Problem efter mer ljus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mustang
    • July 2005
    • 78

    Problem efter mer ljus?

    Hej!

    Det är så här att jag förrut bara hade ett 18W lysrör till min 100 liters burk, nu har jag kompletterat med ett till, båda har dessutom reflektorer.
    Efter att jag har gjort detta så börjar min Gälört plantor bli ljusa (röda) i toppen, beror detta på att det saknas någon gödning?
    Har petat ner sådana där gödningskulor men jag kanske ska ha något annat?

    Dock så är det bara på dom som växt ända upp till ytan som påvisar detta och det växer riktigt bra i övrigt i burken.

    Om det har någon betydelse så kan jag också tala om att det bara går Guppy i akvariet.

    /Mikael
    Mikael
    110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
    Min Blogg
    GOC
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #2
    Ursprungligen postat av Mustang
    Hej!

    Det är så här att jag förrut bara hade ett 18W lysrör till min 100 liters burk, nu har jag kompletterat med ett till, båda har dessutom reflektorer.
    Efter att jag har gjort detta så börjar min Gälört plantor bli ljusa (röda) i toppen, beror detta på att det saknas någon gödning?
    Har petat ner sådana där gödningskulor men jag kanske ska ha något annat?

    Dock så är det bara på dom som växt ända upp till ytan som påvisar detta och det växer riktigt bra i övrigt i burken.

    Om det har någon betydelse så kan jag också tala om att det bara går Guppy i akvariet.

    /Mikael
    Många plantor kan få en rödaktig kant i toppen när du ökar ljuset, jag hängde på 60w extra över halva akvaret och kronan på mina ambulia blej rödaktiga, det du måste tänka på är att växterna måste ha mycket mat (gödning) om du ökar ljuset och det krävs extra gödning med Co2 för att inte växterna skall bli fula.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • Mustang
      • July 2005
      • 78

      #3
      Jo det har jag förstått men jag tycker inte att jag har ökat ljuset så mycket.
      Hade ju bara ett 18W lysrör innan och nu har jag två 18W.
      36W på 100 liter är ju inte extremt på något vis efter vad jag har förstått när jag läst lite.

      Förslag på vad jag ska göda med mottages tacksamt.
      Vill dock inte köra igång med CO2 utan då släcker jag hellre det ena röret...

      /Mikael
      Mikael
      110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
      Min Blogg
      GOC

      Kommentar

      • Z_Lawer
        • September 2004
        • 333

        #4
        Var det någon tanke bakom inköpet av det andra röret? - Du vet ju att mera ljus betyder mera gödning, antingen i form av pmdd eller mera foder till fiskarna (inga näringskulor).
        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

        Kommentar

        • Mustang
          • July 2005
          • 78

          #5
          Tyckte att karet var lite väl dunkelt.
          Sen tyckte jag det kunde vara kul om man kunde få växter att trivas, vilket dom ju tydligen gör. För växer gör det...
          Gödningskulorna jag testat är JBL 7 Balls men jag kan mycket väl tänka mig att börja göda med PMDD.
          Dock så vill jag helst slippa CO2.

          /Mikael
          Mikael
          110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
          Min Blogg
          GOC

          Kommentar

          • kentk
            • January 2004
            • 865

            #6
            Tänk på att även reflektorerna ökar ljuset en del oxå...
            Vision 180L

            Kommentar

            • dinajel
              • November 2004
              • 606

              #7
              Det verkar ju inte vara några större problem med ljusökningen, såsom du beskriver den. CO2 är nog inte nödvändigt. Men jag skulle helt klart rekommendera dej att titta närmare på PMDD. Det är inte alls speciellt svårt och växterna blir kalasfina. Och skippa dom där gödningskulorna.
              Bilder på mina akvarier.

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #8
                PMDD!

                Du behöver bara skaffa tre pulver.
                Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

                Nisse- blandar du 7 teskedar i en halvliter
                vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid
                varje vattenbyte.

                Pelle- blandar du 4 krm i en halvliter vatten
                och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje
                vattenbyte.

                Miriam- blandar du 7 krm i en halvliter vatten
                och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje
                vattenbyte.

                Nisse = 7tsk KNO3
                Pelle = 4krm HK2PO4
                Miriam = 7krm NutriSi / TMG = 7krm NutriSi, 2krm K2SO4 och 2krm MGSO4

                När du beställer dessa pulver heter

                Nisse = "KNO3" = Kaliumnitrat
                Pelle = "KH2PO4" = Kaliumdivätefosfat
                "K2SO4" = Kaliumsulfat
                Miriam = "NutriSi", "Mikro+", "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

                Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.


                Här kan du köpa det du behöver.

                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                Arbetssätt...