Skruva till bra botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    Skruva till bra botten

    Jag kommer att flytta inom kort, och då kan man passa på och göra ny design i akvariet. Undrar bara vad det var man behövde för att göra bra botten, så att man slapp inkörningsproblem? Jag kan försöka samla lite organiskt slam från mitt nuvarande grus + antagligen lite från filtret, men det blir nog inte mycket: akvariet har varit igång endast i ett halvår. Något annan man skall tillsätta - torv exempelvis? Vill ha karet inkört från dag 1.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Skaffa lite torvrik jord (de flesta jordar man köper i växthus/växtaffärer har ganska hög andel torv) och häll i en hink med vatten och genomlufta kraftigt med syresten med luftpump i typ 1 vecka. Byt vatten i hinken så ofta du orkar - jorden sedimenterar allt snabbare för varje dag som går, när jorden börjar bli "färdig" så sedimenterar den på några minuter trots den kraftiga genomluftningen och dessutom har den slutat färga vattnet.

    Geggan är färdig! Blanda gärna med gammal inkörd filtergegga/grusslam om du har sådan, eller kanske en skvätt nitrivec även om jorden högst sannolikt redan har en fin bakteriekultur. Nitrivec-bakterierna kommer dessutom överleva pga all DOC från jorden, så man behöver inte Nitriveca sig fattig direkt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Z_Lawer
      • September 2004
      • 333

      #3
      Mmm, problemet med den här jordslurryin är att jag inte har en luftpump med syresten. Kan man ha vanlig liten vattenpump som ser till att hålla lite rörelse i hinken?
      Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Nej eftersom vattnet kommer vara ett enda kaos av jordpartiklar vilket jag tvivlar kommer vara bra för impellern.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Z_Lawer
          • September 2004
          • 333

          #5
          Allright, luftpump+syresten är det enda som gäller då, vilket jag inte har. Finns det ett alternativ till jordslurryn?
          Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

          Kommentar

          Arbetssätt...