staghorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Perfekt.
    säger desamma
    va mindre problem än ja trodde med att få igång mäskco2.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      fick en nitritspik nu och då blommade staghornen upp rätt ordenligt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #18
        Jag hade rejäla Staghornproblem i början på året... andra alger också... finns bilder i mitt album, de fick helt enkelt ett eget! Jag använde ingen gödning i karet, men lyckades skvätta i en fulldos TMG en gång när jag gick runt med tmg flaskan utan att tänka...
        I samband med en flytt, skrubbade jag helt rent från alger och började sedan köra pmdd/tmg... vanlig dos av allt utom KNO3 där jag kör dubbel dos. Jag har också slutat göra vattenbyten varje vecka, utan kör varannan och 50% i stället... gödning häller jag däremot ner varje vecka...

        De enda alger jag ser till nu är dom gröna mattorna av trådalger (tror jag det är), som är bara att lyfta upp... de sitter helt lösa. Ingen Staghorn så långt ögat kan nå, TACK snälla Tropfrog och Defdac!!!
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #19
          vattenbyte görs var 7-14 dag lite beroende på ida har det dock gjorts 3ggr redan eventuellt blir det en fjärde beroende på vad no2 testet visar om en stund.

          pmdd har ja kört med dom senaste 2 månaderna men senaste 2-3veckorna kör ja 3ggr standarddos men börjar misstänka att de är för lite.

          jo förresten gullig liten gris
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #20
            Andedräktstestet är en slug liten grej som såvitt jag vet uppfunnits av Krause. Finns i vart fall väldokumenterad i hans böcker. Trist nog har han blivit nedsablad en hel del eftersom han tog ställning i en diskussion kring syrehalten i vattnet. För övrigt har han örnkoll på många saker, så jag rekommenderar verkligen hans böcker. Kan vara svåra att få fatt i och de är på tyska, men i allafall. Guldgruva.

            Gött att det verkar lösa sig med staghornen i vart fall. Just de algerna är något klura att begripa sig på vad de triggas av, men spåna går ju. Månne kommer bättre och exatare rön i framtiden.

            Hilsen,

            P

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #21
              börja fundera på om staghorn kommer om reningen inte är perfekt.

              har ökat nu markant sen igår och fick en spik nu under natten en platy död.
              har ju haft räkor som ynglat av sej en del + att ja köpte 2 platy för ett tag sen.
              höga fina näringsnivåer får den att sakta dra sej undan.

              staghorns finns ju i driver i zoobutikernas akvarier till exempel och när fins ju mycke "skit" i vattnet.

              några kommentarer om det ja skrivit
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #22
                Jag har aldrig sett staghorn i nån butik, däremot så har exempelvis Akvarielagret massor av cyano i burkarna. Men det är ju inte så konstigt då dom byter massor av vatten ofta.
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  herkules zoo till exempel har massor av staghorn där vattnet strömar ut från rening.
                  sett det i flera andra zoo också.

                  cyano däremot kan jag inte minnas att ja sett i nån butik men har ju bara varit på herkules och hornbach i modern tid.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #24
                    Alger generellt verkar triggas av ammonium, så det är värt ett test att bättra på den biologiska filtreringen. Just staghorn har jag i vart fall inte sett några "mer" triggers på. Vore rätt skoj att testa mer kring att odla alger. Cyano, grönvatten, trådalger och grönalger går hyfsat ok att "odla", men staghorn har jag inte producerat ännu. Har för övrigt fått fatt i en snäcka som verkar äta cyano!!

                    Hilsen,

                    P

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #25
                      ryktet gör gällande att posthornsnäckor äter cyano.

                      får ju snart ett andra akvarie och då ska dom 6 fiskar ja har i mitt lilla akvarie bort och bara ha räkor i det så om staghorn kommer av dålig rening så bör det märkas rätt fort.

                      kan ju dock tillägga att ja har inte mätt upp nån nitrit dom senaste 2 månaderna bortsett det jag mätte upp igår vilket är nere på under 0.2 nu efter vattenbyten.

                      jo förresten har haft en bit trärot i vatten nu över sommaren den har en ordentlig beläggning av gröna alger nu.
                      har sådär lite på känn att räkorna skulle bli förtjusta i den
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #26
                        pmdd har ja kört med dom senaste 2 månaderna men senaste 2-3veckorna kör ja 3ggr standarddos men börjar misstänka att de är för lite.
                        Grejen var ju inte att höja pmdd dosen, utan att bara höja KNO3!

                        Gloria hälsar och tackar för komplimangerna
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #27
                          jo ska köra med lite högre kno3 bl.a har bristsymptom på vallisnerian.

                          såg idag att ja även hade fått en del trådalger och bakrutan va grön men kan ha varit de innan.

                          kollade precis nitrit och det fanns ingen "whatsoever" enligt jbl's dropptest.
                          låg på runt 0.15 vid 02.30 inatt.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          Arbetssätt...