Växter i vattnet, tar bort/minskar giftiga halter av kemiska gaser.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    Växter i vattnet, tar bort/minskar giftiga halter av kemiska gaser.

    Jag är lite fundersam över mina växter som jag har i mitt akvarium.

    Det är så att jag har satt ner några Ampelliljor (Chlorophytum comosum) dessa växter ju bra i vattnet fast kanske inte så jätte snabbt men dom värkar trivas där i alla fall
    Är lite bekymmrad över att växterna kan vara giftiga för fiskarna men tydligen av rön så ska de inte vara det
    Fiskarna äter inte på dom något direkt mer, har sett att dom nafsat lite men låtit dom vara ifred, dock så låter dom inte bli mina Hornsärv
    Ampelliljan ser fin ut att ha i akvariumet om den växer bra, en bra bild på den ser man här: http://www.odla.nu/artiklar/images/b...ampellilja.jpg
    Rötter växer också ut ur den så man får den att växa sig fast i botten.
    Som rubriken säger så misnkar denna växt giftiga halter av kemsika gaser i luft eller vatten eftersom denna blomma egenteligen planteras i kruka och är inte en undervattenväxt men värkar ju trivas där, växten ska ha gott om vatten om man odlar den i en blommbruka på torra land

    Någon annan som har denna växt i akvariumet?
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ett bättre alternativ är Echinodorus blehri eller subalatus som liknar Ampellilja men som klarar sig under vattnet.

    Växter som inte klarar sig under vattnet bryts ner och skitar på så sätt ner vattnet med högre halter ammonium/nitrat som fiskarna inte diggar.

    Däremot är det smart att odla Ampelliljor ovanför akvariet i blomlådor där man låter deras rötter växa ner i akvarievattnet, då slipper man vattna dom och dom renar samtidigt vattnet.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • lunar
      • July 2005
      • 427

      #3
      Humm okej... Odla ovanför säger du, skulle man ta och borra hål i den bt täck glas som jag har och sedan får de växa i domdär hålen

      Får se över domdär växterna då och byta ut dom med tiden, men just nu ser dom ut att klara sig fint under vattnet.. dom växer och så
      - 165L Low-tech.
      - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
      - 222L Ciklidakvarium.
      Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

      Kommentar

      Arbetssätt...