Hur mkt gödning(pmdd) för microsorum och anubias?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZakatH
    • July 2004
    • 126

    #31
    Hmm, hur menar du då? =)
    Säg att jag har KH 2,5 och pH 6.0 då ligger jag på 75ppm, vilket väl är skyhögt om jag ska ha fisk i karet?
    Ligger mitt KH på 5(som det gör enligt jbl testet, med provröret från jbl) så har jag 150ppm, vilket självklart inte är bättre för fiskarna än 75..
    540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
    Min Zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Ja men så är det det där problemet med att test inte riktigt visar exakt rätt och att du kanske inte har precis exakt en bikarbonatsbuffer pga rötter osv så att CO2-tabellen sätts ur spel.

      Men framförallt är det testen som är svåravlästa och som sagt inte alltid visar precis rätt. Därför är andedräktstestet så bra för du vet att vattnet du blåst ner i innehåller 30 ppm CO2 oavsett vad CO2-tabeller säger.

      Så siktar du på den *färg* som ditt pH-test visar i andedräktsglaset så siktar du således på perfekt CO2-halt. Enkelt och smidigt utan matte och tabeller.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • ZakatH
        • July 2004
        • 126

        #33
        Aha, ok, då förstår jag... Jag har en hel del rötter i karet
        Skall plocka ur dom allteftersom jag stoppar ner mer växter va tanken, mest utfyllnad just nu. Så om jag lägger mig på 6,0 är det inga problem med firrar antar jag?

        Tack än en gång för hjälpen!
        540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
        Min Zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Kanon. Tänk bara på att du kommer för göra om andedräktstestet för varje rot du tar ur.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • ZakatH
            • July 2004
            • 126

            #35
            Aha, ok, men det e inga problem... Bara lite andningsbesvär i 5min ;D
            540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
            Min Zoon

            Kommentar

            • ZakatH
              • July 2004
              • 126

              #36
              pH värdet har idag legat på 6,2 sedan kl 15:30(när jag kom hem), verkar vara stabilt.
              Belysning och co2 tillförsel är påslagen 12h/dag. Hur lång tid kan det ta för växterna att acklimatisera sig?
              540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
              Min Zoon

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #37
                bör väl gå rätt fort men kan ta ett tag innan man ser bättring.
                anubias är ju långsam så den tar nog längst tid.

                men inom 2 veckor bör du se bättring tycker ja
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • ZakatH
                  • July 2004
                  • 126

                  #38
                  Härligt härligt, ska trycka i ett par växter till och ta bort ett par rötter vid nästa vattenbyte.
                  540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • ZakatH
                    • July 2004
                    • 126

                    #39
                    Har nu tagit ut dom flesta rötterna, dock finns 2 mindre kvar, men dom tar ändå upp en del plats i det lilla karet... Har haft problem med trådalger men har nu tatt bort dom flesta drabbade växterna(anubias), dom skall rengöras grundligt och några skall tillbaka.

                    Har idag även köpt lite växter..
                    Rotala wallichii (http://www.tropica.com/productcard.asp?id=032A)
                    Ludwigia palustris "red" (fanns ej med på tropica's hemsa)
                    Echinodorus harbii (inte denna heller)

                    Ska leta efter info om de senare...

                    Tanken var att bara köra växter från afrika, tillsammans med firrar(mest ciklider) från kamerun, men min lokala handlare kunde bara få hem en av dom arter jag ville ha.. Så det får helt enkelt vänta..

                    Någon som har nå tips/info om arterna ovan som inte fanns med på tropica's hemsa?
                    540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...