Toffsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liven
    • July 2004
    • 76

    #16
    Måste flika in en fråga jag med =)

    Har en vännina som har ett kar o till d tar hon eget brunnsvatten, o gör helrent i karet varje till varannan månad, tvättar grus, insidorna o pumpen, inga vattenbyten emellan har ALDRIG haft i något medel alls i karet. Men hennes fiskar mår bra, inga dör MEN hon har mkt problem med just tofsalger. Men i andras tillägg här har jag läst att dom fått problem efter att tillsätta medel men hon tillsätter ju inget alls. Kan d vara "heltvättarna" som gör d?? Hon bor på Gotlands landbygd ska jag kanske säga oxå, med tanke på vattnet alltså.
    Har försökt att prata "förstånd" =) med henne om sin akvarieskötsel då jag inte tycker att hon sköter d som hon ska men hon hävdar att så länge firrarna mår bra o inte dör så gör hon ju inget fel o jag har inte den erfarenheten att jag riktigt kan argumentera mot henne....Gör hon fel lr??
    Liven

    Kommentar

    • rent vatten
      • April 2005
      • 1061

      #17
      Det finns algätande räkor som tar toffsalger.

      Kommentar

      • Hoffa
        • October 2002
        • 136

        #18
        Ursprungligen postat av rent vatten
        Det finns algätande räkor som tar toffsalger.
        Vad heter dom då
        /Jimmy

        Kommentar

        • vickans
          • December 2004
          • 41

          #19
          Har också jätteproblem med tofsalger,har köpt fem siamesiska algätare.Fråga i zoohandeln om råd och han undra vad jag mata med,har nämligen i några månaders tid matat mesta dels med flingor och fick då rådet att att dra ner på flingfodret.Men matar även i mitt 50l kar med flingor och där har jag aldrig haft algproblem däremot byter jag inte vatten så ofta i 50 l karet som i mitt 300l. Har flyttat växter emellan dom olika karen och i det karet på 50 l försvinner algerna.Har nu satt en träbit med tofsalger i det lilla karet för att se om det blir mer.Det som skiljer karen åt är ljuset och färre vatten byten i det lilla karet. mvh vickan.
          vickan

          Kommentar

          • KimJosefin
            • September 2004
            • 91

            #20
            Ursprungligen postat av liven
            Har en vännina som har ett kar o till d tar hon eget brunnsvatten, o gör helrent i karet varje till varannan månad, tvättar grus, insidorna o pumpen, inga vattenbyten emellan har ALDRIG haft i något medel alls i karet. Men hennes fiskar mår bra, inga dör MEN hon har mkt problem med just tofsalger. Men i andras tillägg här har jag läst att dom fått problem efter att tillsätta medel men hon tillsätter ju inget alls. Kan d vara "heltvättarna" som gör d?? Hon bor på Gotlands landbygd ska jag kanske säga oxå, med tanke på vattnet alltså.
            Har försökt att prata "förstånd" =) med henne om sin akvarieskötsel då jag inte tycker att hon sköter d som hon ska men hon hävdar att så länge firrarna mår bra o inte dör så gör hon ju inget fel o jag har inte den erfarenheten att jag riktigt kan argumentera mot henne....Gör hon fel lr??

            Jaa, det finns absolut ingen poäng med att tvätta allting en gång i månaden. Tömmer hon hela karet och häller ut det gamla vattnet? Att hon säger "så länge fiskarna mår bra och inte dör är det inget fel med det", är helt felaktigt... hon borde väl snarare prova på att INTE göra det och se vad som händer med fiskarna då. Det är mkt onödigt jobb som dessutom gör att hon försämrar livsvilkoren för fiskarna. I och med att hon tvättar rent allting (antagligen i varmt vatten?) gör att hon förlorar mkt av de goda bakterierna i akvariet, de som gör att skadliga ämnen bryts ner. Dessutom är 100% vattenbyten stressande för fiskarna.


            Kommentar

            • systemfel
              • May 2004
              • 43

              #21
              Ursprungligen postat av imshee1
              *lånar tråd*

              jag har också fått problem med tofsalger, sedan jag börjat köra med pmdd. växterna ser dock jättefina ut, mörkt gröna blad och växer bra.
              kan jag öka pmdd och på så sätt ge växterna bättre förutsättningar att konkurrera ut tofsarna? att minska växtnäringen är tydligen det sämsta man kan göra, som jag uppfattat det?
              karet är sexkantigt på ynka 50 liter, så någon siamesisk algätare får jag inte plats med.
              krämar på med rätt mycket ljus, 2x15 watt.....

              (använder inte co2, utan kör utan vattenbyten)
              jag har samma problem som du men med ett större kar har mh lampa har dock co2 men fick toffs alger på min bakgrund någon som skulle kunna lösa gåtan är det pmdd eller är dett ljuset eller vad e det som triggar ljust toffs alger ? en sak om dom hade varit snygga men dom e ju inte det växterna bubblar på fint... man kanske kan döda dom med co2 ?
              http://systemfel79.blogspot.com/

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Hög stabil CO2-halt verkar dom inte gilla nej, medans dom verkar gå igång på varierande CO2-halter typ frekventa vattenbyten och ostadig mäsk.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Torstensson
                  • June 2002
                  • 1964

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Hög stabil CO2-halt verkar dom inte gilla nej, medans dom verkar gå igång på varierande CO2-halter typ frekventa vattenbyten och ostadig mäsk.
                  Nu e jag en sån där messersmith igen, men exakt VAD menar du med "frekventa vattenbyten"?
                  Att det är ofta eller sällan??

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Ja det har du ju rätt i hmm.. Jag menade högfrekventa =) dvs typ en gång i veckan eller oftare. Det kommer ju ner en del CO2 med varje vattenbyte.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #25
                      Ursprungligen postat av defdac
                      medans dom verkar gå igång på varierande CO2-halter typ frekventa vattenbyten och ostadig mäsk.
                      en av orsakerna till att jag slutade medm äsk.
                      en 17cm lång rot blev täckt på under en vecka men nu är den nästa helt ren efter att ha blivit skrubbad och mäsken åkt och då har den legat ialalfall 2 veckor.
                      inga vattenbyten mer än att ja fyllt på 2-3liter i veckan
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • systemfel
                        • May 2004
                        • 43

                        #26
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Ja det har du ju rätt i hmm.. Jag menade högfrekventa =) dvs typ en gång i veckan eller oftare. Det kommer ju ner en del CO2 med varje vattenbyte.
                        men hur ofta ska man byta vatten? jag har ph controller så det är ju inga problem med co2 och allt bubblar som tusan.. ska jag testa byta vatten var 14 dag i stället för varje vecka ? eller ska jag köra på samma byten som tidigare ? kör med pmdd har rätt stark belysnig 150W mh på 170 kar kan ju vara det some problemet men jag får bara toffs alger på min bakgrund funderar dock på att riva ur den för att bli av med problemet annars får jag vänta ut den ? kanske även får göda en del mer oxå
                        får väll testa mig fram men testen komme rju ta mig minst 6 månader heheh
                        http://systemfel79.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          jag har ph controller så det är ju inga problem med co2 och allt bubblar som tusan.. ska jag testa byta vatten var 14 dag i stället för varje vecka ?
                          Det här med vattenbyten som ger pulsande CO2-nivåer har du med pH-controller inte problem med - isåfall borde det bara vara att ändra setpoint lite så du får i mer CO2.

                          Mycket ljus drar upp CO2-behovet enormt och då står ju växtupptaget för ostadig CO2-nivå trots pH-controller (det märker du isåfall genom att magnetventilen i princip är öppen hela ljusperioden och därmed orkar inte bubbeltakten nå rätt pH).

                          Annars är det väl tyvärr lite svårt att skapa bra med konkurrens på en bakgrund om du inte fått upp växtmassan, och nu såg jag just din blog 8)


                          Det är fett med ljus på bakgrunden utan någon konkurrens - när du fått upp större växtmängd gissar jag att problemet kommer avta.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • systemfel
                            • May 2004
                            • 43

                            #28
                            Ursprungligen postat av defdac
                            jag har ph controller så det är ju inga problem med co2 och allt bubblar som tusan.. ska jag testa byta vatten var 14 dag i stället för varje vecka ?
                            Det här med vattenbyten som ger pulsande CO2-nivåer har du med pH-controller inte problem med - isåfall borde det bara vara att ändra setpoint lite så du får i mer CO2.

                            Mycket ljus drar upp CO2-behovet enormt och då står ju växtupptaget för ostadig CO2-nivå trots pH-controller (det märker du isåfall genom att magnetventilen i princip är öppen hela ljusperioden och därmed orkar inte bubbeltakten nå rätt pH).

                            Annars är det väl tyvärr lite svårt att skapa bra med konkurrens på en bakgrund om du inte fått upp växtmassan, och nu såg jag just din blog 8)


                            Det är fett med ljus på bakgrunden utan någon konkurrens - när du fått upp större växtmängd gissar jag att problemet kommer avta.
                            OKEJ TACK DEFDAC ska vänta och se så får vi se hur det går dock men jag har ph 6,1 idag men tror dock att min lilla prob håller på att gå åt he***e så jag får införskaffa en ny... Men magnetventilen står ej öppen hela tiden så då är inte co2 nivåerna för låga... Kör ju dock med mycket ytrörelse men det gör inget då får väll magnet ventilen öppna sig oftare heheh...
                            när pengar ges... men vad händer om man tex göder för mycket av pmdd då ? borde detta inte ge en ökad mängd toffsar ?
                            http://systemfel79.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              jag har ph 6,1 idag men tror dock att min lilla prob håller på att gå åt he***e så jag får införskaffa en ny...
                              Ja det låter lite märkligt lågt. För att ha en bra CO2-nivå (runt 30 ppm) har du alltså ett KH på runt 1.4?
                              Vad visar proben för pH om du andas med sugrör ner i en liten kopp med akvarievatten 5 minuter?

                              Men magnetventilen står ej öppen hela tiden så då är inte co2 nivåerna för låga...
                              Nu blev det nog en negation för mycket där nånstans 8)

                              När magnetventilen är öppen så kommer det ner CO2 i akvariet. Så den ska vara öppen för att Co2-nivåerna inte ska bli för låga.

                              Kör ju dock med mycket ytrörelse men det gör inget då får väll magnet ventilen öppna sig oftare heheh...
                              Ja det är ju liksom hela poängen med pH-controllern 8) Att kompensera för CO2-fall pga växtupptag och cirkulation etc.

                              men vad händer om man tex göder för mycket av pmdd då ? borde detta inte ge en ökad mängd toffsar ?
                              Om du plötsligt ökar eller minskar dosering av gödning och inte klarar att hålla nivåerna stabilt brukar alger triggas av det. Dom triggas av förändringar.

                              Men håller du dina vattenbyten, pH-controllern håller CO2-nivån och du håller PMDD-nivåerna stabila så brukar algerna ligga och lurpassa - förutsatt att det är en massa växter som utnyttjar stabiliteten. När växterna utnyttjar stabiliteten så blir det så att ammoniumnivåerna blir väldigt stabilt låga. Ammonium är det alger ligger och "lyssnar på" för att veta om det är läge att blomma eller inte.

                              Om du vill testa hur toffsalger reagerar på CO2 föreslår jag att du riktar utblåset med det CO2-berikade vattnet på ett ställe på bakgrunden du vill se om dom reagerar på det.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • systemfel
                                • May 2004
                                • 43

                                #30
                                Ursprungligen postat av defdac
                                jag har ph 6,1 idag men tror dock att min lilla prob håller på att gå åt he***e så jag får införskaffa en ny...
                                Ja det låter lite märkligt lågt. För att ha en bra CO2-nivå (runt 30 ppm) har du alltså ett KH på runt 1.4?
                                Vad visar proben för pH om du andas med sugrör ner i en liten kopp med akvarievatten 5 minuter?

                                Men magnetventilen står ej öppen hela tiden så då är inte co2 nivåerna för låga...
                                Nu blev det nog en negation för mycket där nånstans 8)

                                När magnetventilen är öppen så kommer det ner CO2 i akvariet. Så den ska vara öppen för att Co2-nivåerna inte ska bli för låga.

                                Kör ju dock med mycket ytrörelse men det gör inget då får väll magnet ventilen öppna sig oftare heheh...
                                Ja det är ju liksom hela poängen med pH-controllern 8) Att kompensera för CO2-fall pga växtupptag och cirkulation etc.

                                men vad händer om man tex göder för mycket av pmdd då ? borde detta inte ge en ökad mängd toffsar ?
                                Om du plötsligt ökar eller minskar dosering av gödning och inte klarar att hålla nivåerna stabilt brukar alger triggas av det. Dom triggas av förändringar.

                                Men håller du dina vattenbyten, pH-controllern håller CO2-nivån och du håller PMDD-nivåerna stabila så brukar algerna ligga och lurpassa - förutsatt att det är en massa växter som utnyttjar stabiliteten. När växterna utnyttjar stabiliteten så blir det så att ammoniumnivåerna blir väldigt stabilt låga. Ammonium är det alger ligger och "lyssnar på" för att veta om det är läge att blomma eller inte.

                                Om du vill testa hur toffsalger reagerar på CO2 föreslår jag att du riktar utblåset med det CO2-berikade vattnet på ett ställe på bakgrunden du vill se om dom reagerar på det.

                                okej ska testa detta med utblåset annars så tar jag ur bakgrunden på lördag vid mitt stora vatten byte.... tack defdac

                                ska testa det med blåsa ner utandnigluft i ett glas lite senare idag
                                http://systemfel79.blogspot.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...