Vad fattas mina växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Vad fattas mina växter

    Hej

    Något ämne verkar saknas i mitt ena akvarium.Ta en titt på bifogad bild.Dom nya svärdplantebladen är bleka och det har kommit små gröna prickar på en rutan.Jag har tidigare haft problem med cyano och har därför inte hällt ner något fosfat.Är det fosfat brist??

    Fredrik
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2


    kan ju titta lite här så kanske du får tips.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Om man tittar där så tycker jag att det ser ut som järnbrist.Någon som har en annan åsikt?Bytte vatten igår och körde på med en fulldos TMG.Har även något som heter ferrotabs.Ska jag trycka ner en/planta i hopp om att järnbristen försvinner?
      Fredrik

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        En fulldos TMG hjälpte inte.Verkar nästan som om svärdplantorna har svårt att ta upp micro genom bladen.Stoppade ner en Jbl ferrotab per planta och på 2 dygn så var färgen normal på dom bleka bladen.
        Fredrik

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Verkar nästan som om svärdplantorna har svårt att ta upp micro genom bladen
          Nej det har dom inte. Dom föredrar att ta upp all näring med bladen, det kan du testa genom att du inte ser skillnad om du fimpar alla rötterna och kör med kända nivåer av alla makro+mikroämnen i vattnet.

          Det är sällan mikrobrister man ser först i akvarier, vilket kanske kan vara en hint vart du ska kolla.

          Personligen kan jag inte se någon brist i dina bilder (ur fokus, för liten), och absolut ingen järnbrist (bleka nya blad).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #6
            Kanske lite svårt att se på bilden men dom nya skotten var nästan genomsinliga och det var inte gnagt av någon mal eller så.Nitrat 20ppm.....

            Fredrik

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Bilden visar ju bara ett gammalt blad? Har du doserat 20 ppm nitrat har du då även doserat runt 0.4 ppm järn om du använder dom vanliga PMDD-stamlösningarna och då är det rejält osannolikt att det är mikrobrist, eller någon brist överhuvudtaget.

              Återigen ser man bara gröna friska växter på din bild. Du har inte lagt in fel bild?

              Är det däremot uppmätta 20 ppm nitrat med något halvkasst test så kan du vara ganska säker på att det är kvävebrist.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

                #8
                Saken är den att bladet är inte gammalt.Kom fram några dagar innan bilden togs....
                Fredrik

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Kom fram några dagar innan bilden togs....
                  Då är det ju inte nytt? Och det visar inga bristsymptom.

                  Nya Echinodorusblad blir ofta ganska egenomskinliga, precis som Javaormbunkars bladspetsar när dom växer som bäst.

                  Så du kan tyvärr inte ge dina "Ferrotabs" cred för att dom påverkat växten öht. Snarare tycker jag det verkar som TMG:n som fick den att skjuta skott så fint är hjälten i dramat =)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...