Är Algo-stop depot ett bra algmedel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    • April 2005
    • 1061

    Är Algo-stop depot ett bra algmedel.

    Har tofsalger men nu har jag ledsnat på dom, så jag tillsätte 1 algo-stop depot idag. Har provat med 50% vatten bytten och mindre lys timmar men det har inte hjälpt.Finns det någon som har provat detta algmedel och som kan säga om det är bra eller inte.Har även räkor som ska ta lite tofsalger.
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Ursprungligen postat av rent vatten
    Har tofsalger men nu har jag ledsnat på dom, så jag tillsätte 1 algo-stop depot idag. Har provat med 50% vatten bytten och mindre lys timmar men det har inte hjälpt.Finns det någon som har provat detta algmedel och som kan säga om det är bra eller inte.Har även räkor som ska ta lite tofsalger.
    Om jag inte har fel så är väl anti-alg-medel inte så bra för fisken?

    Släck ner helt ett 3-4 dagar. Täck över med ett skynke så det verkligen inte kommer inte ljus. Och gör dagliga delvattenbyten. Något jag hört ska funka.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Tja, algmedel brukar vara bra mot alger. Brukar även vara bra mot växter och även räkor, då de flesta algmedel innehåller en duktig mängd koppar, om jag inte är helt snett på det. Koppar är giftigt i högre koncentrationer för alla levande organismer, och speciellt för skaldjur. Av någon anledning så är de extra känsliga mot tungmetaller i vattnet.

      Personligen så skulle jag aldrig använda något algmedel överhuvudtaget. Man tar enbart död på de alger (samt eventuella växter och räkor) som finns i karet precis då. Själva orsaken till algerna har man inte attackerat så risken är stor att de kommer tillbaks.

      Siamesisk algätare käkar tofsalger om den är lite utsvulten. För övrigt hjälper bra nivåer på näringsämnen, samt CO2. Kör du inte med CO2 rekommenderar jag utökning av filtervolymen.

      Hilsen,

      P

      Kommentar

      • rent vatten
        • April 2005
        • 1061

        #4
        13/ Algmedel
        Det finns också algmedel i handeln. Detta är dock något man bör tillgripa som en sista utväg. Visserligen tar de ofta bort algerna, men eftersom de inte tar bort orsaken till att det blir alger, kommer algerna oftast snabbt tillbaka igen. Dessutom hämmar många algmedel (inte alla) ofta inte bara algernas utveckling utan också växternas. Arterna i släktena Blyxa och Vallisneria verkar vara speciellt känsliga för algmedel.

        Från zoopet och eftersom jag inte har dessa växter så kanske det hjälper mig tänkte jag.

        Kommentar

        • rent vatten
          • April 2005
          • 1061

          #5
          Kanske bäst att ta bort tabletten då, den skulle inte lösas upp utan avge ämnen i sex veckor. Så det är väl bara att plocka upp den och även växterna.Så får jag väl köpa nya växter och prova lyckan igen då.

          Kommentar

          • rent vatten
            • April 2005
            • 1061

            #6
            Kan orsaken till tofsalger, vara att jag ej har några snabb växande växter i karet.

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Ingen orsak att du saknar snabbväxare, men det kan vara idé att stoppa i några sådana då de hjälper till att suga ammonium. Tabletten hade jag lugnt tagit bort.

              Hilsen,

              P

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Farsan stoppade ner några Algizit-tabletter varpå fotosyntesen från alla växterna tvärstannade, och den hoppade inte igång efter flera stora vattenbyten och tabletten borttagen.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • rent vatten
                  • April 2005
                  • 1061

                  #9
                  Har nu tillsatt några snabb växare.

                  Kommentar

                  • rent vatten
                    • April 2005
                    • 1061

                    #10
                    Har nu flyttat min crinium till stora karet och mina black molly och siamesiska algätare tog hand om problemet.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...