Min Windeloev vissnar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Min Windeloev vissnar

    Hej
    Vad kan ta kål på en Windeloev? Den är inte mer än någon månad gammal, och har snart vissnat ner helt. Min vanliga javaormbunke ser ut ungefär som när jag köpte den för något halvår sedan. Den är fastsatt vid en hålsten med hjälp av lite fiskelina, inte särskilt hårt åtdragen.
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    göder du växterna ?
    vad har du för ljus ?
    är rotstocken täckt av sand/grus ? om den är så ruttnar den oftast.

    har själv en windelöw och fick precis klippa bort 2/3 för den växer för bra så för mej känns det som en enkel växt
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • joad
      • August 2004
      • 242

      #3
      Jag blandade i en burk bottengödning i sjöstenen när jag riggade akvariet för något år sedan. Gödningen skulle hålla tre år om jag minns rätt. Jag använder ett lysrör, som jag i skrivande stund har glömt namnet på, men det är om jag inte har fel det mest rekommenderade lysröret av alla här på Zoopet.

      Rotstocken är inpillad i ett av hålen i hålstenen, definitivt inte nedgrävd. Min vanliga javaormbunke sitter på samma vis inkilad i en mangroverot, men eftersom ormbunken var så liten behövdes ingen fiskelinan för att hålla kvar den.
      130L
      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        bottengödning är inte mycket att hänga i gran en del av dom är rent ut sagt skit och triggar bara en massa alger då dom innehåller för mycket järn.

        den enda gödning som jag läst är bra och förser växterna med allt den behöver är pmdd.
        betalade 153kr för 5 påsar(olika ämnen) och behöverinte köpa nåt mer förräns om 5-6år eller nåt.
        www.pmdd.se

        sen finns tmg också men ger mest mikrogödning och där för fiskarna fixa resten men då kan man inte hålla på å slamsuga.

        1rör låter lite förlite.
        är det 20w ?
        om ja så ger det 0.13w Litern och är väldigt lite.
        om det är ett 30w rör så ger de 0.2w litern vilket också är väldigt lite.
        Senast redigerad av Raven; 26 September 2005, 18:27.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • joad
          • August 2004
          • 242

          #5
          Sylvana Aquastar, 30W. Hm, då kanske jag inte kan ha en Windeloev helt enkelt. Men mina övriga växter, utom min Javaormbunken då, växer ganska rejält. Har en urskog av Skruvvallisneria, en Svärdsplanta som malarna iofs aldrig riktigt ger chansen och dessutom en del javamossa (jag har slängt flera gånger det jag en gång köpte).

          För tillfället har jag bara en reva Hornsärv som ligger och flyter, sedan den frigjort sig från stenen jag klämt fast den med. Men Hornsärv har jag kastat många gånger mer än jag köpte en gång i tiden. Däremot skuggar inte Hornsärven någon särskild växt, för utblåset från pumpen håller igång ytan så att den åker i cirklar.

          Får väl se när plånboken medger något bättre. Kanske jag rent av ska satsa på ett större akvarium. Önskedröm.

          Tack för svar.
          130L
          För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

          Kommentar

          • mgrant
            • July 2003
            • 475

            #6
            Jag skulle säga att du med 99% säkerhet lider av nitratbrist. Skaffa no3 och häll i illa kvickt. Windeloev älskar no3 , jag har en boll som är stor som en medicinboll och jag får hälla i en matsked no3 varje vecka för att inte komma ner på noll.
            Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
            Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

            Kommentar

            • joad
              • August 2004
              • 242

              #7
              Oj, med alla fiskar i mitt akvarium borde det inte bildas tillräckligt med nitrat? Jag kanske får höra mig för i min närmaste affär om de har No3, eller rentav pmdd-påsarna. Tack återigen.
              130L
              För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

              Kommentar

              • joad
                • August 2004
                • 242

                #8
                Uppdatering

                Jippi! Det verkar som om PMDD gjort susen, min Windeloev har tagit sig igen. Men det lär dröja innan den är lika snygg som när jag köpte den!
                130L
                För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Man får gratulera.
                  Ännu ett bevis på att dom så kallade fattigmans dropparna (PMDD - Poor Mans Dupla Drops)är det enda rätta om man vill lyckas med växterna.
                  Sen är det klart att lite CO2 skadar ju inte heller.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Kolla här vad som hände när jag som PMDD-nybörjare la in första inlägget på zoopet om PMDD ("du läsare" oj vad pretto men men, det var ju mitt andra inlägg på zoopet så jag ville inte reta upp nån )


                    Här är en annan tidig goding:


                    Det var verkligen ett minfält ibörjan. Jag minns med skräckblandad förtjusning när Rickard Berg skrev dikter till mig i sin signatur 8) Undrar vad jag gör för fel.

                    Nåväl det är läckert med alla nya konstverk =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • joad
                      • August 2004
                      • 242

                      #11
                      Höh! Kjell glömde helt bort att påpeka att man måste kvantifiera centraldioden i sin ljusramp, för att uppnå rätt fluxvärde i ytbottenskiktet. Jag har byggt min egen fluxmeter av två uttjänta olivoljeflaskor (olio extra vergine), ett tandborstskaft av banlon och två glasspinnar. Läs mer om projektet här:
                      130L
                      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Lustigt att "J. T. Spaulding Institute" bara nämns på 8 sidor på hela internet, och alla i anknytning till en och samma undersökning. Det kan inte vara så att undersökningen är en hoax?
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • joad
                          • August 2004
                          • 242

                          #13
                          130L
                          För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...