Hur mkt gödning(pmdd) för microsorum och anubias?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZakatH
    • July 2004
    • 126

    Hur mkt gödning(pmdd) för microsorum och anubias?

    Tjo!..

    Satte i våras ihop min Co2-anläggning men har inte startat den förräns idag.
    Karet innehåller en microsorum samt några olika anubias varianter och jag kommer även att slänga i lite mer anubias.
    Det är ju inte direkt några kräsna växter men mina har genom åren aldrig varit fina. Bladen blir inte stora och fina samt att bladen på microsorumen lätt blir bruna nät, varför vet jag ej då andra lyckas utan att göra något.

    Så, hur mycket tror ni att jag kan tillsätta och är det något jag kan skippa?

    Edit: Karet ligger på 100l..

    MVH Kristian
    Senast redigerad av ZakatH; 05 October 2005, 19:56.
    540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
    Min Zoon
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    har både anubias och microsorum java+windelöw kör pmdd och co2 och dom trivs fint å växer lite för bra.

    kör "stora" pmdd blandingen dvs blandar ur 5 påsar.
    har i standarddosen 2-3ggr i veckan men har en del snabbväxande växter också typ vattenpest å cabomba.

    men du kan prova dej fram.
    microsorum bubblar ju när den får tillräckligt med co2 och näring men har du stort akvarium och lite växter kan det va möjligt att växterna inte syremättar vattnet och då får du inget bubbel.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • ZakatH
      • July 2004
      • 126

      #3
      Ok, jag har oxå 5 påsar med växtgodis, men frågan är om man verkligen behöver allt?

      Just nu kör jag i ett 100l kar, men kommer att köra igång i ett 222l eller 300l kar senare i höst va tanken, med fler olika arter.
      540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
      Min Zoon

      Kommentar

      • ZakatH
        • July 2004
        • 126

        #4
        Förresten, har någon tips på en mal eller något som käkar tråd & tofsalger?
        540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
        Min Zoon

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av ZakatH
          Ok, jag har oxå 5 påsar med växtgodis, men frågan är om man verkligen behöver allt?
          vet inte.
          ja kör alla 5 då ja beställde dom och det funkar fint för mej men man kan ju kolla med vattenverket hur vattenkvaliten är så kan man ta reda på om det behövs mgs04 till exempel men det där är lite överkurs för min del.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            Mjo, växterna behöver "allt" om de ska växa. Möjligen kan du få ett litet tillskott av "något" från fiskarna, men det är dumt att chansa. Kör allt i början, så kan du gå ner senare, om du vill testa - trist att göra med sådana långsamväxare bara, tar lång tid innan brist syns.

            Tofsalger brukar siamesisk algätare klippa, se bara till att det verkligen är den arten. Trådalger ger sig en hel del ungfödare på, och de brukar vara lätta att mekaniskt ta bort genom att rulla upp dem på en pinne.

            Hilsen,

            P

            Kommentar

            • ZakatH
              • July 2004
              • 126

              #7
              Ska ta och kolla upp vattenvärdena i det kommunala vattnet med tror jag..
              540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
              Min Zoon

              Kommentar

              • ZakatH
                • July 2004
                • 126

                #8
                Någon mer som kan komma med förslag på olika algätare med tanke på problemet jag nämnde ovan?
                540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                Min Zoon

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ska ta och kolla upp vattenvärdena i det kommunala vattnet med tror jag..
                  Varfördå? Kranvatten brukar inte innehålla mycket NPK för att det ska anses som tjänligt, och Javormbunkar/Anubias gillar mycket KNO3 och KH2PO4 överlag.

                  Hur mycket har du gött med tidigare? Med CO2 kommer du säkert kunna gå upp till en fulldos varannan dag om ljuset är halvbra.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Aquaboi
                    • May 2004
                    • 192

                    #10
                    Hej!
                    Ursäkta att jag sticker in här lite OT:
                    Men kan jag också blanda i lite PMDD utom de dagar jag byter 50% vatten och tillsätter fulldos.
                    Har 0.4W/L vatten och ingen CO2 eller annan gödning.
                    Känns så lite att plaska i den lilla dos en gång/vecka bar.a...
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Känns så lite att plaska i den lilla dos en gång/vecka bar.a...
                      Ser du inga brister så ska du inte hälla i mer. Växterna är helt begränsade av koltillgången eftersom du inte kör med CO2. Mer gödning trots att koltillgången blockerar hela näringsupptaget gynnar bara algerna som inte har lika svårt att ta upp kol via bikarbonat.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • ZakatH
                        • July 2004
                        • 126

                        #12
                        Vad jag menar med att kolla upp vattenvärdena på det kommunala vattnet är för microämnen osv..

                        Alltså, jag har inte gött nånting tidigare, och jag har KNO3, KH2PO4, MGSO4, K2SO4 samt NutriSI Micro som jag tänkte fixa några 0,5l flaskor med...
                        Frågan är bara om jag verkligen behöver alla dom där grejjerma, när jag inte har växter som kräver så fruktansvärt mycket.

                        Får ta å leta upp hur mkt man ska ha av varje för att ha 10ml/100l med..
                        Senast redigerad av ZakatH; 20 September 2005, 17:58.
                        540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Det växer knappt något här utan KNO3 och KH2PO4 trots att jag inte gör några vattenbyten så det är svårt att komma undan näring om man inte matar otroligt mycket, men det får ju andra negativa effekter.

                          Det *är* väldigt svårt för växterna om man byter ofta och sköter firrarna väl och på så sätt hållere nitrathalter. Främst K brukar tryta först.

                          Skulle jag försöka prova ut någon stödgödning för hårt matade burkar blir det något som liknar TMG (7 krm NutriSi, 6 krm K2SO4, 6 krm MgSO4), eventuellt kraftigare med K2SO4 i den blandningen. Det är ju just stödgödning för fiskakvarier som TMG är utvecklat för.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • ZakatH
                            • July 2004
                            • 126

                            #14
                            Ok, jag kommer så småning om byta kar men har som sagt just nu ett på 105l.
                            Ligger på 0,35w/l.. Om jag förstått allt rätt, efter en massa letande efter hur mkt man ska ha i flaskorna av dom olika ämnena, så skall det vara något sånt här:
                            För dosering 10ml/100l
                            7tsk KNO3 till 0,5l vatten
                            3krm KH2PO4 till 0,5l vatten
                            6krm K2SO4 till 0,5l vatten
                            6krm MgSO4 till 0,5l vatten
                            7krm NutriSI till 0,5l vatten

                            Letade bra länge efter vilken mängd K2SO4 & MgSO4 jag skulle ha innan jag såg att nån svarat här
                            Kommer att göra totalt 5 flaskor, sist jag gödde med pmdd och mäsk blev flaskan med hemma tmg knepig efter bara nån vecka, så jag fick hälla ut den, lagom till att jag tröttnade på mäsk :P

                            Edit: Typo
                            540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              kör 3 flaskor bara och har inte sett några fällningar hittills.

                              hahaha får snart sluta med co2 och pmdd har en windelöw ormbunke som är 25cm i diameter 15cm hög just nu tar upp halva akvariet.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...