Bra/dåliga alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • luppa
    • September 2005
    • 53

    Bra/dåliga alger

    E ju lite novis på d här me akvarier, men så mycket har ja förstått att d finns "bra" å "dåliga" alger. Men hur kan man skilja på dom... Tofsalger t ex, har ingen aning hur dom ser ut... Finns det ngn hemsida som behandlar d här, me bra bilder? På svenska tack, engelskt fackspråk e INTE min grej...
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Om alger är bra eller dåliga beror helt och hållet på om du tycker de är snygga eller inte. Alla alger tar upp kväve och fosfor ur vattnet så ur den aspekten kan man säga att alla alger är bra, men det är en väldigt liten spelare ochde kommer inte att påverka hur mycket vatten du behöver byta nämnvärt.

    Sen finns det ju cyanobakterier som ibland kallas felaktigt för blågröna alger. Det finns en del arter som är giftiga, men jag tror nog att det är mer giftigt för varmblodiga djur (mäniskor) än för fiskar. Om det är någon som känner till hurvidare cyano är farligt för fiskarna är jag interesserad av att veta. Normalt så gäller det dock för cyanobakterier som för alger, nämligen att anledningen till att man vill ha bort dem är för att de är fula.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • luppa
      • September 2005
      • 53

      #3
      Ok...

      Då fattar jag... Nja snygga vet ja väl inte om dom är.
      Det här med akvarier e ju verkligen en hel vetenskap... Men kul!

      Kommentar

      • SeanChai
        • May 2005
        • 498

        #4
        ...om du kör lite "lurking" och letar dig fram till "raven" så kan du kolla hans länkar, där har han en länk till mikes-machine eller vad sidan heter...lite bilder och info angående olika alger.


        // SeanChai
        Min Zon

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          "mikes machine" som SeanChai kalla det heter "algae gallery" adressen är mikesmacinenånting, och kan hittas i länklistan som kommer upp när man klickar i länken i min signatur.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          Arbetssätt...