Staghorns alger? Varför och hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plyyp
    • August 2004
    • 80

    Staghorns alger? Varför och hur?

    Lider av vad jag tror är Staghorns alger, å det verkar jag inte vara ensam om på zoopet.. Tyvärr har jag svårt att hitta nån bra info om detta? Finns det nån tråd om detta redan på zoopet så får ni gärna skicka den..
    Har kollat runt lite på internet, bla hos "mikes machine" men får inga vettiga tips. (erkänner att min engelska inte heller är den bästa i dessa sammanhang)

    Mina funderingar är väl vad detta är? Varför det uppkommer? Å hur man blir av med det!?
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Vad jag har förstått så är höga ammoniumhalter en orsak till att de uppkommer... Jag hade ordentliga angrepp tidigare, men har blivit helt fri från dem efter att jag rensade ur dem ur karen helt och sedan började göda med pmdd.
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jag har hört att staghorn ofta blommar upp snabbt och kraftigt men har man i övrigt sett till att fixa sina ammoniumnivåer genom att ha ett bra biologiskt filter och väldigt glada växter så kan dom försvinna nästan lika snabbt som dom blommade upp.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Jag fick först liite och sen blommade de upp något alldeles överjävligt som defdac beskriver. Sen plötsligt så övergick de till något kladdigt/fluffigt för att senare vara lätta att borsta/fluffa bort mekaniskt.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          har staghorn i mitt kar och de växer sakta men säkert.

          har bra rening som funkat finfint i ett par månader.
          kört co2 i runt 2 veckor eller nåt pmdd ett par månader.

          växterna trivs å bubblar å har sej men staghornen fortsätter växa.
          ska se om den ger sej.

          annars går det att få bort staghorn med väteperoxid ska funka rätt bra men läs på ordentligt och va FÖRSIKTIG så du inte har i för mycket.
          punktdosera med liten spruta funkar bättre än att dosera hela akvariet.
          kan även trigga vissa fiskar till att börja leka.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • plyyp
            • August 2004
            • 80

            #6
            Okey, det var nog hit nån stans jag ville komma...:
            - Alt1. Ammoniumhalterna. Biologiskt filter och "glada växter" alltså? Hur går detta till?
            - Alt2. Väteperoxid. Har också läst detta, verkar intressant. Nån som har en aning om hur det fungerar?

            Fick detta när jag höll på med PMDD i akvariet, nu har det snart tagit över å jag har lagt ner pmddtänket. Just idag är det väldigt nära att hela skiten åker ut genom fönstret

            Urklipp från http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery.htm :
            "Fighting it: Siamese algae eaters (Crossocheilus siamensis), manual pruning, and gradually dropping nitrate levels eventually broke the back of this infestation. There is an interesting account on the net of how this alga can be killed with hydrogen peroxide. A poster at zoopet (swedish link here) reports having successfully used peroxide at a concentration of 33 ppm (300 ml of 3% peroxide to 300 liters of water) against this alga, a concentration which however also caused some damage to the plants of the aquarium"

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Misströsta inte, efter en månad drygt med stabila näringsnivåer så gav mina upp.

              Synd att det tar en snuskig tid men det positiva är att snubbar som Barr menar att efter ett sådant race så återkommer de inte/sällan.

              Jag "roade" mig med att avlägsna mängder men tror det var mer terapi än nytta.
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ursprungligen postat av plyyp
                Fick detta när jag höll på med PMDD i akvariet, nu har det snart tagit över å jag har lagt ner pmddtänket. Just idag är det väldigt nära att hela skiten åker ut genom fönstret
                Okej. Det är som sagt inte näringsämnena i PMDD som får alger att blomma, utan ammonium (t ex krukväxtgödning, död fisk, rutten mat).

                Glada växter får med PMDD och blir dom glada blir dom algfria. Är växterna angripna är det något som fattas dom.

                Såhär kan man använda väteperoxid i akvariet:
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  här borta hittar ja nya ställen med staghorn var å varannan da men då jag snart ska göra om för 2 akvarier så kommer jag inte göra nåt åt de men kommer fortsätta med pmdd och co2.

                  kan hojta till om och när det blir en förändring.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • plyyp
                    • August 2004
                    • 80

                    #10
                    Raven, hur gick det?

                    Hehe ser mäktigt ut med väteperoxid. Borde kanske försöka med det.

                    Körde igång med PMDD i onsdags. Har haft oflyt med karantän och yngel.. Vågar inte riktigt suga botten, men plockade bort allt dött material som jag kunde se. De nya skotten som kommit har ännu inte blivit drabbade av staghorn. Hoppas att dom inte blir det heller..

                    Thanx anyway

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Tänk bara på att inte sätta ner slamsugen ner i bottnen så du sabbar biologin i substratet eftersom du då säkerligen kommer få ammoniumspikar som kommer förvärra staghornsodlingen. Man ska bara föra slamsugen ovanför substratet och suga upp all synligt brunt slam (DOC).
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Tangoman
                        • March 2005
                        • 177

                        #12
                        Staghorn sätter sig oftast på gamla växtdelar. Så rensar man bort dom växtdelarna och håller växterna glada så kan man makaniskt ta bort staghorn. Bäst är att vänta tills dom nya skotten växt till sig lite så att inte plantan blir helt kal.
                        PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                        www.akvariefiskar.se

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Tangoman det där skulle inte funka för mej har ju 2 ormbunkar.

                          hade ju en nitritspik nyligen och då formligen exploderade staghornen så nu är det rätt mycket ska köpa väteperoxid imorron och punktdosera försiktigt alternativt plocka ut en mindre planta och prova på i plastlåda.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Defdac om man ska behandla hela karet med väteperoxid vet du vilken mängd man ska ha då ?
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jag har iofs doserat 20-30 ml 3% lösning i ren desperation för några år sen när jag hade grönvatten men jag tänkte att det var ungefär vad som kom ner i akvariet när jag gjorde punktdoseringarna.

                              Mer än så hade jag nog inte vågat dosera med fiskar i akvariet, kan man ha det? Visste inte att man doserade för hela volymen när det gällde andra alger.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...