Ny gödningsstrategi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lostgirl
    • January 2005
    • 33

    Ny gödningsstrategi

    Hej

    Jag är en relativ nybörjare på det här med växtakvarium och skulle vara tacksam för hjälp av er mer erfarna.

    Min nuvarande gödning är uppenbarligen inte rätt, då växterna visar symptom på alla möjliga brister - små hål i bladen, förkrympta, krulliga blad, genomskinliga partier osv. (brist på kalium, kalcium, bor, koppar..?).

    Just nu göder jag med:
    -pmdd en gång i veckan (i samband med 50% vattenbyte), efter receptet på den här sidan: http://www.pmdd.se/
    -Mäsk co2
    -finmalda äggskal (i brist på bättre)

    Belysning:
    -0,4 w per liter (osram lumilux + 2 lågenergilampor)
    -Oundvikligt solljus en del av dagen (lägenheten är utrustad med många och stora fönster i varje rum)

    Vattenvärden:
    -Ingen aning, "akvariebudgeten" är tyvärr redan överskriden för den här gången...

    Växter:
    -Alternanthera reineckii (alla tänkbara brister...)
    -Lilaeopsis brasiliensis & novae-zelandiae (växer faktiskt ganska okej)
    -Hygrophila polysperma ''Ceylon'' (växer bra men uppvisar brist på kalium & kalcium/bor + har genomskinliga partier på vissa blad)
    -Rotala rotundifolia (samma som föregående)
    -Bacopa caroliniana (inga synliga brister men växer väldigt långsamt)
    -riccia (mår alldeles utmärkt..)

    Förövrigt så bubblar växterna helt okej precis efter vattenbyte, men detta avtar ganska snabbt. I slutet av veckan är det bara H.polysperman och riccian som envist ger ifrån sig några små bubblor.

    Akvariet är på 90 l och väldigt tätplanterat. Jag har inga fiskar som skulle kunna äta på växterna.

    Kan någon snäll person hjälpa mig med en ny gödningsstrategi?

    De pulver jag har hemma är: Mikro Mix, Kalium Fosfat, Kaliumnitrat, Magnesium Sulfat och Kalium Sulfat.

    (ber om ursäkt för det långa inlägget...)
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2