Hjälp, vad händer!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickitickitavi
    • January 2005
    • 46

    Hjälp, vad händer!!

    Vill ha mer sprutt på mina växter så jag har styrt upp för mäsk-co2. Har 475 liter akvarium. 10 liter dunk, fylld till 90 % med vatten, 1,5 kilo socker, halvt paket blå torrjäst och 1 tsk bikarbonat. detta är kopplat till en litet, innerfilter aquael pumphuvud. slang borrad och fäst strax ovanför filtret. har även där också borrat och fäst en slang som backventil som jag håller ovan vattenytan som backventil. När jag kopplar på pumpen så toksprutar det ut hur mkt bubblor som helst hela tiden. Detta kan ju inte vara co2, satt på pumpen med slangar och allt i och den sprutar ut samma mängd bubblor ändå, vill ju bara den ska dra iväg co2 bubblorna, har jag gjort nått fel??
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    När mäsken är ny så brukar det komma en ganska jämn och strid ström från AquaEl-huvudena iom att deras venturiinsug skapar ett litet undertryck i mäsken.

    Men visst kan det även vara läckage i någon slangkoppling, vilket är väldigt vanligt. Då kommer undertrycket venturin skapar att dra med sig luft in i mäskflaskan/slangen. Du kan ju testa att sänka ner hela mäskflaskan i en hink med vatten och kolla om det tystnar.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...