PMDD och ämnen i kranvattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AquaPro
    • August 2005
    • 219

    PMDD och ämnen i kranvattnet

    Hej Akvarister!

    Har nyligen fått upp ögonen för EI och PMDD, och pulver är påväg med posten.

    Det jag undrar lite över är om det har betydelse för doseringen vilka ämnen som redan finns i kranvattnet, t.ex. om det skulle vara ovanligt högt KNO3 eller så redan i vattnet från kranen, så att man således bör dosera mindre, eller om värdena i vanligt kommunalt vatten generellt är så små att de är försumbara? Så att man kan köra på EI rakt av.


    Så till nästa fråga: Akvariet har varit igång i ungefär 3 år med orört bottenmaterial, så det är en hel del slam (inkl näring) där i.
    Bör jag ta ur och tvätta gruset och så att säga starta om akvariet, för att nollställa näringsnivåerna, eller går det bra att bara börja köra direkt enligt EI?

    540L

    CO2 från Tub

    0.33W/L

    KH 3

    PH 6.5

    Mvh // Danne
    2 Meter Växtburk.
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Jag har tagit in mina värden från kranvattnet i mina beräkningar. ca-mg kan till exempel vara bra att veta.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Ytterligare ett "offer" , kul

      NO3 i kran vattnet är inget som påverkar, då gränsvärdet för NO3 i kranvatten är mycket lågt.
      Däremot kan Mg och Ca halterna i kranvattnet påverka dosering av de ämnena en del.

      Jag skulle absolut inte riva upp en så pass väl inkörd botten. Iofs så kommer du nog att riva en del i den när du kommer i gång med gödningen ordentligt, eftersom du då vill "designa" om i karet i takt med att det växer snabbare och bättre
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ursprungligen postat av AquaPro
        så att man således bör dosera mindre, eller om värdena i vanligt kommunalt vatten generellt är så små att de är försumbara? Så att man kan köra på EI rakt av.
        EI är bara en metod för att garantera att man inte sjunker ner på för låga näringsnivåer. Alla ickeorganiska bidrag du kan få är således av godo.

        Högt GH verkar innebära lite fetare mikrodoser, men det märker man automatiskt med EI iom att man fulldospulsar såfort växterna slutar bubbla.

        Bör jag ta ur och tvätta gruset och så att säga starta om akvariet, för att nollställa näringsnivåerna, eller går det bra att bara börja köra direkt enligt EI?
        Som heeke redan sagt så bör du absolut inte riva en välfungerande botten. Däri finns baciller som förutom den vanliga nitrifikationen även hjälper till med mineraliseringen av fiskarnas organiska näring till ickeorganisk näring som växterna kan ta upp. Din bästa kompis.

        Tyvärr kan kompisen bli lite moloken och sur ibland, så man kan slamsuga igenom ett litet parti någon gång i månaden så man undviker kompaktering och alltför syrefattig miljö. Men man river aldrig runt hela bottnen med slamsugen på en gång.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • AquaPro
          • August 2005
          • 219

          #5
          Ok, tack ska ni ha för svaren, nu blev man lite visare

          Hade inbillat mig att för höga nivåer av ett ämne skapar algodling, men det är ju tydligen så att när det är brist på ett ämne som algodlingen uppstår.

          Ok, bottnen ska få vara ifred!

          Ringde även till Kommunhusets miljöavdelning imorse, och de skulle ta fram aktuella vattenvärden och även statistik bakåt över kranvattnet.
          Kan ju vara bra att upplysa sig ytterligare.

          Mvh // Danne
          2 Meter Växtburk.

          Kommentar

          • AquaPro
            • August 2005
            • 219

            #6
            En liten fundering till; Hur förhåller sig enheterna mg/l och ppm till varann?

            Rekommenderade näringsnivåer har jag i ppm, och uppgifter från vattenverket i mg/l


            Mvh // Danne
            2 Meter Växtburk.

            Kommentar

            • AquaPro
              • August 2005
              • 219

              #7
              No problem, jag sökte lite och fann svar ;]
              2 Meter Växtburk.

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #8
                ppm=mg/l

                för de som undrar.
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • AquaPro
                  • August 2005
                  • 219

                  #9
                  Japps, kom på att jag borde skrivit det, för allmän kännedom.
                  2 Meter Växtburk.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...