Ang jordbotten (igen)...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jampan
    • June 2005
    • 55

    Ang jordbotten (igen)...

    Läste på Walstads webbplats att man ska använda jord utan tillsatser men jag hittar ingen sådan jord! Alltså ingen N-P-K-gödsel eller tex hönsgödsel? Var hittar man sån jord?
  • gjordavljus
    • August 2004
    • 212

    #2
    I snabbköpet finns vanlig blomjord utan tillsatser...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

    Kommentar

    • jampan
      • June 2005
      • 55

      #3
      Ok...

      inte på Willys eller blomaffären :-) Inte ens NPK-gödsel? ICA eller vart har du hittat?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Man behöver faktiskt inte bry sig om hur mycket kompost och NPK det är gödslat med om du startar jorden i en hink med vatten någon vecka innan du ska använda den.

        Ha en syresten i hinken som genomluftar jorden kraftigt och byt vatten varje dag i hinken. När jorden sedimenterar efter några minuter trots cirkulationen börjar den bli klar.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • me_trixie
          • December 2004
          • 350

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Man behöver faktiskt inte bry sig om hur mycket kompost och NPK det är gödslat med om du startar jorden i en hink med vatten någon vecka innan du ska använda den.

          Ha en syresten i hinken som genomluftar jorden kraftigt och byt vatten varje dag i hinken. När jorden sedimenterar efter några minuter trots cirkulationen börjar den bli klar.
          Jag har inte riktigt förstått varför man ska starta jorden som du beskriver? Och hur påverkar det de tilsatta näringsämnena?

          Annars hittar man ju näringsfattig otillsatt jord i gamla misskötta krukor eller i rabatterna om man inte är bra på att gödsla på sommaren...

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            På sista tiden har det diskuterats lite fram och tillbaks om man behöver använda en näringsfattig jord eller inte. Diana tror jag går på att man kan köra i princip vilken jord som helst, medans Barr är betydligt mer restriktiv. Jag har testat båda med lyckat resultat. Så det behövs inte.

            Fördelen med att laka ur jorden är att man slipper oroa sig för att det kommer läcka näring och färga vattnet + att nitrifikation och mineralisering är igång från början.

            Man kan ju även "laka ur" jorden med PMDD-gött vatten så jorden håller precis de näringsnivåer man vill ha.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • me_trixie
              • December 2004
              • 350

              #7
              OK jag förstår. Ja gult blev det ju när jag gjorde som Diana skriver, men det har lugnat sig (särskilt sen halva akvariet sprutade ut på golvet så jag fick ett mycket oplanerat 50% vattenbyte... )

              Kommentar

              • jampan
                • June 2005
                • 55

                #8
                Tackar, tackar...

                då kör jag med min vanliga blomjord jag har hemma. Hur mkt vatten till hur mkt jord ska man ha? Jag ska ju ha ca 12,5 liter jord till mitt 220 liters. Blir ju inte en vanlig hink direkt... Jag har ju bara en syresten, kan man annars köra en vecka med hälften och sen lagra det på nåt sätt och köra en sats till?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Humm. så stora jordsatser blir det ju en del jobb med förstås. Har för mig att Brams gjorde en gigantisk sats, så han kanske kan svara:
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Jag tillåter mig citera från ICQ:n 8)
                    "Jag köpte 10l jord, den har jag delat upp på 2st 60l plastbaljor. sen har jag två syrepumpar i varje =)
                    Det verkar funka fint i allafall!"
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • brams
                      • June 2003
                      • 891

                      #11
                      jag körde två jättebaljor i tre veckor, bytte 90% vatten tre gånger varje dag. SKITJOBBIGT!
                      Jag tror jag lyckades. det blev en grymt fin jord, kan däremot inte påstå att det har gett nån enorm tillväxt! Visst det växer juh men vet inte om det var värt jobbet!
                      C.Brams

                      Check out:
                      brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Ursprungligen postat av brams
                        jag körde två jättebaljor i tre veckor, bytte 90% vatten tre gånger varje dag. SKITJOBBIGT!
                        Jag tror jag lyckades. det blev en grymt fin jord, kan däremot inte påstå att det har gett nån enorm tillväxt! Visst det växer juh men vet inte om det var värt jobbet!
                        Jag har aldrig testat annat än med diskusskit istället för jordmulm men har förstått att Walstadt inte är något för den otålige...
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • me_trixie
                          • December 2004
                          • 350

                          #13
                          Äh man behöver inte krångla. Jag gjorde som Diana rekommenderade, torr jord (+ kalk)ner i karet, osköljd sjösten därpå. Ner med alla växterna och sen krafsade jag till gruset så det täckte all jord. Sen tömde jag ut allt vatten och hällde på nytt.
                          Visst blev det gult men det har som sagt lagt sig, nu är det hur klart och fint som helst. Och frånsett det ofrivilliga 50-procentiga har jag inte gjort nåt vattenbyte sen i juni och det har hela tiden vuxit som satan

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            #14
                            Snabbfråga/Idiotfråga..
                            Ska starta upp mitt 540l om ett antal veckor. Jag har det främst för fiskarnas skull, men vill även ha ett gäng fina växter . Tänkte att när jag ändå håller på och bökar med karet kan jag ju lika gärna köra i jord i botten?

                            Ska jag bara köra i 2,5-3.75cm jord i botten på karet innan jag fyller på med sand? Tänkte ha rådasand (~0,3mm med ögonmått+minne, minns inte vad det stod på säcken..). Vill ha lite lutande botten, mer sand vid bakgrunden än vid framrutan. Ska man köra mer jord där bak, eller ska man bara köra på med mer sand? Tippar på att rötterna hittar ner till jorden tids nog ändå?
                            Eller ska man lägga någon lite grövre grus därvid? Har mängder av engelsk sjösten som tar upp värdefull plats i garderoberna
                            Tänkte att jag kunde ta jorden från mina blomlådor på balkongen. Den bör vara hyffsat fattig vid det här laget.
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Ursprungligen postat av y0da
                              Ska jag bara köra i 2,5-3.75cm jord i botten på karet innan jag fyller på med sand? Tänkte ha rådasand (~0,3mm med ögonmått+minne, minns inte vad det stod på säcken..).
                              Tror du vill ha grova korn > 1 mm så du inte lägger ett fett lock på jorden så inte bakterierna får någon luft.

                              Tricket med jorden har faktiskt inte så mycket näring att göra utan att få en massa mums till alla bakterier, som iofs ger dig CO2 och mineralisering förutsatt att dom får syre - vilket ett tjockt tätt lock med sand motverkar.

                              Vill ha lite lutande botten, mer sand vid bakgrunden än vid framrutan. Ska man köra mer jord där bak, eller ska man bara köra på med mer sand? Tippar på att rötterna hittar ner till jorden tids nog ändå?
                              Som sagt. Rötterna behöver inte direkt hitta ner till jorden, den är mest där för bakteriernas skull även om bieffekterna ger en del "mat" till växterna.

                              Eller ska man lägga någon lite grövre grus därvid? Har mängder av engelsk sjösten som tar upp värdefull plats i garderoberna
                              Låter betydligt bättre med sjösten.

                              Tänkte att jag kunde ta jorden från mina blomlådor på balkongen. Den bör vara hyffsat fattig vid det här laget.
                              Kanon.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...