Varför bubblar det som fasen direkt efter vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Varför bubblar det som fasen direkt efter vattenbyte

    Hallå

    Jag har noterat att det sätter igång och bubblar som fasen direkt efter att man bytt vatten (det är inte syrebubblor från vattnet).Hur kommer det sig?
    Fredrik
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Växterna trivs och fotosyntetiserar, men det är inte förrens du får helt syremättat vatten via vattenbytet det bryter ut i rent bubbel + att kranvattnet innehåller en del CO2.

    Jag fick fint Champangebubbel förr när jag gjorde vattenbyte, men nu är hela akvariet tvärdött varje vattenbyte. Någon som vet vad det kan bero på får gärna ge delge sig sina idéer (lite hijacking av en tråd men iaf
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Jag fick fint Champangebubbel förr när jag gjorde vattenbyte, men nu är hela akvariet tvärdött varje vattenbyte. Någon som vet vad det kan bero på får gärna ge delge sig sina idéer (lite hijacking av en tråd men iaf
      När du säger det så är det likadant i min balja... fast jag vet tyvärr inte varför... mysko sånt !
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Jo att det beror på fotosyntes vet jag.Saken är den att jag har börjat med co2 också.Man tycker att den ev Co2´n som kommer med vattnet inte borde göra så mycket.Men det är klart den är väl löst till iprincip 100%.Kanske är det
        Fredrik

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          När du får upp växtmassan mer Fredrik och du håller CO2-halten bra så kommer det bubbla jämt några timmar efter att lyset går på. Bara att odla på! =)

          När du säger det så är det likadant i min balja... fast jag vet tyvärr inte varför... mysko sånt
          Pust. Kör du med CaCl2? Jag vet inte var jag ska börja bena i problemet =( Det borde iofs inte bero på det man häver i *sen* eftersom det alltid bubblade *under* vattenbyten förr. Usch vad irriterande.
          Senast redigerad av defdac; 19 August 2005, 21:00.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Pust. Kör du med CaCl2? Jag vet inte var jag ska börja bena i problemet =( Det borde iofs inte bero på det man häver i *sen* eftersom det alltid bubblade *under* vattenbyten förr. Usch vad irriterande.
            Jag skickar i både CaCl2 och MgSO4 dagen efter vattenbyte, tänker mig att det som finns ifrån kranen åtminstone borde räcka en dag...

            Ca/Mg förbryllar mig till den grad att jag faktiskt tänkte åka upp med en burk kranvatten till Lantbruksuniversitetet och låta dom tala om halterna. Kostar visst inte mer än någon hundring och visst är det värt det !
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ja det förbryllar mig med. Jag kan fortfarande inte säga när min A.reineckii med säkerhet skrynklar ihop ny tillväxt. Usch vad irriterande.

              Kanske skulle testa med CaSO4 istället, men det vet jag inte var man får tag på.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

                #8
                jo det bubblar jämt.MEN det ökar något otroligt precis efter vattenbytet.
                Fredrik

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Gott. Så ska det vara. Det ska se ut som julafton med glitter överallt vid vattenbyten.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Vet inte riktigt om fredrikakesson fick svar på sin fråga, så...

                    Det som bubblar från växterna är ju syre. Anledningen att man ser syrebubblorna är att vattnet redan är "mättat" på syre.
                    Vid vattenbyte tillför man vatten som är mer sýrerikt än vad "veckogammalt" vatten är. Det är därför man ser fler bubblor vid vattenbyte. Kol från karbonater kanske också spelar en viss roll men syremättnaden tror jag är den största anledningen.
                    I riktigt välmående växtkar, med hög tillväxttak,t producerar växterna så mycket syre att vattnet alltid är syremättat, och man får rikligt med bubblor även mellan vattenbyten.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

                      #11
                      Det brukar vara en pelare med små syrebubblor från några av svärdplante bladen och sen stora bubblor som hänger kvar på undersidan av bladen på bacopa caroliniana.
                      Fredrik

                      Kommentar

                      Arbetssätt...