Hjälp oss!!! (Nybörjare...)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mammlin
    • September 2005
    • 2

    Hjälp oss!!! (Nybörjare...)

    Det växer en mjölkvit, snorliknande (konsistensen) "dimma" på vår rot, den har även börjat sprida sig ut över gruset. Har ingen aning om vad det är eller vad jag ska göra åt det, börjar känna mig smått desperat nu. Vi har ett 60 liters akvarium som vi startade upp för snart två veckor sedan. Efter ungefär en vecka med växter samt inredning så stoppade vi i de första fiskarna. Vi har nu ett stim på tio neontetror, två räkor samt en siamesisk algätare.

    Vi rengjorde naturligtvis roten och stenarna i kokande vatten.

    Hjälp oss snälla! Barnen är alldeles förtvivlade och bara går och väntar på att fiskarna ska dö.

    Tack på förhand!
  • Marlin
    • January 2005
    • 156

    #2
    Jag hade något liknande i mitt akvarium när jag startade upp det. Det försvann efter ett tag av sig själv. Själv funderade jag på om det kunde vara någon slags svamp som började växa på roten. Jag tycker att ni ska försöka ta det lugnt om fiskarna verkar må bra och inte oroa er för mycket.
    Mvh,
    Malin

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      #3
      Det fick jag också i början. Det är normalt och inte farligt. Gnugga bort det från roten och vänta. Malarna brukar också äta lite smått på det. Ta det lugnt bara.
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        om de sitter löst kanske du kan ta nån form av skrapa kniv eller liknande och skrapa loss det samtidigt som du gör vattenbyte och håller slangen så allt sugs ut.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • plorozen
          • January 2004
          • 531

          #5
          jag fick också mögel/svamp på min rot jag stoppade ner, dock tog räkorna hand om det på ett par dagar.

          Kommentar

          • zickan
            • June 2005
            • 60

            #6
            har haft sammma problem, det enda som hjälpte var att ta upp den o skura den med diskborste 1 gång i veckan ungefär. fick göra det rätt länge. Det är svamp sa de på akvarielagret iaf..det försvann tillslut kämpa på bara

            Kommentar

            • Mammlin
              • September 2005
              • 2

              #7
              Tusen tack för alla era svar!!!!

              Vi vågade inte chansa så vi tog ur roten och rengjorde den ytterligare en gång med riktigt hett vatten. Den har fått stå i rumstemperatur och torkat ordentligt men i förrgår så bestämde vi oss för att prova att sätta ner den i akvariet igen. Börjar redan se tendenser till att "det"/svampen är på väg tillbaka, men nu vet vi ju att det inte är något farligt. Vi får prova era tips med att skrubba och hålla efter den. Förhoppningsvis så försvinner svampen till slut för oss också.

              Tack åter igen!!!

              Kommentar

              Arbetssätt...