EI tokgöd...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    EI tokgöd...

    Vet inte om vi som göder fulldoser dagligen egentligen använder EI...

    Hur som helst så undrar jag om det egentligen är nödvändigt med 50%iga vattenbyten en gång i veckan då. Borde det inte gå lika bra med en rejäl GH-höjning istället...

    Inte för att jag tänkte prova för jag tycker vattenbyten är kul men om man ändå tillför "allt" så varför byta vatten ??
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • aqua J
    • March 2005
    • 275

    #2
    Har jag faktiskt också funderat på...
    Har i sommar varit lite lat vilket har inneburit vattenbyte var 10-14 dag, men 2-3 fulldospulser (utan co2) på samma period, och inte har jag märkt nå´n skillnad...






    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Vattenbytet enligt EI är väl inte för att tillföra något utan för att begränsa koncentrationen av det du tillför ifall du tillsätter för mycket av något ämne.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Jag har fått för mig att det är något spårämne som saknas i microgödningen men är inte säker. Annars är det väl som peter säger - att begränsa ev. felvriden dosering?!? Det gäller ju att ha *garanterade* nivåer (inte exakta) och då kan man väl tänka sig att vissa ämnen accumuleras under veckan som man resettar med EI vb.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Smart petnym, för att bli av med "ej tillgängliga" fosfater typ...
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          Arbetssätt...