Engelsk sjösten = kiselalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

    Engelsk sjösten = kiselalger?

    För att göra en lång historia kort så var jag på akvarielagret och skulle köpa grus (engelsk sjösten) till mitt 530 liters akvarium..
    Då fick jag frågan: Varför vill du ha det?
    och så sa ha att man kunde få kiselager av det vilket jag aldrig har hört talas om förut. Utan han tyckte det var bättre med holländsk, men det hade dom däremot inte hemma så det fick bli engelsk iaf.

    Kan det verkligen stämma? Jag vet att det är många som kör med engelsk sjösten vilket jag själv gjorde i mitt första akvarium utan problem..
    Senast redigerad av Fredde_; 14 August 2005, 20:07.
    530 liter grönsaker
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    kan inte minnas att ja nånsin hört att engelsk sjösten skulle ge kiselalger.

    kan det varit snack för att få sålt dyrare holländskt grus?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Har åxå hört Christer säga flera ggr att rådasand motverkar kiselalger... Det kanske stämmer men vem bryr sig egentligen om kiselalger när de är ett så otroligt litet problem.

      Jag gillar lite halvfin engelsk sjösten för att den är så bra på att hålla växterna på plats och för att den ligger kvar där man lägger den. Rådasand far omkring och lever sitt eget liv alltför mycket.
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Fredde_
        • December 2004
        • 253

        #4
        Ursprungligen postat av oveb
        Har åxå hört Christer säga flera ggr att rådasand motverkar kiselalger... Det kanske stämmer men vem bryr sig egentligen om kiselalger när de är ett så otroligt litet problem.

        Jag gillar lite halvfin engelsk sjösten för att den är så bra på att hålla växterna på plats och för att den ligger kvar där man lägger den. Rådasand far omkring och lever sitt eget liv alltför mycket.
        Det var just Christer som sa det till mig, nåja.. Nu har jag ju den Engelska och det ska nog gå bra tror jag.
        Jag har rådasand i mitt 250L nu och precis som du säger så lever det sitt eget liv och det är svårt att få växterna att sitta på plats.
        Nu blev det 2-3mm, eller var det 2-5? Kommer inte riktigt ihåg hur det var sorterat men det såg ut att bli ganska lagom för att få växterna att sitta kvar
        530 liter grönsaker

        Kommentar

        Arbetssätt...