växterna äts upp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    växterna äts upp!

    Jag har svärdbärare i mitt akvarium.Dom äter allt grönt dom kan se.Nu är min jättevallisnera.....eller hur det stavas, snart uppäten, jag har svårt att få bort dom uppätna bladen, hänger massa trådar där bladen skulle sitta. En annan växt har dom börjat äta på bladen på, ska jag ta bort dessa växter och skaffa andra eller har nån nån ide hur jag ska gå till väga?
    Man blir aldrig fullärd ....
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Lite svårt att få dem sluta. Jag kan inte ha växter i mitt 200L kar då de blir förstörda innom några timmar. Hade ca 10 plantor i varav några var av den tåligare sorten. En dag när jag tände i karet var det spenatsoppa i karet.. Fick göra en grovstädning i karet och det tog ett bra tag att få vattnet klart igen. Min rekomendation är att antingen ha plastväxter allt. mycket tåliga växter i ditt kar. Matar du lite eller? Vad har du för foder?

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      Har du också svärbärare? svärdplantan har jag inte sett att dom gett sig på,jag matar dom en gång om dagen med flingfoder, plus flingfoder för växtätande fiskar,ibland slinker en ärta eller ett majskorn ned,dom älskar det! ska jag ta bort växtdelar som dom haft sönder från växterna och lagt sig på vattenytan? en del säger att man inte ska göra det på en gång pga att dom ger näring!? är det sant?
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • Hella2
        • July 2005
        • 1158

        #4
        åhh..vad jättefina akvarium du har! nästan så man blir lite avis ju va kul för dig!
        Man blir aldrig fullärd ....

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Nej, men ett skrälldus med malar, skalarer mf... Klicka på mitt namn och se i min profil vad för odjur jag har i 200 karet..

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Tja, inte nöjd med det stora.. Ska göra om det och ta bort en del invånare.. Har ev. ett litet projekt på G... Hemlig än så länge.. Men man tackar!!

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Hella2
              • July 2005
              • 1158

              #7
              ja,ler jag blev nästan rädd vad heter en sån mal? jag har tittat på dom och tänker skaffa mig en själv,men dom ser ju likadana ut,fast dom kräver säker olika
              Man blir aldrig fullärd ....

              Kommentar

              • Hella2
                • July 2005
                • 1158

                #8
                eller kanske det var nått annat
                Man blir aldrig fullärd ....

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #9
                  Ursprungligen postat av Hella2
                  Har du också svärbärare? svärdplantan har jag inte sett att dom gett sig på,jag matar dom en gång om dagen med flingfoder, plus flingfoder för växtätande fiskar,ibland slinker en ärta eller ett majskorn ned,dom älskar det! ska jag ta bort växtdelar som dom haft sönder från växterna och lagt sig på vattenytan? en del säger att man inte ska göra det på en gång pga att dom ger näring!? är det sant?
                  Tja, jag tar bort det som jag inte vill ha flytandes eller störandes på bottnen och mina fiskar har inte dött.. Det finns ju näring kvar i de växter som är kvar. Fodret är OK. Kankse skulle prova med lite frusna mygglarver med. Jag ger mina lite då och då som lite lyx och de älskar det!!

                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hella2
                    ja,ler jag blev nästan rädd vad heter en sån mal? jag har tittat på dom och tänker skaffa mig en själv,men dom ser ju likadana ut,fast dom kräver säker olika
                    Villken utav dem? Den störta mal jag har i det stora är en Gibbiceps (segelfenspleco) på 25-30cm. Ska strax lägga in lite mera bilder jag nyss har tagit.

                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • MagicFingers
                      • November 2003
                      • 3136

                      #11
                      Ge dina fiskar mer mat.
                      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                      Nunc Est Bibendum

                      Kommentar

                      • C.Ciklid
                        • February 2005
                        • 12055

                        #12
                        Ursprungligen postat av MagicFingers
                        Ge dina fiskar mer mat.
                        Det hjälper kankse inte alltid. Inte för mig i alla fall. Gödde dem med algpiller, flingfoder, mygglarver, gurka m.m. och ändå vart växterna spenat.. riktig spenat.

                        //Camilla
                        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                        Kommentar

                        • Hella2
                          • July 2005
                          • 1158

                          #13
                          ja...nu har jag gett mina fiskar brocolli, ja kanske ska ge dom mera
                          Man blir aldrig fullärd ....

                          Kommentar

                          • Hella2
                            • July 2005
                            • 1158

                            #14
                            kan man ge blackmolly och svärdbärare gurka?
                            Man blir aldrig fullärd ....

                            Kommentar

                            • MagicFingers
                              • November 2003
                              • 3136

                              #15
                              jajamän, jag har tom. matat med jordgubbar med gott resultat
                              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                              Nunc Est Bibendum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...