Dålig tillväxt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kharn
    • May 2004
    • 256

    Dålig tillväxt.

    Hejsan.

    Jag har för en tid sedan införskaffat en hel del nålgräs som jag planterat i mitt kar.

    Problemet är att jag tycker att dom nya skotten blir väldans ljusa o inte alls så snyggt gröna som man ser på bilder

    För övrigt tycker jag att det växer ganska dåligt i burken trotts att det bubblar som alldrig förr. Mina cabomba växer nästan inte alls men bubblar en hel del ändå.
    Mina polysperma uppvisar samma problem som diskuterats i andra ämnen nämligen skålade blad men det tillskriver jag nog aquarellen.

    Jag kör med CO2 samt PMDD och har nyligen gått över till aquarelle ca 0,5 w/L.

    Jag ligger förhoppnings vis på 30 ppm CO2 ( Kör controller och har kalibrerat den med sugrörs testet hehe )

    NO3 10 ppm var annan dag men går nog upp till 20..
    PO4 2,0 var annan dag.
    FE 0.2 var annan dag dock inte samma dagar som jag göder NO3 o PO4.
    K ca 20
    Tillsätter MG för att uppnå 4:1 förhållandet men ska prova att använda CA test för att se vad CA verkligen är då vattenverket har en + - 10 % avikelse.


    Jag kör efter EI metoden och har gjort så i ca 3 veckor och bubblandet har tagit fart som alldrig förr .

    Jag har dock fortfarande problem med vad jag tror är Kisel alger och har fixat ett par powerheads med quickfilter på men det vill inte riktigt ge med sig i alla fall. Bytade all grus för ca 1 månad sedan kan bero på det. (ganska bra cirkulering i karet nu allt svajar )

    Någon som har samma problem med dålig tillväxt och bra bubbel.
    Även att nålgräset är ganska blekt ? ( vill ju ha samma fina gräs somm defdac o oveb ju..

    Tacksam för alla svar

    Med vänliga hälsningar Jimmy
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    #2
    Jag hade problem med dålig tillväxt och alldeles för ljusa skott - detta rådde jag bot på med att dosera upp mikrogödningen till ca 2-3 ppm Fe varannan/var tredje dag. Det låter smått otroligt att det behövdes så mycket, och jag vet inte varför det behövs: jag kom fram till det genom trial and error.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

    Kommentar

    Arbetssätt...