Kan det vara kaliumbrist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jampan
    • June 2005
    • 55

    Kan det vara kaliumbrist?

    Har ju fortfarande problem med mina växter och har kollat runt lite. Kan det vara K-brist som de har? Svärdsplantorna har fullt med hål (men inte så runda hål som jag har sett på bilderna från Hjortgatan) och ser slitna ut, Saggen ser brungrön och oxå sliten ut i topparna. Inga av dem växer särskilt bra. Jag kör ju i pmdd med extra kväve och har släckt mitt ev. nedtryckande tritonrör. Kan det vara nån brist?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Kör du med KNO3 är det väldigt osannolikt att det är K-brist. Vad göder du iövrigt med?

    Blad som ser slitna ut känns mer som en mal.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • SeanChai
      • May 2005
      • 498

      #3
      min(a) mal(ar) älskade min svärdsplanta så till den grad att jag fick ta bort den för den blev så ful...det gick snabbt också. en morgon så hade 2 blad fullt med hål i sig och nästa morgon var det typ två till...sen innan jag listade ut att det var malarna som bad om mat var det för sent för växten. fick iaf hjälp här på forumet med att komma på att det var malarna så blev inte en ny svärdplanta.


      // SeanChai
      Min Zon

      Kommentar

      • jampan
        • June 2005
        • 55

        #4
        Jag kör med KNO3...

        så då kan det inte vara det antagligen då. Annars NutriSI och KH2PO4. Försöker ju hitta ett skäl förutom CO2-brist...

        Jag har iofs en liten mal och ger den inga speciella malpellets eller så men svärdsplantorna växer inte och löser nästan upp sig, alldeles tunna och fransiga. Till slut finns bara mittnerven kvar. De två mindre plantorna har jättesmå blad och växer inte, helt övertäckta med mörkgröna alger. Bladen verkar dessutom sköra, massor med veck, tillknäckta lixom. Saggarna är ju oxå helt trasiga i topparna och även längs med bladen, oxå täckta med mörkgröna alger.

        Kan hela sanningen vara C-brist eller att jag kör bikarbonat och sen släpper i CO2 när jag byter vatten??

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          alldeles tunna och fransiga. Till slut finns bara mittnerven kvar
          Exakt så ser det ut när en mal varit farten. Väldigt vanligt fenomen.

          Generellt dålig tillgång till kol gör iofs att allt näringupptag avstannar så växterna gärna blir algbevuxna, men med bikarbonat och en fullständig gödning står det inte helt stilla och växterna klarar att hålla sig fräscha även här i Linköpingsvattnet.

          Eventuellt kan du behöva MgSO4 också, eftersom vi har så lågt GH så har vi inga magnesiumhalter att tala om här i Linköping.

          Om du ska skaffa MgSO4 kan du ju även köpa lite K2SO4 så har du en heltäckande lösning, förutom Calcium - men Calciumbrister visar sig här i Linköping först när man börjar stressa iväg tillväxten enormt med CO2 och väldigt mycket ljus.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • jampan
            • June 2005
            • 55

            #6
            Tackar för hjälpen!

            Jag har beställt MgSO4 och K2SO4 så testar jag med det. Måste ju faktiskt säga att de skott som kommer nya nu på Saggen ser fina ut, väldigt låga men fina iaf.

            Kommentar

            Arbetssätt...