Cyano i diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mora-Nisse
    • January 2004
    • 73

    Cyano i diskusakvarium

    Har en bekant som har otroligt mycket cyano, det täcker nästan varenda liten yta i akvariet.
    Han byter hälften av vattnet minst en gång i veckan och passar då på med att suga bort så mycket av cyanon som möjligt.
    Han doserar något som motsvarar TMG som jag inte kommer ihåg vad det heter, plus KNO3 som han fått av mig.
    I akvariet har han 10 diskusar och en royal panaque, växtligheten består av en massa svärdplantor.
    Mitt förslag för att få bot med cyanon var att skaffa några snabbväxande växter.
    Är det rätt eller har ni något annat förslag ??
    LDA-31, LDA-33, L-091, L-134.
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Cyanon brukar bli lite grinig av hög och fin kvävehalt (N). Hur mycket KNO3 doserar han?
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Cyano gillar mycket POC och DOC (particulate organic carbon, dissolved organic carbon) och generellt låga kvävenivåer. Har dom ingen ljuskonkurrens och det är mycket ljus ovanför akvariet har dom ingen anledning att sluta växa.

      Fler vattenbyten utan att suga upp all brunt gojs (DOC, POC) gör således bara mer skada än nytta eftersom du sänker kvävenivåerna så andra alger inte får någon chans. Likaså fler snabbväxare som suger mycket kväve som gör vattnet ännu renare som bara gynnar Cyanon.

      Han kan testa med att väldigt noggrant "dammsuga" bort allt brunt gojs överallt i akvariet och fluffa alla växterna om det även ligger brunt gojs på dom. Efter vattenbytet bör han smälla upp nitrathalterna till över 10 ppm med KNO3:n, eller i ca 7 ggr högre halt än hans hypotetiska fosfatbuffer ger honom fosfat.

      När detta är gjort kan han mörklägga akvariet i 3 dagar så att inte en endaste foton når akvariet. Lysdioder från doppvärmare är t om tveksamma om dom får vara i akvariet. Det ska vara *kol*-mörkt.

      Efter mörkläggningen dammsuger man åter upp alla döda Cyanobakterier och dunkar upp nitrathalten ordentligt till över 10 ppm.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Mörkläggning några dagar och sedan vara liiiite försiktigare med vattenbyten skulle jag råda honom. Jag kör min diskusbalja helt utan gödning, inte ens micro pillar jag i och de växter jag har (svärdplanta, vallisneria och tyvärr andmat) klarar sig riktigt hyggligt.

        Byter 50% vatten en gång/vecka.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          När detta är gjort kan han mörklägga akvariet i 3 dagar
          Jäsicken du hann före
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • Mora-Nisse
            • January 2004
            • 73

            #6
            Han har doserat 10ml/100 Liter av KNO3-lösning (7 tsk KNO3 i en halv liter vatten). Vi provar med Defdac's förslag och ser vad som händer.
            LDA-31, LDA-33, L-091, L-134.

            Kommentar

            • Mora-Nisse
              • January 2004
              • 73

              #7
              Kanske ska tillägga att han inte vill vara försiktig med vattenbytena då han ger Diskusarna rejält med mat 5 ggr om dan.
              LDA-31, LDA-33, L-091, L-134.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Kanon. Han kan testa att gå upp till dubbla dosen då 10 ml per 100 liter av en 7 tsk KNO3-lösning i en halvliters bara ger 5 ppm nitrat. En dubbel dos (20 ml per 100 liter) kommer då ge 10 ppm i vattnet.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9
                  Kanske är lite läge för ett seriöst NO3-test iallafall...
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Isåfall kalibrerat med en 10 ppm KNO3-lösning för att se vilken färg NO3-testet ska ha. Med väldigt frekventa vattenbyten borde det inte vara några probbs.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Mora-Nisse
                      • January 2004
                      • 73

                      #11
                      Jag får åka dit och mäta med mitt JBL NO3-test. Dubbla dosen KNO3 får det bli.
                      LDA-31, LDA-33, L-091, L-134.

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Mät samma dag som han tänker byta vatten bara...
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • fredrikakesson
                          • November 2003
                          • 1363

                          #13
                          Hej

                          Cyanon jag hade fick nog efter följande attack:Upp med alla växter och lägg dom utanför akvariet.Slamsug nooooogggaaaa.Gör 50% vattenbyte.I med ca 10-20ppm kno3.Återplantera och kanske för säkerhetskull kör i dubbeldos nitrivec eller liknaden om man har grävt runt för mycket i botten.Sen gäller mörkläggning i några dagar.Jag har inte sett till kläget något mer sen dess..
                          Fredrik

                          Kommentar

                          Arbetssätt...