Ny gödningsstrategi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lostgirl
    • January 2005
    • 33

    Ny gödningsstrategi

    Hej

    Jag är en relativ nybörjare på det här med växtakvarium och skulle vara tacksam för hjälp av er mer erfarna.

    Min nuvarande gödning är uppenbarligen inte rätt, då växterna visar symptom på alla möjliga brister - små hål i bladen, förkrympta, krulliga blad, genomskinliga partier osv. (brist på kalium, kalcium, bor, koppar..?).

    Just nu göder jag med:
    -pmdd en gång i veckan (i samband med 50% vattenbyte), efter receptet på den här sidan: http://www.pmdd.se/
    -Mäsk co2
    -finmalda äggskal (i brist på bättre)

    Belysning:
    -0,4 w per liter (osram lumilux + 2 lågenergilampor)
    -Oundvikligt solljus en del av dagen (lägenheten är utrustad med många och stora fönster i varje rum)

    Vattenvärden:
    -Ingen aning, "akvariebudgeten" är tyvärr redan överskriden för den här gången...

    Växter:
    -Alternanthera reineckii (alla tänkbara brister...)
    -Lilaeopsis brasiliensis & novae-zelandiae (växer faktiskt ganska okej)
    -Hygrophila polysperma ''Ceylon'' (växer bra men uppvisar brist på kalium & kalcium/bor + har genomskinliga partier på vissa blad)
    -Rotala rotundifolia (samma som föregående)
    -Bacopa caroliniana (inga synliga brister men växer väldigt långsamt)
    -riccia (mår alldeles utmärkt..)

    Förövrigt så bubblar växterna helt okej precis efter vattenbyte, men detta avtar ganska snabbt. I slutet av veckan är det bara H.polysperman och riccian som envist ger ifrån sig några små bubblor.

    Akvariet är på 90 l och väldigt tätplanterat. Jag har inga fiskar som skulle kunna äta på växterna.

    Kan någon snäll person hjälpa mig med en ny gödningsstrategi?

    De pulver jag har hemma är: Mikro Mix, Kalium Fosfat, Kaliumnitrat, Magnesium Sulfat och Kalium Sulfat.

    (ber om ursäkt för det långa inlägget...)
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    De saker som jag misstänker är.

    1. Lite för fjuttigt med CO2 i ditt välplanterade kar.
    2. Fel typ av ljus (vet inte om lågenergilampor är speciellt bra växtljus ?)
    3. Makrodoseringen på pmdd.se kanke är liiite mesig om du har tätplanterat och bra med ljus & CO2.

    Edit:
    Just Alternanthera reineckii kan vara ena riktigt kinkiga rackare (kan behöva extra Kalcium mm). Det bästa kanske är att koncentrera sig på att få igång snabbväxarna först så det blir lite stil på det hela.
    Senast redigerad av BluesBoy; 04 September 2005, 17:07.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • lostgirl
      • January 2005
      • 33

      #3
      Tack för det snabba svaret!

      1&2: Fler (och bättre) lysrör + ramp ska inhandlas när plånboken tillåter. En ordentlig co2 anläggning skulle inte heller vara helt fel... Måste tyvärr göra det bästa av situationen de närmsta månaderna.

      3: Precis vad jag anade. Något förslag på gödningsblandning och dosering?


      Ursprungligen postat av BluesBoy
      De saker som jag misstänker är.

      1. Lite för fjuttigt med CO2 i ditt välplanterade kar.
      2. Fel typ av ljus (vet inte om lågenergilampor är speciellt bra växtljus ?)
      3. Makrodoseringen på pmdd.se kanke är liiite mesig om du har tätplanterat och bra med ljus & CO2.

      Kommentar

      • urbanandersson
        • January 2003
        • 965

        #4
        Hej!

        Eftersom du är så flitig med vattenbyte och gödning så är det inga problem att gå upp rejält.
        Du kan hälla i n,p,k i dubbel dos eller i fyrdubbel dos om du vill. Då kommer du upp i 20-25 ppm nitrat och det är ingen fara för fiskarna om man litar på rekomendationen max 50 ppm.
        Var lite försiktig med fe, för du kan få problem med elendiga trådalger och annat. mata bara i extra fe om du är säker på microbrist för det brukar alltid vara problem med co2 och macroämnena.

        Så en extra dos av npk(nitrat, fosfat, kalium) mitt i veckan en eller två gånger kan du prova utan nån fara. sen ser du efter några veckor hur det har gått.

        Min Alternanthera reineckii dog också pga slarv med mäsk co2 och gödning. När växterna har börjat få bristsymtom och mår riktigt dåligt så tar det lång tid att få dom fina igen. Man måste ha tålamod att låta dom skicka ut nya stänglar och blad som är fina så man kan klippa bort det fula sen.

        Urban

        Kommentar

        • lostgirl
          • January 2005
          • 33

          #5
          Tack så hemskt mycket! Nu ska doserna höjas och mäsken hållas extra koll på...

          Några frågor till (nybörjare som sagt..):

          1. Jag tycker mig ha läst att ppm är motsvarande mg/l. Stämmer det?

          2. Nitrat=KNO3?, kalium=K2SO4 eller finns det också i KNO3?, fosfat=KH2PO4? Förvirrad...

          3. När används MGSO4?


          Ursprungligen postat av urbanandersson
          Hej!

          Eftersom du är så flitig med vattenbyte och gödning så är det inga problem att gå upp rejält.
          Du kan hälla i n,p,k i dubbel dos eller i fyrdubbel dos om du vill. Då kommer du upp i 20-25 ppm nitrat och det är ingen fara för fiskarna om man litar på rekomendationen max 50 ppm.
          Var lite försiktig med fe, för du kan få problem med elendiga trådalger och annat. mata bara i extra fe om du är säker på microbrist för det brukar alltid vara problem med co2 och macroämnena.

          Så en extra dos av npk(nitrat, fosfat, kalium) mitt i veckan en eller två gånger kan du prova utan nån fara. sen ser du efter några veckor hur det har gått.

          Min Alternanthera reineckii dog också pga slarv med mäsk co2 och gödning. När växterna har börjat få bristsymtom och mår riktigt dåligt så tar det lång tid att få dom fina igen. Man måste ha tålamod att låta dom skicka ut nya stänglar och blad som är fina så man kan klippa bort det fula sen.

          Urban

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            ppm motsvarar nästan mg/l, men inte exakt. I dessa sammanhang spelar det dock ingen roll.

            KNO3 är kaliumnitrat. Därifrån får du nitratet, kvävet (N) alltså. Du får dessutom en rätt bra dos kalium samtidigt.

            K2SO4 är kaliumsulfat. Det borde du inte behöva tillsätta om inte ditt kranvatten är mjukt och/eller surt.

            KH2PO4 är kaliumdivätefosfat. Det ger fosfor (P). Kaliumtillsatsen är försumbar.

            MGSO4 är magnesiumsulfat. Används om du har mjukt och/eller surt vatten i kranen, för att höja hårdheten något.

            Alla dessa kemikalier är salter. Normalt sett behöver man bara tillsätta nitrat (kväve), kalium (genom KNO3) och fosfat (fosfor) samt microgödning. Kolla med vattenverket i din kommun vilket vatten du har i kranen. De flesta har det på en hemsida, annars kan de skicka ut papper på det om du ringer dem.

            Kolla vad vattenverket säger. Har du normalt vatten (totalhårdhet på minst 4-5 dGH) så kan du skippa extra tillsatser av magnesium, kalium och sulfat. Har du mjukt vatten kan det bli aktuellt.

            Hilsen,

            P
            Senast redigerad av Gäst; 04 September 2005, 19:35.

            Kommentar

            • lostgirl
              • January 2005
              • 33

              #7
              Efter att ha läst ditt svar och läst på lite extra om vattenkemi, verkar det mesta faktiskt begripligt... Tack för att du tog dig tid

              Dricksvattnet där jag bor är mjukt och lätt basiskt:
              pH: 8,0
              Hårdhet: 3,5 - 4,0 odH (tyska grader) Fluorid: 0,9 mg/l
              Klorid: 15 mg/l

              Så det kanske är läge att slänga i en gnutta K2SO4 och MGSO4?



              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              ppm motsvarar nästan mg/l, men inte exakt. I dessa sammanhang spelar det dock ingen roll.

              KNO3 är kaliumnitrat. Därifrån får du nitratet, kvävet (N) alltså. Du får dessutom en rätt bra dos kalium samtidigt.

              K2SO4 är kaliumsulfat. Det borde du inte behöva tillsätta om inte ditt kranvatten är mjukt och/eller surt.

              KH2PO4 är kaliumdivätefosfat. Det ger fosfor (P). Kaliumtillsatsen är försumbar.

              MGSO4 är magnesiumsulfat. Används om du har mjukt och/eller surt vatten i kranen, för att höja hårdheten något.

              Alla dessa kemikalier är salter. Normalt sett behöver man bara tillsätta nitrat (kväve), kalium (genom KNO3) och fosfat (fosfor) samt microgödning. Kolla med vattenverket i din kommun vilket vatten du har i kranen. De flesta har det på en hemsida, annars kan de skicka ut papper på det om du ringer dem.

              Kolla vad vattenverket säger. Har du normalt vatten (totalhårdhet på minst 4-5 dGH) så kan du skippa extra tillsatser av magnesium, kalium och sulfat. Har du mjukt vatten kan det bli aktuellt.

              Hilsen,

              P

              Kommentar

              • PatrikMalmo

                #8
                Mja. Det är precis på gränsen till att du "klarar dig" tror jag - om du kör Estimative Index och byter 50 procent vatten varje vecka. För att göra allt enkelt så hade jag provat först utan K2SO4 och MGSO4. Har du brister efter en månads gödningsregim så hade jag tillsatt MGSO4. Kan vara lågt med kalcium också - har du någon fördelning/värde mellan kalcium/magnesium?

                Hilsen,

                P

                Kommentar

                Arbetssätt...