblor/s för att få ner pH:t till 6,5.
                        Men en 2-3kg:s flaska hade inte varit fel ändå så kan man få en sådan till ett bra pris hade det varit smidigt.

                        Peter, ska bli kul att höra vad dem säger på IGRAB. Vad kostade din egen AGA flaska?
                        /Mats

                        Juwel Vision 180
                        Eheim 2028

                        Juwel Rio 180
                        Aquarelle 2x30W, co2

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Min AGA flaska skulle kosta 1800 + moms om jag köpt den direkt av aga men då e det livsmedelgas (e det i alla sägs det) men då jag har lite kontakter så kostade den gratis bara en biltur för att hämta den.
                          Finns en snubbe som säljer billigt jag mailar dig privat.....
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #14
                            Hej Piraya
                            De ringde från IGRAB och de kan inte fylla de flaskorna =O(((.
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            • -piraya-
                              • November 2004
                              • 156

                              #15
                              Ok, tack för hjälpen Peter och alla ni andra.
                              Skulle kanske vara smidigast att köpa en begagnad lite större flaska som går att byta istället för att ha samma som fylls på hela tiden.

                              Ni som har köpt begagnade brandsläckare, fyller ni på samma flaska hela tiden eller dem ingår i utbytessystemet så att ni får en annan när ni lämnar in den tomma?
                              Senast redigerad av -piraya-; 08 October 2005, 10:16.
                              /Mats

                              Juwel Vision 180
                              Eheim 2028

                              Juwel Rio 180
                              Aquarelle 2x30W, co2

                              Kommentar

                              Arbetssätt...