backventil till mäsk?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    backventil till mäsk?!

    Hejsan!

    tänkte bara kolla med er andra som kör med mäsk, vad använder ni för backventil? jag var och köpte en vanlig backventil till cykeldäck men det verkar som om gasen inte orkar trycka sig igenom där, kan ju dock bero på att jag inte lyckats få alla "skarvar" täta?!. någon som har tips på vad som går att använda? vad använder ni för slang, hur har ni kopplat backventilen till slangen? (jag tryckte bara in den så långt det går, måste jag använda silikon för att få det tätt på sidan av ventilen där det finns gängor?


    // SeanChai
    Min Zon

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ursprungligen postat av SeanChai
    kan ju dock bero på att jag inte lyckats få alla "skarvar" täta?!.
    Exakt. Vanligaste problemet för alla som gör mäskflaskor.

    Jag gav upp PET-kork+silikon då silikonet inte fäster på fetplast. När jag Epoxylimmade fast slangen i en Absolut-flaskas aluminiumkork gick det enklare att få tätt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • SeanChai
      • May 2005
      • 498

      #3
      ok, då ska jag till systemet och köpa några flaskor jag kan dricka upp lite snabbt =)

      är det för dumt att rota i glasbankerna, kan ju tänkas att folk haft några andra giftiga ämnen i flaskorna som är svåra att tvätta bort...?


      // SeanChai
      Min Zon

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Jag använder en vanlig backventil avsedd för luftslang/luftpump (en akvariepryl alltså).
        Det enda som funkar tillfredställande för mig ang tätning, är att borra ett "för litet" hål i korkarna och sedan dra igenom slangen med tång (sned skärning av slangen ett måste), inget silikon eller annan tätningsmassa behövs.
        Ett alternativ till tätning kan vara att skaffa "skarvrör" till luftslang, och epoxy limma i korken, då blir skarven mer stabil en om man försöker limma själva slangen.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • SeanChai
          • May 2005
          • 498

          #5
          vad kostar den där backventilen som är en akvariepryl? hur tajt sitter ventilen i slangen? jag är lite inne på att gasen inte orkar tryckas igenom dom små hålen på "baksidan" av ventilen där luftslangen kläms åt runt den, den sitter ju fö.ba..at hårt runt ventilen. jaja, får väl åka på akvarielagret idag igen och kolla om dom har såna ventiler.


          // SeanChai
          Min Zon

          Kommentar

          • bive
            • February 2005
            • 25

            #6
            Är alla tänkbara källor till läckage täta så ska det inte vara några problem med backventilen. Gasen tar sig ut där det är minst motstånd, vilket kan innebära ventilen eller att din mäskflaska exploderar Vilket är mindre troligt om ventilen funkar som den ska...

            Jag hade rätt stora problem när jag gick över till en 5-litersdunk istället för två 1.5-liters petflaskor. Det gick åt en hel del gängtejp innan 5-literdunken var helt tät. Slangarna klämmer jag igenom korkarna i hål som är c:a 1mm för små, då håller det tätt.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Ursprungligen postat av SeanChai
              kan ju dock bero på att jag inte lyckats få alla "skarvar" täta?!.
              Exakt. Vanligaste problemet för alla som gör mäskflaskor.

              Jag gav upp PET-kork+silikon då silikonet inte fäster på fetplast. När jag Epoxylimmade fast slangen i en Absolut-flaskas aluminiumkork gick det enklare att få tätt.
              själv borrade ja hål i korken med ett borr som va 1mm mindre än slangen.
              tryckte igenom slangen och tryckte sen in ett litet rör i slangen.
              blev riktigt tight och mycket tätt vilket ja upptäckte när ja kom på att ta bort en klämma som satt på slangen
              tog smältlim runt slangen både in å utvändigt för att hålla fast den.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • SeanChai
                • May 2005
                • 498

                #8
                fick till det nu, fick bli lite lim runt alla skarvar och korkar och nu fungerar det. nu gäller det bara att ha lite koll på det hela. har dykt upp lite småbubblor här och där också så verkar iaf få ner lite i karet, har en överdimensionerad reaktor så borde funka ett tag. (köpte evebs reaktor - co2 anläggningen som kompletterar reaktorn kommer med ltie tur senare he he). har bara haft på den ett par timmar idag med medioker bps så ska kolla imorrn hur pht ser ut =/


                // SeanChai
                Min Zon

                Kommentar

                Arbetssätt...