PMDD beställning, lite hjälp (matte) :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjHypnoz
    • March 2004
    • 162

    PMDD beställning, lite hjälp (matte) :D

    Är riktig nybörjare på detta med PMDD och vad jag fattat som så ska det räcka att köra detta recept till en början?

    Recept
    Tre stycken 500 ml flaskor
    Blanda 39,1 gram KNO3 i den första flaskan (ca 7 tsk)
    Blanda 3,8 gram KH2PO4 i den andra flaskan (ca 4 krm)
    Blanda 7,7 gram NutriSI Mikro i den tredje flaskan (ca 7 krm)

    om man då går enligt dessa mått och med vetskapen om mängden i påsarna

    KNO3 250 gr/påse
    KH2PO4 100 gr/påse
    NutriSI 100 gr/påse

    Räknar jag helt fel på att det borde gå ca jämnt upp om jag beställer:

    KNO3 4påsar
    KH2PO4 1påse
    NutriSI 2påsar
    För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012
  • Tangoman
    • March 2005
    • 177

    #2
    Det stämmer!
    PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
    www.akvariefiskar.se

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      DJhypnoz
      har du ett 63 liters akvarium? jag slog in på kalkylatorn och fick fram exakt samma siffror som du räknade upp nu. tänkte beställa den mängd du räknade upp nu, men de skulle gå på 196 kr, kände det var lite väl mycket pengar. så varför inte prova bara en liten dos? jag beställde 2, 1, 1. de gick på kring 100kr bara det... för ska du beställa så alla medel räcker lika länge så kommer dom räcka i 4 år ungefär. du kan ju beställa en liten mängd och pröva först hur bra dom verkar på dina växter. Kanske händer nåt i akvariumet med detta medel som inte är så bra? men iaf, jobbigt att köpa övermycket när du kan köpa i lagom mängd och beställa mer sedan. Frakten blir inte billigare för att du köpar upp massvis nu... komplettera sedan!
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • DjHypnoz
        • March 2004
        • 162

        #4
        Ursprungligen postat av trollet85
        DJhypnoz
        har du ett 63 liters akvarium? jag slog in på kalkylatorn och fick fram exakt samma siffror som du räknade upp nu. tänkte beställa den mängd du räknade upp nu, men de skulle gå på 196 kr, kände det var lite väl mycket pengar. så varför inte prova bara en liten dos? jag beställde 2, 1, 1. de gick på kring 100kr bara det... för ska du beställa så alla medel räcker lika länge så kommer dom räcka i 4 år ungefär. du kan ju beställa en liten mängd och pröva först hur bra dom verkar på dina växter. Kanske händer nåt i akvariumet med detta medel som inte är så bra? men iaf, jobbigt att köpa övermycket när du kan köpa i lagom mängd och beställa mer sedan. Frakten blir inte billigare för att du köpar upp massvis nu... komplettera sedan!
        Jag har drygt 200L (karen i signaturen) men man tackar för all hjälp man kan få, jo det är så att vi är 2 st i falköping som ska dela så därför den lite stora mängden mot mina liter

        men då verkar det ju bara vara kvar att beställa då.. tack än en gång!

        [Edit] beställt :P
        Senast redigerad av DjHypnoz; 23 August 2005, 14:53.
        För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #5
          undrar bara en grej gällande PMDD. måste man byta 50% vatten innan man har i det där? går det inte bara ha i medlet när som helst??
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Om man blandar enl "receptet" och doserar enligt anvisning (10ml/100l) så bör man byta minst 50% för att inte riskera att över dosera. Genom att dosera endast i samband med ett 50% vattenbyte kan man aldrig få mer än dubbel dos gödning i karet.

            Om jag körde ett kar utan CO2 och bytte, säg 30% varje vecka, tror jag att jag skulle dosera endast för den bytta vattenmängden till att börja med (den angivna doseringen gäller ju för hela akvarievolymen vid 50% vattenbyte). På så sätt så överdoserar man ju inte iaf. Sen får man alltid ha tålamod och vänta (dagar/veckor/månader? beroende på kar) på resultat för att se om man behöver ändra något.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • trollet85
              • January 2005
              • 667

              #7
              okej.. då vet jag att jag bara ska göra det i samband med vattenbytena. jag ska ha i ungefär 6 ml per flaska till mitt kar för det är på 63liter. ska jag räkna ungefär 4 ml då om jag ska ha till mina 30% vattenbyten? tog i på ett ungefär bara, men 4 ml kanske är för mycket det med? jag gjorde ett 50% vattenbyte igår pga mina fiskar inte såg så krya ut. kan jag då isf ha i dessa medel idag när jag så nyligt bytt vatten?

              undrar också om det innehåller CO2 i medlen? köpte KNO3, KH2PO4, NutriSI. innehåller dom allt som behövs till karet/växterna?
              63L med salamandrar
              Mina älskade persers Viola och Velvet

              Kommentar

              Arbetssätt...