pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    okej.. men det står ju i kalkylatorn vilka mängder man ska ha. stod ju 7 teskedar osv inom paranteser efter varje medel. men det är köksmåtten som har dom rätta volymerna?
    Ja det är köksmått. Ett kryddmått är en milliliter och förkortas krm i kokböcker. En tesked är 5 milliliter och förkortas tsk. En matsked är 15 milliliter och förkortas msk.

    En tesked i ett recept (för bakverk, mat, pmdd) är således ett exakt mått inte att förväxla med en vanlig tesked du använder till kaffet. En matsked i ett recept ska inte förväxlas med en vanlig matsked.

    finns det någonstans man kan mäta upp volymerna på 500ml flaskorna?? man behöver ju veta ganska exakt mängd av det med. eller ska man mäta upp det med köksmått också?
    Nej det finns absolut ingen som helst anledning att mäta upp allt så exakt. Så noga är det inte. Växterna vill bara ha tillräckligt med näringsämnen i vattnet så exakta nivåer är totalt ovesäntligt.

    Räknar du t ex ut ett recept som ska innehålla 13.4663 tsk KNO3 1.355226 tsk KH2PO4 och 2.563345 krm NutriSi för att få exakt 5 ppm nitrat, 0.5 ppm fosfat och 0.1 ppm järn så kan du lika gärna höfta till med en msk KNO3, 1 tsk KH2PO4 och 3 krm NutriSi.

    Syftet är inte att få exakta nivåer i vattnet utan få *tillräckliga* nivåer i vattnet. Växterna kommer genast börja suga näring så nivåerna hela tiden sjunker ändå, så det fyller inget som helst syfte att vara anal med måtten.

    Man skulle faktiskt kunna gå så långt i det här resonemanget att du faktiskt kan använda en vanlig rågad matsked och vanlig rågad tesked för att blanda dina gödningar.

    Enda gången du får problem med gödning är när du missar att göda med något så växterna svälter och därvid skapar algodling, eller om du skruvar om gödningsmängderna totalt och t ex tar 1 matsked mikro och 1 krm KNO3 istället för tvärtom.

    För att det ska kännas lite säkrare kan du tänka såhär: Du ska ha ca 7 ggr mer KNO3-pulver jämfört med KH2PO4 och ungefär lika mycket NutriSi-pulver som KH2PO4.

    Ett förenklast PMDD-recept blir då i 3 olika halvlitersflaskor: 7 tsk KNO3 i ena, 1 tsk KH2PO4 i andra och 1 tsk NutriSi i tredje. Dosera 10 ml per 100 liter.

    Vansinnigt enkelt =)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Z_Lawer
      • September 2004
      • 333

      #17
      Vill bara tillägga: ibland kan det behövas ganska så ordentligt med gödningen, mycket mer än 10 ml/100 liter. Detta kan bero på allt från ljusmängden till vattnets hårdhet. Börja dock lite försiktigt, och kolla hur växterna ser ut. Får du alger, så öka gödningsmängden, minska inte. Alger tyder bara på att något saknas, inte på att något är i överflöd (well, när något saknas, så kan växterna inte ta upp resten av gödningen, och då blir ju resten överflödig i förhållande till det som saknas. Typ.)
      Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

      Kommentar

      • trollet85
        • January 2005
        • 667

        #18
        hur noga ska man tvätta flaskorna? de luktar fortfarande lite cola i två av dom. gör det nåt? sköljt ur dem ett par ggr.... skölja ur mera, låta dom stå i vatten, skölja med hett vatten? är det viktigt på något vis...

        när jag ska mäta upp vätskan, då använder jag köksmåtten? för jag kan inte direkt höfta på gällande det, så svårt att veta om det blir för mycket rent av.
        63L med salamandrar
        Mina älskade persers Viola och Velvet

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #19
          Ursprungligen postat av trollet85
          hur noga ska man tvätta flaskorna? de luktar fortfarande lite cola i två av dom. gör det nåt? sköljt ur dem ett par ggr.... skölja ur mera, låta dom stå i vatten, skölja med hett vatten? är det viktigt på något vis...
          själv hade ja i lite varmt vatten å diskmedel skaka flaskorna och sköljde dom 3-4ggr med kallt vatten och inte sett några indikationer på att det skulle varit otillräckligt.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            när jag ska mäta upp vätskan, då använder jag köksmåtten?
            Nej det är bara att fylla upp med vatten till samma höjd som det brukar vara dricka i dom och sedan hälla ner pulver och skaka om.

            Det är ingen idé att göra det krångligt för sig, då blir det inge kul och det tjänar ingenting till.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Hella2
              • July 2005
              • 1158

              #21
              nu har jag använt min första dos pmdd, tar det nån vecka eller sådär tills man ser att växterna trivs och växter...mina är lite risiga..
              Man blir aldrig fullärd ....

              Kommentar

              • Lhoria
                • March 2005
                • 58

                #22
                Hej hej nybörjare på detta med växter men vill gärna testa detta med pmdd i mitt snart startade 375 l kar =) men var någonstans hittar jag alla dessa ämnen som man ska bland med e det i akvarie affär eller måste det beställas å beställas varifrån i så fall??????
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=460021

                Om man inte frågar får man inte veta

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Här: http://www.pmdd.se
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • trollet85
                    • January 2005
                    • 667

                    #24
                    använt min första dos av pmdd nu också =) hällde bara i en skvätt ur varje flaska. får hoppas det gör underverk nu!
                    63L med salamandrar
                    Mina älskade persers Viola och Velvet

                    Kommentar

                    • Hella2
                      • July 2005
                      • 1158

                      #25
                      Ursprungligen postat av trollet85
                      använt min första dos av pmdd nu också =) hällde bara i en skvätt ur varje flaska. får hoppas det gör underverk nu!
                      Jag har gett 7ml ur vardera flaska som det stog på receptet,tänkte du använda co2 trollet85? själv kan jag inte pga utrymmesskäl,men skulle gärna vilja kanske en annan gång med bättre utrymme och större kar
                      Man blir aldrig fullärd ....

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #26
                        Ursprungligen postat av Hella2
                        själv kan jag inte pga utrymmesskäl,men skulle gärna vilja kanske en annan gång med bättre utrymme och större kar
                        varför inte ?
                        har själv en nutrafin co2 diffusor i mitt lilla 37L kar och den är verkligen diskret.
                        ställer man den bakom ett gäng vattenpest cabomba eller liknande syns den inte alls.
                        kör min via mäsk och en petflaska kanske du har plats för
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Hella2
                          • July 2005
                          • 1158

                          #27
                          jo det är klart ,men det verkar så krångligt! hm..jag får väll kolla efter mera info.
                          Man blir aldrig fullärd ....

                          Kommentar

                          • trollet85
                            • January 2005
                            • 667

                            #28
                            Hella2: nje jag kör utan CO2. efter många om och men så verkar det som att det fungerar att köra utan sånt. kollade upp sådana anläggningar på en online sida men dom kostar flera hundra. så det är bara att glömma! man kan ju bygga en egen men det verkar ganska omständigt det med.........
                            börjar man med CO2 så får man ju fortsätta för evigt med det också. växterna vänjer sig vid att ha den "lyxen" ^^
                            63L med salamandrar
                            Mina älskade persers Viola och Velvet

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #29
                              Ursprungligen postat av trollet85
                              börjar man med CO2 så får man ju fortsätta för evigt med det också. växterna vänjer sig vid att ha den "lyxen" ^^
                              är det värt.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...