Växter och Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bonza
    • December 2002
    • 41

    Växter och Alger

    Gröna och Bruna Alger
    Har startat akvarium i november (160 L) och problemet är som för många ser jag alger. Jag vet att alger till viss mängd är bra men bottengruset blir grönt fort, en vacker grön färg visserligen men utåt inte så snyggt. Jag har 3 pansarmalar och en algätare "plectosomus".
    "Plecton" är duktig på att äta från växterna men bottengruset blir som kvar. De bruna algerna är mest på glaset och lite på växterna.
    Finns det några knep att minska algerna i gruset???????
    Snälla kom gärna med tips och råd
    Tack på förhand
    Wilma
    Bättre fråga och vara dum en sekund, än aldrig fråga och vara dum resten av livet.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182086
  • whisse
    • July 2002
    • 312

    #2
    Hur byter du vatten? Slamsuger du från botten??

    Kommentar

    • whisse
      • July 2002
      • 312

      #3
      Hur byter du vatten? Slamsuger du från botten??

      Kommentar

      • bonza
        • December 2002
        • 41

        #4
        ja det gör jag, kan ljuset ha med saken att göra? hur länga ljuset är på?
        Bättre fråga och vara dum en sekund, än aldrig fråga och vara dum resten av livet.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182086

        Kommentar

        • Erik Dahl
          • January 2003
          • 23

          #5
          Det kan ha med ljuset att göra.Pröva med att inte ha det tänt för länge.Det räcker med 6-7 timmar.Det har jag och jag får aldrig problem med alger.

          Kommentar

          • Cathrin
            • July 2002
            • 387

            #6
            Är det grönblått det som är på gruset? Luktar det jord ur akvariet? Om det är så kan det vara cyanobakterier.

            Jag har inte haft några problem med alger i mitt kar eftersom jag startade upp det med bl a hornsärv som motverkar att det blir alger från början.

            *~~~CL~~~*
            *~~~CL~~~*

            Kommentar

            Arbetssätt...