Växter kontra alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo

    Växter kontra alger

    Någon som har mer/ny info varför algerna försvinner i ett schysst växtkar?

    Har greppat att alger kan växa bra i betydligt lägre näringsnivåer än vi kör med Estimative Index men har inte hittat några vettiga förklaringar till varför. De växtexperter jag följt säger "shrug" på det. Själv har jag lurat på om växterna klipper ammonium så himla effektivt att algerna dör ut pga det (månne kan alger inte ta upp nitrat lika bra som växter).

    Avhandlingar? Gissningar? Give it to me!!

    Hilsen,

    P
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    som ja fattat de går algerna i "dvala" när växterna trivs för algerna skulle få för svårt å konkurrera med dom.
    men om man då stryper näringstillförseln på ett eller annat sätt så vaknar algerna till liv då dom känner av att växterna inte längre klarar av att växa.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Som jag fattat Tom Barr så "känner" dom om det är vettigt att börja blomma/skicka ut sporer genom ammoniumnivåerna. Försökte hitta referensen om "känseln" som var genbaserad.

      Man ser t ex sällan/aldrig två olika alger (grönvatten+cyanobakterier) blomma samtidigt, och låter man en uppblommad alg gå sin cykel och sedan nukar den (lätt med grönvatten+UV och cyanobakterier+mörkläggning) så är det kollosalt fritt från alla andra typer av alger.

      Niche-konceptet där växterna är stora elefanter med biljoner fler celler att mätta jämfört med små agila alger spelar också in. Alger är små och *mycket* effektivare att ta upp näring in närmiljön med sin stora yt:volym-ratio. Växter är stora och kräver betydligt fetare och stabilare miljö för att driva sitt stora maskineri, och när växterna har allt så blir ammoniumnivåerna låga och framförallt stabila vilket säger till alger "uhoh, det är någon annan därute som lägger beslag på allt gosigt ammonium, det är nog bäst att vänta lite..".
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Här är en tråd på APD om just det här ämnet, och här berättar Barr om känseln:

        "Once the concentration reaches a certain critical level, the gene is induced and off the algae spore goes for better or worse."
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          En liten orsak till varför man kan uppfatta EI-karen som algfria är den snabba tillväxt på växterna man brukar få. Veckovisa utrensningar utrotar algerna indirekt genom att algangripna blad hamnar på komposten.

          Just ammoniumtriggern har jag läst om, och så smått accepterat, men jag som har mycket ammonium i mitt brunnsvatten kan inte förstå varför jag så länge har kört till synes algfritt
          En förklaring kanske kan vara att jag alltid ser till att ha ett buskage snabbväxare som hjälper till att stabilisera + skapliga biologiska filter.

          Just för tillfället (under semestern) har jag fått min första rejäla alginvasion och jag kan lätt (och snabbt) fylla karet med alger om jag gör ett EI-vattenbyte. Skillnaden mot tidigare är att alla mina växter sunkade ihop under semestern och har svårt att må bra i kampen mot algerna - trots bra CO2:



          Bladen blir täckta av alger, bubblet minskar och tillväxten är minimal.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Snabb tillväxt på rejält stora buskage innebär ju helt klart lägre ammoniumnivåer.

            En liten intressant sak (lite off topic) om ammonium är att det är giftigt för alger/växter och det effektivaste sättet för dom att "neutralisera" giftet är att ta upp det, och för att ta upp det krävs det alla andra näringsämnen är på plats. Det är ju en ganska markant annorlunda tanke jämfört vad man trott tidigare att växter helt enkelt har enklast att ta upp ammonium.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Thnks!! Verkar som om jag var lite inne på rätt spår med ammoniumet dårå. Får klura vidare. Annars är jag bara glad att det funkar så - men det är trevligt att begripa varför.

              Bluesboy, vad var det som skilde skötseln/annat av karen under semestern? Mer ljus? Färre vattenbyten? Värmen? Allt i kombo? Intressant att klura på.

              Hilsen,

              P

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                Bluesboy, vad var det som skilde skötseln/annat av karen under semestern? Mer ljus? Färre vattenbyten? Värmen? Allt i kombo? Intressant att klura på.
                Jag har inget säkert svar men jag har mina misstankar.
                Temperaturen gick väl upp någon grad och infallande ljus ökade något men största orsaken tror jag är ryckig CO2. Jag har hållt på och utvecklat en ny pH-kontroller vilket har inneburit att jag har växlat mellan kontroller och timer. Under denna period kom det lite alger som angrep växterna och som enligt mig orsakade en ond cirkel. Växterna tappade fart och algerna fick ett övertag. Just dammalgerna verkar vara lite luriga om man inte kör med UV-C eftersom de kommer tillbaka/sprider sporer så otroligt snabbt.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag har funderat på om det är sporerna man ser skjuta iväg från glaset/algksrapan när man skrapar dammalger, vet inte om ni tänkt på det men det blir ett mer explosivt moln jämfört med när man skrapar vanliga grönalger.

                  För mig är det ju enklare att köra in vartenda spår av dammalgerna från rutan in i häverten då jag kan hålla på och fippla hur länge som helst iom att jag kör en slang in och en ut - utan ammoniumrikt vatten.

                  Tillbaks till ämnet: Jag tror jag tror mest på det BlueBoy sa om att i ett riktigt välvuxet växtakvarium som göds någorlunda rätt river man ju ut extrema mängder växter, och eftersom algerna bara kan sätta sig på växterna så följer dom med ut. Tillsammans med att ett välmående syresprutande växtblad förmodligen är ett lite halvt otrevligt ställe för en spor så ligger väl kanske största förklaringen trots allt i att man helt enkelt river ut dom i så snabb takt.

                  Numera kör jag själv en konvex layout och bygger åter upp en lite större växtmassa utan att någonsin ta bort några växter. Myyyyycket alger. Överlag har det varit kinkigt med minimalistiska layouter med få växter.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #10
                    Intressant - fick en del nytt att fundera över.

                    Det som skjuter iväg när man skrapar dammalger torde väl vara både sporer och algrester. Har inte tänkt så mycket på om det är mer explosivt än de "normala" grönalgerna. Kanske värt att jobba lite med filtreringen här. Ju mer jag lurat på det, desto mer övertygad är jag om att stora biologiska filter med långsam genomströmning är helt rätt för växtkar.

                    Hilsen,

                    P

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Japp Barr visade en gång en ritning på ett gigantiskt biofilter man kunde göra av typ en vintunna/garbage bin eller vad sjutton det var. Där får det plats en del biobollar/keramik/plastsoldater 8)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        haha plastsoldater man tager vad man haver
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        Arbetssätt...