staghorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    staghorn

    mors
    haft lite problem med alger och lyckats få bort alla utom 1.
    nämligen staghorn.


    suttit å sökt information om hur man blir av med staghorn och läst att minskad nitratnivå och/eller co2 får det att försvinna men inte hittat nån info som anger varför det kommer.
    info överhuvudtaget var lite tunt om just staghorn.

    har 8st växter i akvariet den enda som är drabbad är anubias och den ska plockas ur å behandlas med väteperoxid.
    sen finns det lite på gruset.

    nån som vet vad som triggar staghorn ?

    hur mycket kan det påverka att jag har MYCKET växter och lite fisk ingen co2 gödning (kör pmdd) ?

    ljus påverkar alger men nån som vet hur mycket staghorn påverkas av ljus ?

    God Natt
    Raven
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    ingen ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      nån som vet vad som triggar staghorn ?
      Ammonium som vanligt.

      hur mycket kan det påverka att jag har MYCKET växter och lite fisk ingen co2 gödning (kör pmdd) ?
      Mycket växter utan CO2. Enda kolkällan blir då garanterat bikarbonat, som alger normalt sett alltid är bättre på att utnyttja pga mycket större yt:volym-ratio och kanonsimpla näringstransport.

      Kör du stora regelbundna vattenbyten ovanpå det så ser du till att växterna aldrig blir bra på att utnyttja bikarbonat.

      Stressade växter läcker ammonium och tar inte upp något ammonium. Staghorn är stora fina alger som påminner om växter som är superbra på näringsrika vatten utan CO2.

      Utan CO2 bör du se till att byta så lite vatten som möjligt (någon gång i halvåret) och konvertera helt till low-tech. Orkar du göra en urlakad jordbotten är det ditt bästa alternativ. Då har du en botten med bra nitrifikation och en viss CO2-produktion som mineraliserar fiskskiten bra. Slutar du göra vattenbyten med en vanlig grusbotten gäller det att den är inkörd sedan flera år tillbaks så den innehåller ordentligt med bakterier.

      Sedan är det den gamla vanliga visan. Trimma bort eller skrubba angripna blad nitiskt precis innan vattenbyte. Har du UV-filter så kör du det runt 24 timmar efteråt så eventuella utslängda stress-sporer nukas.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        börjat fundera lite på att köra mäsk-co2 ska iväg till zooaffärn och se om dom har nån bra co2-diffusor.

        uvfilter har jag ingen möjlighet att köra.
        det är snart 3 månader sen ja satte in ett bottenfilter.

        finns det nån möjlighet att skippa vattenbytena även om botten bara är 3 månader ?

        och om så är fallet hur gör jag med pmdd ?
        ja har ju förvisså vattenspikblad den är snabbväxande och borde förhoppningsvis visa bristsymptom innan ormbunkarna och anubias.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          det är snart 3 månader sen ja satte in ett bottenfilter.

          finns det nån möjlighet att skippa vattenbytena även om botten bara är 3 månader ?
          Ingen aning. Har ammonium/nitrit-nivåerna stabiliserats? Om dom har det borde det finnas en bakteriekultur och då borde du kunna skippa dom.

          och om så är fallet hur gör jag med pmdd ?
          Överlag med low-tech så doserar man max en fulldospuls varje vecka, eller när man börjar se brister.

          Som vanligt med trådliknande alger brukar jag dra ner lite på mikrodelen av PMDD men öka KNO3/KH2PO4.

          Efter lite sökning på APD så verkar det vara ammonium som får igång den och sedan kan den vara lite tråkig att bli av med om man inte har snabbväxande växter så man kan trimma bort angripna delar.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            har inget ammonium test men har inga som helst problem med nitrit.
            mätte aldrig upp några nivår ens när ja hade i bottenfiltret(sköljde bort den lösa skiten i gruset) men då hade botten funnits i ett par månader innan.

            ska iallafall iväg å köpa väteperoxid imorron och behandla anubiasen i en plastlåda för å slippa problem med överdosering å dylikt i akvariet.

            kanske även beskära den då den börjar bli stor

            Tack för hjälpen iallafall
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Jag har tyvärr inga bilder men jag hade rent perverst mycket Staghorn för någon månad sedan. Trodde aldrig att det skulle gå att rädda växterna men med lite envishet och noggrann gödning så började de ge med sig. Först blev de lite slemmiga och sedan gick de att "fluffa" bort resterna.

              En månad tog det nästan så var tålmodig...

              Hur de triggades ?? Antagligen för att jag inte fick tag på Fungistop utan dyngade i General Tonic istället. Det dödade antagligen filterbakterier i tillräcklig mängd för att få en lite spik... Det är vad jag tror iallafall...

              Det finns lite att läsa om det i min blogg i Juni-arkivet.
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                tänkte höra kan man göra slamsugning även om man inte gör vattenbyten ?
                då tänker jag mest bara ytligt flyger upp så mycke skit såfort man gör nåt i karet.

                tänkte isåfall bygga mej en liten slamsugare med hjälp av en vattenpump och ett partikelfilter.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ang. Ovebs strul i ca en månad så har jag läst att många upplever att Staghorn blommar upp ganska snabbt och kraftigt för att sedan i princip smälta bort nästan lika plötsligt som det kom. Den kör sitt race och sedan försvinner. Ibland. Förhoppningsvis.

                  tänkte höra kan man göra slamsugning även om man inte gör vattenbyten ?
                  tänkte isåfall bygga mej en liten slamsugare med hjälp av en vattenpump och ett partikelfilter.
                  Om det är samma vatten du kommer cirkulera genom ett filter tror jag du behöver ett ganska extremt diatomfilter + kolfiltrering för att få bort ammoniumet om du ska slamsuga djupt ner i bottnen.

                  Ska du bara få bort slammet ovanpå gruset utan att grejja omkring i själva gruset så borde det nog gå bra med någon sådan uppfinning. Kanske.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    bara ytligt jag tänkt slamsuga men det är inget större problem å få in lite aktivt kol.

                    tänkt mej nåt i still med slang och ett munstycke som går till en liten vattenpump som sen trycker ner vattnet längst upp i en petflaska fylld med till exempel filtervadd och en massa hål i botten som vattnet kan rinna ut genom.

                    har ju en hylla ovanför akvariet ja kan sätta en krok i å hänga upp flaskan i.

                    EDIT:
                    vad är ett diatomfilter ?
                    googla lite efterdet men hitta bara folk som använde de ingen beskrivning
                    Senast redigerad av Raven; 17 August 2005, 16:12.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      uppdatering.
                      sparkade igång en flaska mäsk igår och kör det via en nutrifin co2 diffusor och har tryckt ner ph från 7.2 till runt 6.4-6.5 vilket ger runt 30ppm om enligt denna tabellen.


                      kan se att de börjar komma bubblor på en del blad och har 2 frågor.

                      1.
                      när det slutar bubbla från växterna och reaktorn är igång och ph't lågt så är det pga näringsbrist ?

                      2.
                      kommer ju trycka ner mer näring till växterna och då dom får kol via co2 borde ja kunna köra vattenbyten utan problem med alger ?
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • dinajel
                        • November 2004
                        • 606

                        #12
                        Ursprungligen postat av Raven
                        sparkade igång en flaska mäsk igår och kör det via en nutrifin co2 diffusor och har tryckt ner ph från 7.2 till runt 6.4-6.5 vilket ger runt 30ppm
                        Hurra!
                        1.
                        när det slutar bubbla från växterna och reaktorn är igång och ph't lågt så är det pga näringsbrist ?
                        Ja. (Men kol är ju också näring.) Defdac skulle nog iofs höja ett varningens finger och säga "Har du verkligen verkligen verkligen koll på CO2?"... och jag är nog iofs benägen att hålla med. Men dynga på ordentligt med PMDD också. Det går åt mycket mer än man tror när man får ner bra med CO2 (har jag märkt av egen erfarenhet).

                        2.
                        kommer ju trycka ner mer näring till växterna och då dom får kol via co2 borde ja kunna köra vattenbyten utan problem med alger ?
                        Absolut. Kör vattenbyten enligt EI, dvs. 50% i veckan.
                        Bilder på mina akvarier.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          och har tryckt ner ph från 7.2 till runt 6.4-6.5 vilket ger runt 30ppm om enligt denna tabellen.
                          För att slippa tråkigheter med om testet visar rätt så är det bra att göra andedräktstestet:


                          Då slipper du kolla tabeller och har en ultimat färg på just ditt test att gå efter, utan att behöva bry dig om exakt vilket pH eller KH du har.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            körde andedräktstestetr och gav runt 6.4 i ph.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Perfekt.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...