Sagittaria subulata!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jampan
    • June 2005
    • 55

    Sagittaria subulata!

    Jaha, lite pinsamt men min Vallisneria som inte växer är en Sagittaria subulata med största säkerhet. OK men mitt problem kvarstår, den växer inte som den ska. Jag har ju fått råd från bl a defdac och Rebecka om näring (mer N och bikarbonat är OK) och ljuset (stänga av tritonröret bl a), gäller detta fortfarande även Sagittaria subulata? Jag vet att jag tjatar lite men den var så snygg innan med långa mörkgröna blad, inga alger eller söndertrasade toppar. HJÄLP!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det låter bara som olika fototaxi beroende på olika typer av ljus, men kanske även olika kemotaxi då jag märker att t ex bra fosfathalter får L. glandulosa att i betydligt högre grad böja sig ut från skuggade partier eller krypa längs marken.

    Hade du samma rör före och efter flytten kan vi utesluta olika fototaxi pga ljusförändring.

    Exakt hur göder du, med vilken näring och vilka PMDD-ingredinser och hur mycket av varje och hur ofta?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • jampan
      • June 2005
      • 55

      #3
      Jag göder...

      med KNO3, KH2PO4 och NutriSI och tar 10 ml per 100 l vatten. Jag försöker byta 50 % av vattnet varje vecka men det blir nog varannan *slarvig*. Nu har jag ju börjat ge en extra dos KNO3 mitt i perioden sen jag fick det tipset.

      Jag hade inte samma rör i skåne (det akvariet var större och såldes vid flytten) men "innehållet" i akvariet mellanlandade hos en kompis några månader och där bibehöll de sin vigör med de nya rören (men jag vet ju inte om de var på nedgång då oxå...). Vet ju inte riktigt vad jag ska göra, det är skittrist att ha stubbiga, brunsunkiga växter jämfört med min långa slanka, mörkgröna skog som jag hade innan. Det är jätteschysst att du försöker hjälpa mig!

      Kommentar

      • Z_Lawer
        • September 2004
        • 333

        #4
        Men alltså: du byter 50 % vatten och göder med pmdd (dvs. KNO3, KH2PO4 osv...). Du nämner ingenting att du tillsätter CO2 (koldioxid), så jag antar att du kör utan. Detta skulle jag klassa som en low-tech burk, och i en sådan brukar man byta vatten en gång per halvår, om inte mindre. Är det inte så att när du byter vatten så tillsätter du CO2 genom ditt kranvatten automatiskt, och växterna anpassar sig till den högre CO2 halten genom att bygga vissa enzymer, men sedan uteblir ju CO2 när det vädras ut under veckans gång - då anpassar sig växten till den mindre CO2 och måste bygga om hela sitt system. Genom att hålla på och ändra sina enzymer har växten varken tid eller styrka att växa ordentligt, utan kanske rentav bryter ner sig.(Rätta mig gärna om jag har fel)

        Därför bör man nog bestämma sig om man vill köra low-tech, utan vattenbyten och utan Co2, eller high-tech, med CO2 och vattenbyten. Vill du köra high-tech med CO2 men inte har råd med en brandtub, så kan Seachem Flourish Excel vara ett bra alternativ - detta är en flytande kolgödning som kan "ersätta" koldioxid på tub. Seachem menar på sin hemsida att Excel är ungefär en sexa-sjua om koldioxid på tub är en tia (på en skala för växttillväxt el.dyl.).

        Länken till Seachem: http://www.seachem.com/products/prod...rishExcel.html
        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Då tror jag det är Tritonröret som trycker ner den i skorna - vilket många växtakvarister eftersträvar så det du ser behöver inte vara något negativt, bara annorlunda.

          Jag är benägen att hålla med Z_Lawer. Vi bör nog sätta fokus på koltillgången som är betydligt sämre här i Linköping jämfört med Skåne då du förmodligen hade hårdare vatten med betydligt mer bikarbonat direkt ur kranen. Dessutom en fet inkörd botten som hela tiden puttrar lite CO2.

          Kol är alltid där felet ligger om man kör med PMDD och det inte blir någon fart, så vill du inte pyssla med CO2 behöver du feta till bottnen (inga vattenbyten och inget slamsugande i bottnen) och sluta göra vattenbyten.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • jampan
            • June 2005
            • 55

            #6
            Ok...

            då förstår jag lite mer. Jag kör ingen CO2 så alltså en lowtech-burk. Men inga vattenbyten?? Jag har malawiciklider, jag vet inte om de skulle gilla det riktigt, de gillar ju fräscht vatten. Men man kan ju testa.

            Men jag körde hyfsat täta vattenbyten i skåne oxå, inte varje vecka men nån gång i månaden. Då gödde jag iofs inte heller...

            Det där med bikarbonat, jag antar att det var mkt mer karbonat i skånevattnet men jag tillsätter ju bikarbonat vid vattenbytet för att höja hårdheten. Fast det där med CO2 vid vattenbytet och switchandet av enzymsystem låter ju logiskt.

            Jag ska kolla det där med "flytande" kol men ekonomin är lite skral...

            Om jag nu glesar vattenbytena, ska jag ändå göda med pmdd? Hur mkt och hur ofta?

            Kommentar

            • Z_Lawer
              • September 2004
              • 333

              #7
              Ciklider är ju rätt stora fiskar, och hinner grisa ner rätt mycket under ganska kort tid, speciellt om man matar bra med räkmix. Detta är bra i en low-tech burk, *om* man har ett inkört filter och ett inkört botten: då omvandlas fiskskiten till växtgödningen utan några men för fiskar. Det enda man i så fall behöver tänka på är att man har stor och bra filter och inte rotar mycket i bottnet. Man kan i så fall klara sig på enbart den gödning som kommer från fiskskit, och enbart komplettera med PMDD vid speciella synliga brister (kräver lite toppfingerkänsla).
              Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

              Kommentar

              Arbetssätt...