"Vanliga" växter i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Conzali
    • February 2005
    • 32

    "Vanliga" växter i akvarium?

    Hej!

    Tänkte bara höra om det finns någon "vanlig" krukväxt som utan större nackdelar kan användas i akvarium?

    Vänligen

    Linda
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Nej, att växten ruttnar får nog räknas som en "större nackdel", så det gör det inte. Varför vill du inte ha vattenväxter i akvariet?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • efred
      • July 2005
      • 168

      #3
      Det finns lite olika krukväxter som säljs som akvarieväxter. Det är sumpväxter av olika slag som klarar sig ett tag. Bl.a. olika kallor och dracaena-arter. Men de klarar sig ingen längre tid helt nedsänkta.

      Kommentar

      • Conzali
        • February 2005
        • 32

        #4
        Jo jag har (och ska skaffa fler) vattenväxter men samtidigt tänkte jag att det vore smidigt med "vanliga" växter om de klarar sig. Men ruttnande växter vill jag inte ha så det blir "riktiga" vattenväxter även i fortsättningen. Tack för svar.

        MVH

        Linda

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          Beror lite på hur du vill köra växterna. Fredskalla och Philodendron funkar bra om de bara har bladen ovanför vattenytan. Står karet ljust kan det bli rätt snyggt. Just Fredskalla får ett attans snyggt rotsystem efter ett tag. Helt nedsänkta funkar inga krukväxter någon längre tid i akvarium, vad jag vet.

          Hilsen,

          P

          Kommentar

          Arbetssätt...