Ålder...eller livslängd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bruér
    • August 2002
    • 282

    Ålder...eller livslängd.

    Vad är det normalt för livslängd på akvarieväxter , normal skötsel osv. Är det någon skillnad på lökar och "rot" växter osv....?

    Mats
    Mats
    720 diskus
    540 diskus
    www.discusklubben.dk
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej,
    "Vad är det normalt för livslängd på akvarieväxter"
    Har faktiskt inte funderat i dom termerna och det beror ju lite på vad man menar. En växt (de allra flesta i alla fall) växer ju inte enbart under en period och sedan dör den utan det handlar om en fortgående process där gamla blad ersätts med nya blad hela tiden. Det är ju då lite svårt att definiera växtens livslängd eftersom den aldrig dör om den sköts rätt.
    En del lökväxter kan kanske säga att de har en viss livslängd eftersom bladen efter en tid dör och då får man ta upp löken under en period och sedan plantera ner den igen, men här dör ju inte löken så man kan väl inte heller här påstå att de har en speciell livslängd.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Hej,
      "Vad är det normalt för livslängd på akvarieväxter"
      Har faktiskt inte funderat i dom termerna och det beror ju lite på vad man menar. En växt (de allra flesta i alla fall) växer ju inte enbart under en period och sedan dör den utan det handlar om en fortgående process där gamla blad ersätts med nya blad hela tiden. Det är ju då lite svårt att definiera växtens livslängd eftersom den aldrig dör om den sköts rätt.
      En del lökväxter kan kanske säga att de har en viss livslängd eftersom bladen efter en tid dör och då får man ta upp löken under en period och sedan plantera ner den igen, men här dör ju inte löken så man kan väl inte heller här påstå att de har en speciell livslängd.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mats Bruér
        • August 2002
        • 282

        #4
        Tack för svaret , jag föestår problematiken givetvisw, vad jag har hört som jag nu fått svar på är att lökväxter är känsligare men hur förvara dem under vila ?

        Mats
        Mats
        720 diskus
        540 diskus
        www.discusklubben.dk

        Kommentar

        • Mats Bruér
          • August 2002
          • 282

          #5
          Tack för svaret , jag föestår problematiken givetvisw, vad jag har hört som jag nu fått svar på är att lökväxter är känsligare men hur förvara dem under vila ?

          Mats
          Mats
          720 diskus
          540 diskus
          www.discusklubben.dk

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Hej igen,
            "hur förvara dem under vila"
            Se denna Zoopetsida - http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa_vaxt.asp?NR=244
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Hej igen,
              "hur förvara dem under vila"
              Se denna Zoopetsida - http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa_vaxt.asp?NR=244
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...