Anubias

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paula&Jimmy
    • April 2005
    • 397

    Anubias

    Tänkte fästa en anubis planta på en bit skiffer någon som provat??????
    Proffsiga amatörer (...?)


    Paulas zoon
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    det enklaste är nog att borra ett par hål i skiffret(om biten är stor) och använda fiskelina och knyta fast anubiasen med.

    tar du 0.20 lina så syns de inte.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • plyyp
      • August 2004
      • 80

      #3
      Gjorde liknande grejer för ca 1 år sedan... Tror den tråden finns kvar... Kolla runt lite eller sök på något...

      Fick i alla fall en massa tips.. Trådar, limma, silicon osv.

      Att knyta har jag testat själv flera gånger.. Funkar utmärkt på både rot och sten...
      Just nu har jag fått fast anubias på ett "stenrös" genom att lägga en halvstor sten uppepå som bara pressar ner den mot stenen och sanden... *man behöver ju inte vara så försiktig med anubias*

      "Problem" kan vara att anubiasens rötter söker sig mot botten.. Tycker man inte det är så estetiskt snyggt så ska man nog hitta på nåt annat..

      /DB

      *mer experiment!!*

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av plyyp
        "Problem" kan vara att anubiasens rötter söker sig mot botten.. Tycker man inte det är så estetiskt snyggt så ska man nog hitta på nåt
        tycker de ser rätt snyggt ut med alla rötterna som kommer från anubiasen å går ner bredvid krukan och ner mot gruset.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • plyyp
          • August 2004
          • 80

          #5
          Raven, håller helt med dig!

          När jag tänker på det så har jag en bekant som "planterade" vanliga, krukväxter, typ uppepå akvariet så att rötterna skulle söka sig mot botten...
          Såg inte detta själv, men det blev tydligen som en liten djungel av rötter och gillades starkt av vissa fiskar...

          ... Rötter kan vara snyggt å praktiskt ibland...

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            nån härinne hade satt en växt i högra bakre hörnet av sitt akvarium som växte utanför med rötter som gick ner såg helsnyggt ut.

            tror det va Kjell som prata om att man kan göra samma sak med ampellilja tror hja ska prova de har skott ja kan använda.
            ampellilja är bra på att rena luft å vatten.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            Arbetssätt...