Amano-fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    Amano-fråga

    Jag har länge undrat hur mr. Amano lyckas hålla sina genomskinnliga (vita) slangar till filter in- och utsläppet så jäkla rena och snygga. Jag får någon konstig brun beläggning inne i mina eheim-gröna filterslangar. Tar de och rensar slangarna mekaniskt en gång i veckan, eller? Har någon annan upplevt liknande? Några förslag på vad man kan göra åt det?
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2


    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Z_Lawer
      • September 2004
      • 333

      #3
      Mekanisk rensning är ganska jobbig - då måste man stänga av filtret, koppla loss slangarna, och hålla på med gegga som väller ut ur slangarna... De där preparaten däremot, vad gör de? Kan man bara tillsätta dessa i akvarievatten då och då så motverkas slembildningen på slangarna, eller är dessa bara starka kemiska rengöringsmedel? (min italienska är inte såå bra)
      Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag körde in dom i babelfish och förstod att det handlade om speciella rengöringsmedel till just Amanos glas-pryttlar.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Z_Lawer
          • September 2004
          • 333

          #5
          Jahaa, inget för oss i så fall. Tack deffen!
          Jobbigt att rensa för hand, men får väl göra det ändå, massa brun slamm som sitter i slangarna.
          Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            Som jag ser det är något sjukt med systemet om man inte får beläggning i slangarna. Vi rör oss med biologiska system, och kliniskt rena slangar hör helt enkelt inte dit. Bakterier koloniserar de ytor de hittar. Möjligen får man gnistrande rent om man putsar dem varje dag - Amanos stab kanske gör det.

            Eller så rensar man hela möget med klorin med jämna mellanrum. Och startar om filtret, samt planterar nya växter (tror dock inte HELT på det). Har dock en fundering kring hur många av Amanos kar på bilderna som varit igång en längre tid. Har iof inte hittat många Amano-bilder där karen inte ser uppväxta ut, men med gödning och ljus i bra samspel så växer allt mycket fort. Månne därför vi inte ser några skitiga slangar - bakteriekulturen är helt enkelt inte etablerad då karet är rätt nyuppsatt (ca 1,5 månader efter uppstart).

            Hilsen,

            P
            Senast redigerad av Gäst; 25 August 2005, 23:01.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag håller med Patrik, jag gör nästan aldrig rent mina slangar och dom är riktigt bruna och fina. De enda pryttlar jag försöker hålla glänsande rena är det som är i akvariet, mycket för att det ger ett algfritt intryck, men även för att pryttlar såsom Eheim surface-extractorn hela tiden geggar igen så den inte fungerar.

              Ett argument *för* att göra rent filterslangar är väl kapacitet antar jag. Borde väl bli lite bättre sprutt när inte slangväggarna är fulla med mög.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Z_Lawer
                • September 2004
                • 333

                #8
                Det är det jag ät ute efter just nu: öka kapaciteten något. Jag hade rätt mycket fisk ett tag och matade mycket, vilket kloggade både filtret och slangarna, med följden att genomströmningen blev så mycket sämre. Annars brukar jag aldrig rengöra det själv (dock pga ren lathet). Jag tycker att det är snyggare med rena slangar än med bakteriebeläggningar: smaken är som baken.
                Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #9
                  Det är lite slugt att överdimensionera saker och ting. I stället för att köra på det som "passar perfekt" till karet enligt de tekniska beskrivningarna så tar man modellen större. Då funkar det bra när det "kleggat igen", men kanske lite för bra i början. I det långa loppet ger det enklare skötsel i vart fall. Undantaget är väl ljusmängden - oklokt att överdimensionera den. *vet*

                  Hilsen,

                  P

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Nja, "kleggat igen" handlar det inte om. Bara större motstånd. Du ser inga sportbåtar/rovfiskar med algbelagda skrov =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Z_Lawer
                      • September 2004
                      • 333

                      #11
                      Mmm, jag har ju överdimensionerad mitt filter - skall pumpa runt 1000 l/h i mitt 100-liters, men bakterie- och/eller algbevuxna slangar tillsammans med ett stort UV-C filter skapar ganska stort motstånd (förutom filtermaterialet). Men nu är det klart - har sköljt igenom slangarna lite.
                      Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                      Kommentar

                      • brams
                        • June 2003
                        • 891

                        #12
                        frågan är ju om det "alltid" är så rent i hans slangar... kan tänka att de rensas ganska bra före ett foto!. Det plockas säkert bort en del teknik också. Hittar inte sidan nu men det finns en ganska utförlig beskrivning hur han går tillväga innan det ska till å fotas. Ljussättning å så.
                        C.Brams

                        Check out:
                        brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                        Kommentar

                        Arbetssätt...