Kiselalger, vattnets fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterUmeå
    • May 2005
    • 7

    Kiselalger, vattnets fel?

    Jag har sökt runt på forumet och läst många poster om just kiselalger.
    Vissa skriver att det inte är några problem och att det går över av sig själv i nystartade kar. Andra säger att det kan bero på för lite belysning eller kiselhaltigt vatten.

    Jag startade upp ett 720l kar för ca 4 månader sedan. Jag har 4x30W reflekterade powerglo rör och 11h belysningstid samt göder med pmdd.
    Kiselalgerna verkar aldrig ge sig. De lägger sig över växterna och ger dom en tråkig brun färg.
    Jag har haft ett mindre akvarium tidigare och jag har haft samma problem där så länge jag kan minnas. Kan det vara vattnet som spökar?, vad gör man i sådana fall åt det?.
    Jag ska kanske nämna att jag aldrig någonsin har haft cyano eller mängder av andra gröna alger.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Om dom lägger sig över växterna trivs inte växterna. Vad har du för GH och exakt hur göder du med PMDD (Hur mycket, hur lösningarna ser ut, när..)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • peterUmeå
      • May 2005
      • 7

      #3
      Receptet är enligt www.granholmarna.se. Det med K2SO4 och MgSO4.
      50% vattenbyte/veckan med fulldos gödning. Jag har bara ett multitest med stickor så jag har aldrig mätt GH ordentligt, men jag vet att vi har väldigt mjukt vatten här uppe i norr.
      Jag ska kanske nämna att jag endast använd gödning de senaste 4 veckorna, men algerna beter sig lika dant.
      Jag har nästan bara snabbväxande växter typ vattenpest, som växer nästan 1cm/dygn. De växer kanske lite väl snabbt eftersom de blir lite glesa och sjuter iväg på höjden.

      tack för visat intresse.

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        #4
        Släng stickorna och köp riktiga tester.

        Blir vattenpesten gles har du för dåligt ljus. Det gör att den proriterar att växa uppåt mot ljuset.
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ursprungligen postat av peterUmeå
          Jag ska kanske nämna att jag endast använd gödning de senaste 4 veckorna, men algerna beter sig lika dant.
          Så du doserar bara 10ml per 100 liter en gång i veckan efter vattenbyte? Doserar du för hela akvarievolymen eller bara det bytta vattnet?

          Recepten är ganska snåla då man bara får runt 5 ppm nitrat, 0.5 ppm fosfat och 0.1 ppm järn, så du kan potentiellt köra med en väldig underdosering.

          Eftersom du har mjukt vatten skulle jag testa att sakta öka KNO3 och KH2PO4-doseringarna tills du märker att kiselalgerna byts ut mot grönalger.

          Jag har nästan bara snabbväxande växter typ vattenpest, som växer nästan 1cm/dygn. De växer kanske lite väl snabbt eftersom de blir lite glesa och sjuter iväg på höjden.
          Om dom får alger på sig så trivs dom inte så då har du inte upplevt deras riktiga tillväxttakt. 1 cm/dygn låter ganska blygsamt för ett ogräs som vattenpest, så jag förstår om dom äldre delarna blir sunkiga.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • peterUmeå
            • May 2005
            • 7

            #6
            Doseringen är för hela akvarievolymen en gång i veckan (ca 70ml lösning).
            Jag ska prova att öka KNO3 och KH2PO4-doseringarna och håller tummarna.

            Mina teststickor är helt värdelösa och det känns som att de gör mer skada än nytta, onoggranheten gör att de kan visa lite hur som helst.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Det är väldigt svårt att göda med hjälp av tester eftersom man dels inte vet om testet visar rätt och dels inte vet om testet visar en organisk/otillgänglig variant av ämnet.

              Men det går att använda vanliga dropptester om man kalibrerar dom och inte går på ppm:en dom visar. Man gör tre stamlösningar på t ex 1,10,25 ppm nitrat och kollar vilken färg testet visar för varje lösning. Då vet man vilken färg man har när det är för lågt, bra och för högt.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...