Hårig javamossa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Hårig javamossa

    Jag har javamossa i mitt 250 L sen drygt 1 år tillbaka. Nu har det blivit större och massor med tunna trådar omger det. Ser ut som grönt tunt hår. Är det som det växer eller mår det dåligt?
    Ska tillägga att på senare tid har jag fått en invasiona av de avlånga snäckorna som gärna sitter i javamossan.
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Om det inte är en del av växten låter det som alger, typ trådalger eller något liknande.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Mollymamman
      • July 2004
      • 198

      #3
      Ok, tack för svaret! Då är det kanske inget farligt då? Det verkar ju som att mossan trivs.
      250L
      Mollyyngel Svärdbäraryngel
      2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

      Kommentar

      • efred
        • July 2005
        • 168

        #4
        Försök att ta bort algerna. Eller skaffa fiskar som äter dem typ black mollys eller siamensis. Trådalger har annars en tendans att växa ganska mycket ock börja korka igen filtrena.

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Jag brukar bara försöka att få tag i tråd algerna och sedan dra bort dem. Typför hand eller linda dem kring en penna om de har blivit långa.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • cecilia
            • January 2003
            • 754

            #6
            Om man gillar kemisk krigföring kan man ta bort trådalger med klorin. Lägg mossan i ett bad med 1/20 klorin så länge du vågar (5 minuter kanske). Annars är min erfarenhet att javamossan klarar trådalger ganska bra.

            Mvh Cecilia

            Kommentar

            • efred
              • July 2005
              • 168

              #7
              Du menar alltså att mossan klarar sig men inte algerna?? Coolt!

              Kommentar

              Arbetssätt...