Optimala näringsnivåer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

    Optimala näringsnivåer

    Vad är egentligen dom optimala näringsnivåerna?
    Jag har fått höra allt ifrån 5ppm nitrat (NO3) till 40ppm likadant med fosfat (PH4) och järn, eftersom det skiljer så mycket så måste ju något vara fel?
    Just nu så kör jag efter standardnivåerna från kalkylatorn på pmdd.se

    Är det något som med fördel kan ändras?
    530L där jag kör med co2 och EI
    530 liter grönsaker
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Problemet är att växterna har ett väldigt brett koncentrationsområde som dom växer optimalt av så det är onödigt att sikta på ett exakt ppm. Det enda växtakvarister behöver tänka på är att inte halka ner på för låga nivåer:


    Som du förstår skiter växterna fullkomligt i om det är 5 eller 40 ppm nitrat, är man däremot väldigt anal med mätningar och doseringar och tvunget måste lägga sig på 5 ppm så ligger man skrämmande nära vänsterkanten i diagrammet där växterna får exponentiellt svårare att ta upp näringen.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Fredde_
      • December 2004
      • 253

      #3
      Så att om jag skulle lägga mig nånstans i mitten på dom rekommenderade värdena.. säg.. 20 ppm no3, 2ppm po4 och 0,3ppm Fe så innebär det bara att jag kan sova lite bättre om nätterna utan att behöva oroa mig för att halka ner under värdena som växterna vill ha?
      Riskerar jag inte att övergöda och få massa alger som fäljd istället? Men det kanske krävs högre nivåer en så då?
      530 liter grönsaker

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Så att om jag skulle lägga mig nånstans i mitten på dom rekommenderade värdena.. säg.. 20 ppm no3, 2ppm po4 och 0,3ppm Fe så innebär det bara att jag kan sova lite bättre om nätterna utan att behöva oroa mig för att halka ner under värdena som växterna vill ha?
        Exakt.

        Riskerar jag inte att övergöda och få massa alger som fäljd istället? Men det kanske krävs högre nivåer en så då?
        Alger har *mycket* mer näring än vad dom behöver när växterna är näringsbegränsade, så för dom blir skillnaden mellan "vanliga" rekommenderade nivåer och dom du just föreslog som skillnad mellan ett väldigt stort och fint smörgåsbord och ett jättestort fint smörgåsbord.

        Alger klarar lägre näringsnivåer än växter.

        Tricket här är att skapa stabilt höga fina näringsnivåer och framförallt stabilt låga ammoniumnivåer. Ammonium är något vi inte göder med och en kväveförening som verkar trigga algernas sporutveckling. När alger får småpytsar av ammonium är det en signal att inga andra konkurrenter finns och det är dags att lägga beslag på näringsmarknaden = sporutveckling och förökning allt vad dom orkar.

        Höga näringsnivåer gör att växterna hjälper bakterier att hålla nere ammoniumnivåerna, algerna känner konkurrensen och väntar på första bästa läge att blomma.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Fredde_
          • December 2004
          • 253

          #5
          Tack, då har jag fått lite mer klarhet i varför det rekommenderas så olika. Tror nog att jag ska göda på lite extra efter dagens vattenbyte..

          Verkar dock som att jag skulle behöva torrgöda för att få ner 20ppm no3 vilket jag känner mig lite osäker på, kanske är bättre att fylla en flaska med vatten, hälla i 3tsk kno3 och sen skicka i allt efter det löst sig med vattnet
          Senast redigerad av Fredde_; 11 September 2005, 11:24.
          530 liter grönsaker

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Verkar dock som att jag skulle behöva torrgöda för att få ner 20ppm no3 vilket jag känner mig lite osäker på, kanske är bättre att fylla en flaska med vatten och hälla ner 3tsk kno3, vänta tills det löst sig och sen skicka ner allt i burken
            Ja när jag torrgöder så tar jag ett pulver i taget och skickar ner i en flaska, häller ner akvarietvatten och skakar och häller tillbaks i akvariet.

            (3 tsk KNO3 i 540 liter = 19 ppm NO3)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Fredde_
              • December 2004
              • 253

              #7
              Bra, då blir det så jag gör

              Akvastabils burk är på 530L, inte 540 som dom vanliga brukara vara.. Då blev det 20ppm enligt pmdd.se
              530 liter grönsaker

              Kommentar

              Arbetssätt...