Ta bort alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trachinus
    • July 2005
    • 14

    Ta bort alger?

    Undrar bara.... När delar av ens inredning, tex större stenar och snäckor har fått en brun/grön hinna (alger) på sig. Vad tar man bort det bäst och lättast med? Jag har provat med varmt vatten och en diskborste, men får inte bort det.
    Finns det ngt bra medel? Kan man ta ngt starkare rengöringsmedel...bara man sköljer mycket mycket mycket noga efteråt?

    / Morgan
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    Något rengöringsmedel skall du inte använda!
    Risken att det hamnar i akvariet är kanske liten om du sköljer riktigt ordentligt, men jag hade aldrig vågat chansa med en sådan sak.

    Att inredningen får lite alger på sig är helt naturligt, och själv tycker jag att det är ganska vackert. Ungefär som sjögräs eller tång i havet.

    Om du ändå vill få bort det kan du testa med en grövre borste, tex en nagelborste.
    Men om du inte vill ha alger i framtiden så måste du ta reda på vad som är orsaken till att de uppkommer och ändra något i din skötsel av akvariet så att algerna inte vill komma tillbaka.
    För mer info om det ovanstående kan du använda sökfunktionen i forumet. du kommer garanterat hitta massor med bra lösningar på dina algproblem då.

    Lycka till!
    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    Arbetssätt...