frågor om jordbotten/walstad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    frågor om jordbotten/walstad

    hoppas de inte hamna i helt fel kategori är ju ute efter en botten som gynnar växter mycket.

    skulle denna jorden kunna användas om inte vad ska det va för typ av jord ?

    http://www.rolunda.se/produktfr.htm
    4:e påsen uppifrån står "blomjord"

    blomjord är en normalgödslad sandblandad jord gödslad med npk.
    blomjorden används för plantering av normala krukväxter och för sådd av näringskrävande frön.

    innehållsdeklaration
    sammansättning
    ljus å mörk vitmossetorv sand och bark.

    tillsatser
    npk dvs oorganisk gödsel och kalkstensmjöl

    ledningtal 1-2

    tillverkare Rölunda
    om jag fattat det hela rätt så förser en jordbotten akvariet med kol till växterna vilket betyder att det inte skulle spela så stor roll å köra co2.
    har jag fattat det hela rätt ?

    läst att man kan "impregnera" jorden med pmdd.
    ska det isåfall va torrt eller blött och i vilka proportioner ?

    kan man köra 0.4-0.8mm rådasand ihop med jordbotten eller blir det för kompakt ?
    Senast redigerad av Raven; 01 September 2005, 00:18.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ursprungligen postat av Raven
    skulle denna jorden kunna användas om inte vad ska det va för typ av jord ?
    Det är bra att den bara består av torv och ingen kompost. Däremot är det risk för att den läcker lite näring iom att den är NPK-gödslad. Blötläggning förhindrar det om du orkar.

    om jag fattat det hela rätt så förser en jordbotten akvariet med kol till växterna vilket betyder att det inte skulle spela så stor roll å köra co2.
    har jag fattat det hela rätt ?
    Helt rätt. Mindre ljusmängd drar även ner kolbehovet mer i linje med tillgången. CO2 bildas av att bakterierna har jorden/torven att bearbeta.

    läst att man kan "impregnera" jorden med pmdd.
    ska det isåfall va torrt eller blött och i vilka proportioner ?
    Samma nivåer i blötläggningsvattnet som du skulle vilja hålla i akvariet. Dvs dom vanliga 5-10 ppm nitrat, 1-2 ppm fosfat, 0.1 ppm järn.

    kan man köra 0.4-0.8mm rådasand ihop med jordbotten eller blir det för kompakt ?
    Det låter aningens smått faktiskt. Risken är ju att man lägger ett lock ovanpå jorden så det blir toklåg redox och man får en massa andra reduktionsprocesser än dom man strävar efter.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • jampan
      • June 2005
      • 55

      #3
      Kan man använda ren torv?

      Utan gödsel eller kalk?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det går fint!
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Ursprungligen postat av Raven
          skulle denna jorden kunna användas om inte vad ska det va för typ av jord ?
          Det är bra att den bara består av torv och ingen kompost. Däremot är det risk för att den läcker lite näring iom att den är NPK-gödslad. Blötläggning förhindrar det om du orkar.
          blötläggning är inget större problem får hem akvariet tidigast till helgen om ja har lite tur.
          50x30x2.5= 3.75L
          hoppas inte katten får för sej å bada i de

          om jag fattat det hela rätt så förser en jordbotten akvariet med kol till växterna vilket betyder att det inte skulle spela så stor roll å köra co2.
          har jag fattat det hela rätt ?
          Helt rätt. Mindre ljusmängd drar även ner kolbehovet mer i linje med tillgången. CO2 bildas av att bakterierna har jorden/torven att bearbeta.
          var ligger lämplig ljusmängd ungefär ?

          läst att man kan "impregnera" jorden med pmdd.
          ska det isåfall va torrt eller blött och i vilka proportioner ?
          Samma nivåer i blötläggningsvattnet som du skulle vilja hålla i akvariet. Dvs dom vanliga 5-10 ppm nitrat, 1-2 ppm fosfat, 0.1 ppm järn.
          bra då gör jag det samtidigt som jag genomluftar jorden.

          kan man köra 0.4-0.8mm rådasand ihop med jordbotten eller blir det för kompakt ?
          Det låter aningens smått faktiskt. Risken är ju att man lägger ett lock ovanpå jorden så det blir toklåg redox och man får en massa andra reduktionsprocesser än dom man strävar efter.
          0.8-1.2mm eller fortfarande för tätt ?
          kan eventuellt bli e. sjösten 2-3mm.

          Tack för svaren
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ljusmängden bör väl inte ligga alltför mycket under 0.3 och alltför mycket över 0.5 watt per liter. Beror ju lite på reflektorer och hur man får ner ljuset osv.

            Det här med tätheten vet jag inte alls ärligt talat. Ska googla lite.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              2-3 mm enligt Diana, http://aquabotanicwetthumb.infopop.c...ds=gravel+size
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • me_trixie
                • December 2004
                • 350

                #8
                Handlar det inte om att skiten ska ta sig igenom gruset och ner till jorden under? För fin sand så blir det ju liggande ovanpå, medan typ sjösten där lägger det sig under?

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  för fin sand och det kommer inte ner syre till jorden och då kan det bildas giftiga gaser om jag inte har helt fel.

                  ska iallafall fixa jorden när ja petat mej i ögonen.

                  Defdac
                  inga vattenbyten och endast mikrogödning när växterna börjar se "gråa" ut ?

                  ge fiskarna ordentligt med mat ?

                  nåt annat jag bör tänka på ?

                  ps.
                  har inte hunnit kolla länken du posta förut men skall göra de när ja fått fixat lite käk
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Jag tror både me_trixie och Raven har rätt: Varken skit eller syre kommer ner om sanden är för fin.

                    För att snöa in så kan man faktiskt använda tjocka sandbäddar av fin sand för att skapa precis en så låg redox (~250 mV) att man får denitrifikation så allt kväve bubblar upp som kvävgas. Lite extra syrefattigt och man får den ruttnaägglukten när sulfat blir elektronacceptor runt -100 till -200 mV.

                    En bra botten är svårt att få även om man på sista tiden tack vare Walstad och Barr verkar lyckats hitta ett recept som leder till en fin lagom gosig botten snabbt.

                    inga vattenbyten och endast mikrogödning när växterna börjar se "gråa" ut ?
                    Nej när växterna börjar tappa lite färg är det fulldos PMDD som gäller. Det kommer väl bli runt varannan vecka ungefär beroende på ljusmängd.

                    Fulldos PMDD brukar för de flesta innebära NutriSi, KNO3 och KH2PO4. I Low-techs brukar kvävemängden från fiskar bli mer betydande så då kan faktiskt extra K från K2SO4 bli mer viktigt. Kanske fifty-fifty KNO3/K2SO4? *höftar*

                    ge fiskarna ordentligt med mat ?
                    Japp.

                    nåt annat jag bör tänka på ?
                    Stabilitet framför allt. Undvik att rota runt för mycket, håll belysningstiderna och matningen så konstant du kan.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • me_trixie
                      • December 2004
                      • 350

                      #11
                      Hoppar in i trpden med en relaterad fråga. Diana säger att filtrering kan störa balansen man eftersträvar. Jag har också sett i nån tråd att filtreringen påverkar mängden CO2 negativt. Jag har ett klart överdimensionerat ytterfilter som följde med akvariet (Eheim 2224) till 160 l. Älskar detta filter som kräver lika lite underhåll som akvariet och som är TYST och som inte tar plats i akvariet men det är kanske dumt att använda det i denna uppsättning?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Stor filtermängd är aldrig fel, men däremot vill du kanske inte skapa storm på vattenytan, men det borde gå att fixa med en spraybar som du sätter längs bottnen längs bakrutan.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • me_trixie
                          • December 2004
                          • 350

                          #13
                          OK så bra då kan jag sluta ha dåligt samvete för det. Spraybaren sitter strax under vattenytan och den är såpass lång att det inte blir nåt tillfälle för guppisarna att åka karusell så det känns iofs lugnt. bara små vågrörelser. Men måste man inte ha rörelse på ytan för syresättning? Om jag sätter den längst ner blir det cirkulation men knappast nån ytrörelse?

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Växterna ger mer syre än vad du kan få ner från ytan, däremot kan det bli kritiskt på natten då koldioxiden inte kan tas upp av vxäter så man strävar efter en lagom mix. En del sätter igång en extra syresten på natten om dom vill köra med riktigt lite ytcirkulation på dagen. Viss liten rörelse på ytan är alltså bra, men det ska inte skvalpa. Låter som du satt din ganska bra.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • me_trixie
                              • December 2004
                              • 350

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Fulldos PMDD brukar för de flesta innebära NutriSi, KNO3 och KH2PO4. I Low-techs brukar kvävemängden från fiskar bli mer betydande så då kan faktiskt extra K från K2SO4 bli mer viktigt. Kanske fifty-fifty KNO3/K2SO4? *höftar*.
                              Jag kör standardrecept enl Granholmarna med KNO3, KH2PO4 och NutriSi+K2SO4 och MgSO4 ung fulldos varje till varannan vecka. Om man ska ändra enligt din höftning hur skall jag blanda då i mina flaskor och hur dosera? Kemi och jag går inte bra ihop så jag behöver EXTREMT tydliga instruktioner

                              Kommentar

                              Arbetssätt...