Vita "alg-tussar"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Vita "alg-tussar"?

    Hej!

    Jag har nyligen köpt ett nytt akvarium som är något större än det jag har haft innan. Jag har inrett det med en Back-to-nature Orinoco-Juwel-bakgrund. Jag har blästersand från Biltema som bottensubstrat. Som filtrering används ett innerfilter med bland annat aktivt kol.

    Jag har haft vatten (med vattenberedningsmedel) i akvariet i snart två veckor. Första nio dagarna enbart med grus, bakgrund och apparatur. Därefter med växter och rötter. För en liten stund sen hade jag i mina fiskar (metallpansarmal, corydoras aeneus) från mitt gamla akvarium.

    Jag noterade dock precis små "tussar" av vita alger(?). De sitter på en rot och ser mer ut som såna där mögelsvampstussar som man kan få på bröd och annan mat som blivit gammal. Förra veckan såg jag även ljusa slemliknande alger(?) på botten av akvariet. Men detta tog jag bort och det har inte kommit tillbaka än. Det är dock inte omöjligt att det är samma sak som nu syns på roten.

    Har även problem med en oljig/smutsig film på vattenytan. Jag har ännu inte matat, och filmen fanns innan växter mm adderades till akvariet. Därför låter det inte orimmligt att det härör från blästersanden. Är det något skadligt? Jag har försökt ta bort det, men det återkommer...


    Vad är de vita tussarna för något? Vad beror det på och vad ska jag göra åt det? Något anti-algpreparat?

    Finns det några fiskar som äter det? Planen är att hålla det som en sydamerikabiotop.

    Vore tacksam för ett snabbt svar!

    Tack på förhand!

    /Erik
  • kentk
    • January 2004
    • 865

    #2
    Halloj !

    Har du tvättat sanden innan du stoppade i den i karet ?

    Jag har aldrig haft bläsersand men jag vet att när man köper vanligt grus så är det rejält skitigt och måste genomsköljas i duschen en bra stund !
    Vision 180L

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Blästersand "behöver" inte sköljas eftersom blästersand inte ska innehålla något annat än korn av den storleken som står på påsen, dvs inte en massa damm.
      Det vita luddet kan vara någon typ av svamp som isf skulle komma från roten, ta upp och rengör så löser det sig nog.
      Sen skulle jag skippa det aktivakolet om jag vore du, inte för att jag tror att det orsakat dessa problem, men det är inget man ska använda förutom möjligtvis för att rensa bort rester efter medicinering. Låter du det sitta ett tag kommer det iofs ändå inte vara "aktivt" så lång stund.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...