Nybörjarfrågor ang växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    • April 2005
    • 1129

    Nybörjarfrågor ang växtakvarium

    Hejsan har länge varit lite sugen på att starat upp ett kar med måtten 100 lång, 30cm högt och 45 djupt eller 222 liters växtakvarium
    Men allting är som en djungel för mej

    Jag skulle hemskt gärna vilja att någon skrev lite om saker som är basic, saker man ska tänka på, utgå ifrån

    Jag har en del frågor som jag undrar mest över

    Pump : hurdan pump ska man helst ha, ytterfilter eller inner, hur stort bör det vara
    Bottenmaterial : vilken sand eller grus är bra, går det köra med blästersand tex
    Värmare : Antar att man borde ha doppis också?
    Ljuset : Funkar det bra med vanliga rör till fiskar eller är MH att föredra
    Tillsattser / Gödning : vilket är enkelt och bra att börja med.

    Jag tror ni förstår vad jag är ute efter för slags hjälp och vill veta

    Så jag är väldigt tacksam om någon tar sej tid och skriver några rader om detta

    Tack på förhand

    //Peter
    Senast redigerad av Redbullen; 30 September 2005, 09:37.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Pump: Ytterfilter så du dels får färre saker i akvariet och dels kan använda det som CO2-reaktor.
    Bottenmaterial: Spelar ingen roll om du ska köra PMDD-vattengödning med perfekta CO2-nivåer.
    Värmare: Spelar ingen roll.
    Ljuset: Funkar fint med vilka rör som helst. Helst ska du komma över 0.5 watt per liter och vissa rör är roligare om man ska köra bottentäckare t ex Aquarelle/Aquastar/Triton som får dom att krypa bra.
    Tillsatser/Gödning: Man blandar ihop en egen gödning "PMDD": http://www.pmdd.se

    Skötsel: Se till att lägga dig på en bra CO2 nivå och gör ett stort (>50%) vattenbyte i veckan för att 0-ställa näringsnivåer och fulldospulsa en PMDD-gödningspuls för hela vattenvolymen såfort växterna inte bubblar.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Redbullen
      • April 2005
      • 1129

      #3
      Defdac : vad skulle du köra med för lysrörs setup i mitt kar
      Det är 100 lång 30 högt och 45 djupt..
      Hade tänkt köra mestadels låga växter, vill försöka efterlikna ett miniatyrlandskap

      Hur många rör?
      Vilken sorts rör?
      Vilken wattantal på amaturern?

      //Peter
      Senast redigerad av Redbullen; 26 September 2005, 18:12.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag skulle köra med vanlig t8 belysning. Så länge du har plats med det så är det fortfarande det billigaste alternativet. Sätt i så många du behöver för att nå 0,5w/l +-0,1w.

        Men innan du funderar för mycket på ljus så måste du fixa co2. Att gasa på med så mycket ljus förutsätter perfekt co2 nivå.

        Det finns andra sätt att bygga växtakvarium på också, om du berättar lite mer om dina planer när vi träffas på lördag så kanske jag kan hjälpa dig att välja metod.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Redbullen
          • April 2005
          • 1129

          #5
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Jag skulle köra med vanlig t8 belysning. Så länge du har plats med det så är det fortfarande det billigaste alternativet. Sätt i så många du behöver för att nå 0,5w/l +-0,1w.

          Men innan du funderar för mycket på ljus så måste du fixa co2. Att gasa på med så mycket ljus förutsätter perfekt co2 nivå.

          Det finns andra sätt att bygga växtakvarium på också, om du berättar lite mer om dina planer när vi träffas på lördag så kanske jag kan hjälpa dig att välja metod.
          MVH
          Magnus
          Okey tjena Magnus föresten, det var inte igår..
          Jag är väldigt ny på detta så jag vet i stort sett inte ett skit
          Men jag är fullt villig att lära mej från början
          Har suttit ett tag nu när jag lugnat ner mej med vanlig fisk och blivit biten av växtakvarium

          Mina planer är mer eller mindre att försöka forma ett mindre landskap
          Alltså mycket lågväxande växter
          Eller kanske någon fint formad rot och låta lite olika växter växa runt och kanske ha någora mindre fiskar också.

          Du som har pysslat en hel del med det kanske skulle kunna lägga upp ett förslag på setup.
          Något som du skulle "börjat" med, så man kan lära sej att få dom växterna man ha till en början att må väl och växa i bra takt
          Och sen utöka i lugn takt allt eftersom

          Angående på Lördag kan jag inte medverka tyvär
          Men det kommer fler båtar som man brukar säga

          //Peter
          Senast redigerad av Redbullen; 26 September 2005, 19:13.

          Kommentar

          • Redbullen
            • April 2005
            • 1129

            #6
            Fick idag tag på en 110cm 2*30Wramp med dubbla rör i billigt
            Jag har redan ett 222liters som jag bestämmt mej för att köra växterna i, och där en tillhörande ramp 2*30 med två rör i

            Undrar nu om 4 st 30w Aquarelle/Aquastar eller Triton-rör borde täcka upp tillräckligt många W/L, jag är osäkert på hur man räknar ut wall per lite
            Ska jag köra med 4st Aquarelle eller köra någon blandning mellan Aquarelle/Aquastar/Triton

            defdac och ni andra, kom nu med förslag och ideèr

            //Peter

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              4 st lysrör á 30 watt blir: 4*30=120w
              120 watt i 222 liter blir : 120/222=0,54 w/l

              Så om karets storlek stämmer så har du bra med ljus. Men nu har det visat sig att måtten du nämnt innan inte alls ger 222 liter utan snarare 135 liter. Om du har skrivit måtten rätt på karet så kommer du att hamna på nästan 1w/liter. En sån ljusmängd är inte att leka med och bara för den som är mycket van växtakvarist. Men det är klart en utmaning.

              Så det du måste göra är att dubbelkolla siffrorna så att vi vet hur stort ditt kar egentligen är.

              Jag ser ingen anledning att blanda mellan olika rör. Aquarelle är bra och lätt att hitta. På lampshoppen i växjö säljer de ett annat rör som är mycket likt aquarelle men avsevärt billigare, men jag minns inte namnet. Välj någon av dem.

              Nu har du snart rätt på ljuset, men du har fokuserat fel i början, co2 är alltid viktigare än ljus. Du får ett snyggare kar med 2 st 30 wattsrör och co2 än vad du får med 4 st rör utan co2. Så det är hög tid att börja fundera hur du vill få co2 i karet.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Redbullen
                • April 2005
                • 1129

                #8
                [QUOTE]4 st lysrör á 30 watt blir: 4*30=120w
                120 watt i 222 liter blir : 120/222=0,54 w/l

                Så om karets storlek stämmer så har du bra med ljus. Men nu har det visat sig att måtten du nämnt innan inte alls ger 222 liter utan snarare 135 liter. Om du har skrivit måtten rätt på karet så kommer du att hamna på nästan 1w/liter. En sån ljusmängd är inte att leka med och bara för den som är mycket van växtakvarist. Men det är klart en utmaning.[QUOTE]
                Nja kanske var lite otydlig, i början var det tal om att bygga ett själv, men jag skippar det för jag pallar inte hehe
                Så det får bli mitt 222 liters ram som har har sen innan


                [QUOTE]
                Jag ser ingen anledning att blanda mellan olika rör. Aquarelle är bra och lätt att hitta. På lampshoppen i växjö säljer de ett annat rör som är mycket likt aquarelle men avsevärt billigare, men jag minns inte namnet. Välj någon av dem.[QUOTE]
                Okey det vore fint om du kunde komma på namnet på det, eller kan jag ju stick dit och fråga dom, dom kanske vet vilket vi menar då

                [QUOTE]
                Nu har du snart rätt på ljuset, men du har fokuserat fel i början, co2 är alltid viktigare än ljus. Du får ett snyggare kar med 2 st 30 wattsrör och co2 än vad du får med 4 st rör utan co2. Så det är hög tid att börja fundera hur du vill få co2 i karet.
                [QUOTE]

                Okey kanske ska köra som du säger, två rör och co2 då
                Du får gärna skriva vad som krävs för co2 körning lite basic så ska jag läsa på här inne på forumet så länge

                Tack änså länge

                Mvh Peter

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  På lampshoppen i växjö säljer de ett annat rör som är mycket likt aquarelle men avsevärt billigare, men jag minns inte namnet.
                  Sylvania Aquastar är väldigt vanligt i belysningsaffärer och nästan identisk med Aquarelle. Brukar vara någon hundring billigare per rör.

                  co2 är alltid viktigare än ljus
                  Helt klart.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    • April 2005
                    • 1129

                    #10
                    4 st lysrör á 30 watt blir: 4*30=120w
                    120 watt i 222 liter blir : 120/222=0,54 w/l

                    Så om karets storlek stämmer så har du bra med ljus. Men nu har det visat sig att måtten du nämnt innan inte alls ger 222 liter utan snarare 135 liter. Om du har skrivit måtten rätt på karet så kommer du att hamna på nästan 1w/liter. En sån ljusmängd är inte att leka med och bara för den som är mycket van växtakvarist. Men det är klart en utmaning.
                    Nja kanske var lite otydlig, i början var det tal om att bygga ett själv, men jag skippar det för jag pallar inte hehe
                    Så det får bli mitt 222 liters ram som har har sen innan


                    Jag ser ingen anledning att blanda mellan olika rör. Aquarelle är bra och lätt att hitta. På lampshoppen i växjö säljer de ett annat rör som är mycket likt aquarelle men avsevärt billigare, men jag minns inte namnet. Välj någon av dem.
                    Okey det vore fint om du kunde komma på namnet på det, eller kan jag ju stick dit och fråga dom, dom kanske vet vilket vi menar då

                    Nu har du snart rätt på ljuset, men du har fokuserat fel i början, co2 är alltid viktigare än ljus. Du får ett snyggare kar med 2 st 30 wattsrör och co2 än vad du får med 4 st rör utan co2. Så det är hög tid att börja fundera hur du vill få co2 i karet.
                    Okey kanske ska köra som du säger, två rör och co2 då
                    Du får gärna skriva vad som krävs för co2 körning lite basic så ska jag läsa på här inne på forumet så länge

                    Tack änså länge

                    Mvh Peter

                    Kommentar

                    • blackened
                      • May 2005
                      • 58

                      #11
                      Jag har själv haft 4 rör till ett 222 liters och det var precis lagom, så satsa på det! Angående koldioxid så tycker jag att du ska satsa på att köpa en tub (beg brandsläckare från brandfirma, stigarröret borttaget, provtryckt och fylld) regulator, nålventil och magnetventil. Sedan om du ska köra med ytterfilter så har du en utmärkt koldioxidreaktor genom att bara leda in bubblorna i insuget till ytterfiltret.

                      Komplett co2 anläggning med tub borde hamna någonstans runt 1500:-

                      En mycket billigare metod som inte ens är hälften så bra och ger dig alger så det står härliga till är mäskmetoden. Alltså en 2liters läskflaska med vatten, jäst och socker i. Det ger oavsett hur du trixar en ojämn tillförsel som växterna hatar och algerna älskar!

                      Kommentar

                      • Redbullen
                        • April 2005
                        • 1129

                        #12
                        Ursprungligen postat av blackened
                        Jag har själv haft 4 rör till ett 222 liters och det var precis lagom, så satsa på det! Angående koldioxid så tycker jag att du ska satsa på att köpa en tub (beg brandsläckare från brandfirma, stigarröret borttaget, provtryckt och fylld) regulator, nålventil och magnetventil. Sedan om du ska köra med ytterfilter så har du en utmärkt koldioxidreaktor genom att bara leda in bubblorna i insuget till ytterfiltret.

                        Komplett co2 anläggning med tub borde hamna någonstans runt 1500:-
                        Okey ska se vad som finns här på jobbet, vi har rätt mkt sånna prylar.


                        En mycket billigare metod som inte ens är hälften så bra och ger dig alger så det står härliga till är mäskmetoden. Alltså en 2liters läskflaska med vatten, jäst och socker i. Det ger oavsett hur du trixar en ojämn tillförsel som växterna hatar och algerna älskar!
                        Nja mäsk vet jag inte om jag vill köra med då, iofs billig.
                        Vill helst inte att det ska säga " Swopp " så är allt helt grönt och ulligt hehe

                        Tack iaf..

                        Mvh Peter

                        Kommentar

                        • blackened
                          • May 2005
                          • 58

                          #13
                          "Okey ska se vad som finns här på jobbet, vi har rätt mkt sånna prylar."

                          Härligt, då kanske du kan komma undan lite billgare!



                          "Nja mäsk vet jag inte om jag vill köra med då, iofs billig.
                          Vill helst inte att det ska säga " Swopp " så är allt helt grönt och ulligt hehe"

                          Riktigt så fort går det inte hehe, men det är jäkligt svårt att få snygga algfria blad med mäsk. Jag fick kanonbra tillväxt med mäsk men det var bara de nya bladen som var rena och snygga. Och då fick jag verkligen till gödningen och blev av med alla brister (utom just co2 då).

                          Med tub och bra med ljus så har du alla förutsättningar att lyckas! När du justerat rätt bubbeltakt på koldioxiden så är det bara att sätta igång med det roliga - gödningen! Sen när du har koll på den är det dags att börja trimma växter vill jag lova.

                          Lycka till!

                          Kommentar

                          • Redbullen
                            • April 2005
                            • 1129

                            #14
                            Ursprungligen postat av blackened
                            Med tub och bra med ljus så har du alla förutsättningar att lyckas! När du justerat rätt bubbeltakt på koldioxiden så är det bara att sätta igång med det roliga - gödningen! Sen när du har koll på den är det dags att börja trimma växter vill jag lova.

                            Lycka till!
                            Känns lite som det är lättare att lyckas med tub och bra ljus än mäsk, rätt eller fel?

                            Jag är inte rädd för att misslyckas, det är ju det man lär sej av
                            Men vill ju helst inte misslyckas direkt så jag tappar gnistan hehe.

                            //Peter

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Med tub är det lättare att lyckas än med mäsk, helt riktigt. Men blanda inte in ljuset i samma mening då blir det svårt att svara. När du kommer över 0,2 w/l så blir karet svårare ju mer ljus du har. 0,5w/l är ett riktvärde där man kan få mycket snyggt kar men inte alltför svårt. Börja gärna med två rör och öka ett åt gången när du börjar lära dig hur det fungerar.
                              MVH
                              magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...