alger...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bucket
    • February 2004
    • 1020

    alger...

    Nu har jag en fråga.

    Vad är detta för alger och vad ska man göra för att få död på dom.

    Jag har provat att starta om hela allt genom att putsa akvariet och låtit stå i några dagar och torka.

    Har bytt ut alla växter + lagt nya rötter och kokat sanden och låtit torka.

    Men det hjälpte föga. Sakta men säkert kom algerna tillbaka.

    Jag har mina aningar om att det kan var cyano (blågröna alger) men e inte säker.

    Vatten tempen är 28´C och ljus är på i 13 timmar.

    Göder med "sera florena" men har varit ganska sparsam med det för att det verkade ha gynnsamm effekt på algerna.

    bilder :




    Har inte världens bästa kamera men hoppas ni ser vad jag menar.

    Tacksam för svar.
    Senast redigerad av Bucket; 19 August 2005, 12:46.
    jävla massa akvarium!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Nog ser det ut som Cyano allt.
    Varför har du fått det?!, nja för att du gjort ungefär precis tvärt om mot vad du borde gjort.
    Att göra rent allt på det sätt du gjort gynnar algerna och missgynnar fiskarna.
    Lite "skit i hörnen" är bra i det flesta lägen.
    Alger klarar mycket låga närings nivåer i för hållande till växter. Får inte växterna det dom behöver så tar algerna över. Just cyano brukar kunna komma när man "städar" som du gjort. Cyano kan nämligen ta upp kväve från luften.
    Om du ska köra komersiell gödning så rekomenderar jag Tropica Master Grow (TMG), varför? Nja, för att det är den enda som inehåller någo så när rätt saker.
    Men det första du ska gör är att låta karet komma i balans, låte bakterifloran byggas upp så att organiskt material bryts ner på rätt sätt.
    När man får balans så behöver man knappast städa något alls, ibland tar det dock lite tid.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      den enda städning jag gjort i mitt kar dom senaste 3 månaderna är lite vattenbyte och växtrensning har lite problem med staghorn.

      tmg är bra gödning men själv föredrar jag pmdd.
      något krångligare men billigare.

      kör man hela registret av pmdd som jag gör så täcker det upp mer näring än tmg gör.
      en del kör delar av pmdd ihop med tmg funkar det också.

      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Bucket
        • February 2004
        • 1020

        #4
        Ursprungligen postat av heeke
        Nog ser det ut som Cyano allt.
        Varför har du fått det?!, nja för att du gjort ungefär precis tvärt om mot vad du borde gjort.
        Att göra rent allt på det sätt du gjort gynnar algerna och missgynnar fiskarna.
        Lite "skit i hörnen" är bra i det flesta lägen.
        Alger klarar mycket låga närings nivåer i för hållande till växter. Får inte växterna det dom behöver så tar algerna över. Just cyano brukar kunna komma när man "städar" som du gjort. Cyano kan nämligen ta upp kväve från luften.
        Om du ska köra komersiell gödning så rekomenderar jag Tropica Master Grow (TMG), varför? Nja, för att det är den enda som inehåller någo så när rätt saker.
        Men det första du ska gör är att låta karet komma i balans, låte bakterifloran byggas upp så att organiskt material bryts ner på rätt sätt.
        När man får balans så behöver man knappast städa något alls, ibland tar det dock lite tid.
        okej.. tack för svaret.

        Vad rekomenderar du för gödning då om den inte får vara komersiell?

        så jag skall mao ord bara låta algerna vara och byta vatten som förr?

        jag brukar slamsuga botten när jag byter vatten åxå ska jag inte göra det menar du eller ska jag fortsätta?
        jävla massa akvarium!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

        Kommentar

        • Bucket
          • February 2004
          • 1020

          #5
          Ursprungligen postat av Raven
          den enda städning jag gjort i mitt kar dom senaste 3 månaderna är lite vattenbyte och växtrensning har lite problem med staghorn.

          tmg är bra gödning men själv föredrar jag pmdd.
          något krångligare men billigare.

          kör man hela registret av pmdd som jag gör så täcker det upp mer näring än tmg gör.
          en del kör delar av pmdd ihop med tmg funkar det också.

          www.pmdd.se

          Tack för länken.. men tyvärr förstår jag inte vad dom olika benämmningaran betyder.. som t.ex. KH2PO4 och var jag skall få tag i detta
          jävla massa akvarium!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            pmdd köper du hos www.granholmarna.se

            köpte 5 påsar där för ett tag sen kosta 153kr.
            ena påsen räcker BARA 8år en av påsarna räcker runt 72år med standardgödningen.
            pulvret blandas med lite vatten.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Bucket
              • February 2004
              • 1020

              #7
              Ursprungligen postat av Raven
              pmdd köper du hos www.granholmarna.se

              köpte 5 påsar där för ett tag sen kosta 153kr.
              ena påsen räcker BARA 8år en av påsarna räcker runt 72år med standardgödningen.
              pulvret blandas med lite vatten.

              Okej.. eftersom jag är i finland så måste jag väl försöka få tag i sakerna på annat håll.. eller kanske dom skickar det till mig ändå

              det finns som inget man kan göra nu direkt för att få algerna att avta?

              Jag vill juh dööda dom :P
              jävla massa akvarium!
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Japp det är ju Cyano. Kommer ofta i kliniskt rent hållna akvarier med växter varvid kvävenivåerna blir så låga att bara Cyanobakterier kan överleva. När dom väl blommat upp lägger dom beslag på näringsmarknaden helt.

                Kaliumnitrat (KNO3) är din räddare i nöden, eller eventuellt saltpeter från affären - men helst KNO3 eftersom den både innehåller kalium och kväve som är två av dom viktigaste näringsämnen för växterna.

                När du lärt dig hålla runt 10-20 ppm nitrat med KNO3/saltpeter så kan du göra en blackout i 3 dagar då inte en foton får nå akvariet. Helt insvept i tjocka filtar.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Bucket
                  • February 2004
                  • 1020

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Japp det är ju Cyano. Kommer ofta i kliniskt rent hållna akvarier med växter varvid kvävenivåerna blir så låga att bara Cyanobakterier kan överleva. När dom väl blommat upp lägger dom beslag på näringsmarknaden helt.

                  Kaliumnitrat (KNO3) är din räddare i nöden, eller eventuellt saltpeter från affären - men helst KNO3 eftersom den både innehåller kalium och kväve som är två av dom viktigaste näringsämnen för växterna.

                  När du lärt dig hålla runt 10-20 ppm nitrat med KNO3/saltpeter så kan du göra en blackout i 3 dagar då inte en foton får nå akvariet. Helt insvept i tjocka filtar.
                  okej..

                  Nu kommer en del (säkert enligt er korkade) frågor

                  ppm? vad är det.. är det någon mått enhet? kan man mäta kno3 mängden i vattnet med något test?

                  Enda testet jag har är nitrit test och ph test.. såna där dropp test.

                  Och om jag skall göra en blackout i akvariet som du skriver.. kan jag ha fiskarna i medan? Eller gör jag klokast i att flytta dom?

                  Fiskarna verkar inte att må dåligt av dessa cyano.. ja förutom Actistrus ynglen (3cm) dom dog en efter en. Är cyano bakterien giftig för dom?

                  Har ett scalar par som har ynglar av sig var 14e dag ungefär. så dom verkar juh inte må dåligt.

                  Tittade på dina bilder defdac. Och man kan juh inte gör annat än njuta. fina växter.

                  Frågar säkert mera sedan bara jag kommer på något. ni tänker säkert "vad är dethär för en" men jag e ganska ny på dethär med gödning och alger och växter.. men vill gärna lära mig.
                  jävla massa akvarium!
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bucket
                    ppm? vad är det.. är det någon mått enhet?
                    ppm = Parts Per Million vilket råkar bli nästan exakt samma sak som milligram per liter. Det är lite smidigare att skriva ppm än mg/l så jag brukar föredra ppm.

                    kan man mäta kno3 mängden i vattnet med något test?
                    Japp JBL gör ett bra NO3-test som mäter i mg/l/ppm.

                    Tyvärr är det lite skillnad på nitrat och nitrat. Nitratet kan vara uppbunden i stora organiska molekyler som ger utslag på testet men som inte växterna kan ta upp - därför finns det en speciell metod som kallas "Estimative index" där man istället för mäter nitrathalten doserar KNO3 i kända nivåer och gör stora vattenbyten som "nollställer" akvariet varje vecka.

                    På det sättet kan man utan test ganska enkelt garantera att man estimativt/uppskattningsvis ligger runt 10-20 ppm. Växterna bryr sig inte om exakta mängder, bara det finns i någorlunda mängd - vilket alltså metoden garanterar.

                    Och om jag skall göra en blackout i akvariet som du skriver.. kan jag ha fiskarna i medan? Eller gör jag klokast i att flytta dom?
                    Det går bra med fiskarna i. Du för ett stort vattenbyte + KNO3-dosering innan och ett stort vattenbyte + KNO3-dosering efter.

                    Fiskarna verkar inte att må dåligt av dessa cyano.. ja förutom Actistrus ynglen (3cm) dom dog en efter en. Är cyano bakterien giftig för dom?
                    Nej dom tyder på att vattnet är väldigt fritt från t ex kväve så det brukar fiskarna uppskatta.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...