svärdplanta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    svärdplanta

    min svärdplanta som sitter längst in i mitt akvarium har börjat bli brun nerifrån rötterna och lite uppåt.Bladen är inte heller så fina,den får kanske inte det bästa ljuset men ska jag ta bort den tycker ni? jag vill inte ha nitrit igen av dåliga växter,kan ni ge exempel på nån bakrundsväxt som inte kräver så mycket ljus? jag har 27- 28 grader i mitt kar
    Man blir aldrig fullärd ....
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    testa vallisneria.
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • vance
      • December 2004
      • 872

      #3
      Anledningen till att den tynar bort kan vara att du planterat den för djupt så gruset täcker stjälkarna så dom börjar ruttna. Hände mig och jag fick ta bort den
      Bara döda fiskar simmar med strömmen

      Kommentar

      • efred
        • July 2005
        • 168

        #4
        Vad kör du med för växtnäring? Svärdsplantor tycker om rotnäring typ tabletter av något slag

        Kommentar

        • Hella2
          • July 2005
          • 1158

          #5
          jag kör med pmmd
          Man blir aldrig fullärd ....

          Kommentar

          • Hella2
            • July 2005
            • 1158

            #6
            jag har nu *lyft upp* mina svärdplantor så att roten syns lite,tror ni att dom kommer att trivas bättre nu? tar inte svärdplantan upp näring genom bladen?
            Man blir aldrig fullärd ....

            Kommentar

            • heljis

              • June 2003
              • 1150

              #7
              Ursprungligen postat av Hella2
              jag har nu *lyft upp* mina svärdplantor så att roten syns lite,tror ni att dom kommer att trivas bättre nu? tar inte svärdplantan upp näring genom bladen?
              Jo. Det utmärkt med enbart pmdd till svärdplantor.
              Martin Heljedal

              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

              Kommentar

              • PatrikMalmo

                #8
                Spontant tycker jag det låter lite varmt för Svärdsplantor. Har du andra Svärdsplantor i karet som funkar? Om du har det, så står den bakre kanske lite väl mörkt. Vallisnera som rekommenderades ovan, är då ett bra tips. Kan funka både med mindre ljus och i högre värme.

                Hilsen,

                P

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9
                  Jag har svärdsplanta i min diskusbalja (29-30 grader) och den är grön och fin sedan ett år. Utom där malarna har käkat förståss Den lever på diskusskit endast...
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • Hella2
                    • July 2005
                    • 1158

                    #10
                    bladen har bruna fläckar med lite gult runt om,jag får se om den tar sig,jag har blackmolly som gärna vill ha det lite varmt,och tyvärr kan jag inte flytta på den eftersom den är för stor,men jag håller tummarna att den kanske tar sig nu,Tack för era svar
                    Man blir aldrig fullärd ....

                    Kommentar

                    • Hella2
                      • July 2005
                      • 1158

                      #11
                      på min svärdplanta har jag en stängel som det växer en svärdplanta på, kan jag låta den sitta kvar så det blir som en flytväxt eller måste den ner i gruset?
                      Man blir aldrig fullärd ....

                      Kommentar

                      Arbetssätt...