Vafför bubblar inte min mäsk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aqua J
    • March 2005
    • 275

    #16
    Norrland?! Mitt kära Mariestad ligger vid Vänern, mitt emellan Tjockholm och Götet kan man säga. Puhh... jag säger då det...
    Skämt åsido, jag använde torrjäst, och jag har bakat bröd på varmare vätska än jag tog nu och det har då jäst. Varför kan det ALDRIG gå lätt och smärtfritt när man ska göra något nytt i akvarievärlden??? Det är fasenimej Murphy´s lag tio gånger om!!! Helt sanslöst...






    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #17
      Ursprungligen postat av aqua J
      Norrland?! Mitt kära Mariestad ligger vid Vänern, mitt emellan Tjockholm och Götet kan man säga. Puhh... jag säger då det...
      Sorry blandade visst ihop "aqua J" med "aquapro"

      Ursprungligen postat av aqua j
      Skämt åsido, jag använde torrjäst, och jag har bakat bröd på varmare vätska än jag tog nu och det har då jäst. Varför kan det ALDRIG gå lätt och smärtfritt när man ska göra något nytt i akvarievärlden??? Det är fasenimej Murphy´s lag tio gånger om!!! Helt sanslöst...
      Kanske du borde ha tub och controller !
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        Ursprungligen postat av oveb
        Trodde ni kunde sånt i Norrland
        haha alla är inte som norrlänningar

        när du sätter slangen i korken kan jag rekommendera att du borrar hål med ett borr som är mindre än slangen och sen trär slangen igenom hålet.
        gjort de på 2 flaskor blev tätt direkt.
        satte även ett litet rör på insidan som skulle pressa men vet inte om de gör nåt funktionsmässigt.

        sist ja blanda så tog ja 1.6L vatten runt 2.25dl socker 1tsk bikarbonat och 7/10 torrjäst det blåa paketet och de bubblar på fint här gått drygt 1vecka nu.

        fiskarna har sitt egna privata lilla jakuzi bad
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • AquaPro
          • August 2005
          • 219

          #19
          Hehe ja, lite för mkt aqua här alltså.
          Är inte äkta norrlänning btw, född 08 ;>

          Hoppas du får lightdrycken att bubbla iaf aqua J
          Senast redigerad av AquaPro; 03 September 2005, 06:35. Anledning: Morgontrött vims
          2 Meter Växtburk.

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #20
            Jag upptäckte samma sak med min mäsk när den stod för svalt efter jag gjort i ordning den. Under sommaren så började den jäsa exakt som den skulle, men under vintertid så blev det för svalt för den. Numera står mäsken bredvid min MH-lampa, och då funkar det finfint oavsett årstid. En annan klurighet kan vara jästen - torrjästen kan ha varit gammal, och då kan det enten ta ett jäkla tag innan det kommer igång eller så funkar det inte alls.

            Hilsen,

            P

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #21
              Ja, jag håller med Patrik. Har man väl fått anslutningarna täta (vilket är det värsta) strulade det bara om vattnet var för svalt eller att man fick tag på gammal jäst. Mitt system fungerade riktigt bra sedan jag byggde en isoleringslåda till mäskdunken vilket behöll värmen ganska bra. http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=310
              Då slapp man ha den fula dunken/flaskorna på lysrörsrampen.
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • kaihc
                • December 2004
                • 69

                #22
                Jag brukade sätta flaskan bredvid ytterfiltret och sen svepa en filt el. runt det hela. Tycker det var ett bra sätt att utnyttja den redan existerande termostaten (som finns i akvariet).
                Mvh Kai

                Kommentar

                • fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

                  #23
                  Hej

                  Istället för att hålla på och strula med otäta silikonfogar så köper man ett paket sådana här: http://www.gardena.se/i/1340.gif
                  Bara att skära av några mm längst ner så att man får bort kulan.Borra ett 5 mm hål i korken och gänga i nippeln och man får tätt.Det fina är att den änden som sticker upp är i exakt rätt dimention för dom vanliga akvarie luftslangarna.
                  Fredrik

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #24
                    tatt runt 3-5 timmar innan mina blandningar har börjat å ja blandar med kallvatten.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • aqua J
                      • March 2005
                      • 275

                      #25
                      Nuuuu bubblar det!!!
                      I natt hände två saker; jäsningen satte igång och den fyrkantiga dunken blev rund som en boll och välte! Har nu halva bubbelräknaren full med mäsk, är DET bra eller dåligt!!! Men jädrar vad kräm det är i mäsken!! Tror inte att all gas löses upp, utan en del stora bubblor stiger till ytan men det är nog tur med tanke på bubbeltakten. Och inte svider det att slösa gas heller när den är så gott som gratis, hehe... Varför gjorde jag inte detta tidigare för?! Efter flytten blir det mäsk-co2 i 300-litarn också, kan ju använda ytterfitret som reaktor. FRÄNT!!!






                      Kommentar

                      • PatrikMalmo

                        #26
                        Slugt med nippeln. Jag har iof aldrig haft problem med läckage - brukar borra ett hål i korken på flaskan, med en lite mindre diameter än luft/gasslangen. Trixar sedan i slangen och sätter i en liten bit rör från ett gammalt luftfilter (de där smala gröna rören ni vet). Drar sedan upp slangen så röret syns både ovanför och under korken. Himla tätt blir det!!

                        Gött att det bubblar nu i vart fall. Problemet med mäsk är den ojämna CO2-tillförseln. Kan ordnas lite bättre genom att man kör två flaskor parallellt och blandar ny mäsk varje vecka - skiftar bara en flaska åt gången.

                        Hilsen,

                        P

                        Kommentar

                        Arbetssätt...