Hål i växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    Hål i växter?

    Har lite problem med hål i framförallt mina nyplanterade Hygrophilor men även lite grann i min stora svärdsplanta. Det klart att det kan vara ancistrus tex men jag tror inte det. Göder ju regelbundet med PMDD, vad har jag brist på tror ni om det uppstår "hål" i mina växter? KNO3?CO2? Eller?
    /J
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    #2
    Hur ser hålen ut? Ser det ut som om någon tryckt en knappnål massor med gånger genom bladen? Det brukar vara kaliumbrist. Spana in http://www.hjortgatanszoo.se/main/de....cfm?navID=193
    Bilder på mina akvarier.

    Kommentar

    • Johan73
      • December 2003
      • 483

      #3
      Ja, det ser faktiskt ut som att det skulle vara kaliumbrist. Hur mycket ska man öka på KNO3 doseringen då? Är det bara att testa sig fram? Några förslag?
      /J

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #4
        Petar du ner KNO3 så att du får 10 ppm nitrat så ger KNO3 även cirka 6 ppm kalium (enligt APC:s fertilator iaf - låter mycket, stämmer det verkligen?). Har för mej att Defdac någon gång sa att du lär få nitratbrist innan du får kaliumbrist, så det är nog bara att ösa på så att du får bra nitratvärden, då följer kaliumet med av bara farten, så att säga. Det är rätt svårt att överdosera nitrat.
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        • Johan73
          • December 2003
          • 483

          #5
          Visst finns det en "kalkylator" nånstans för att räkna ut det du skriver nu eller hur gör man?
          /J

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Göder ju regelbundet med PMDD
            Hur? Hur ofta fulldpulsar du och hur ser dina stamlösningar ut?

            Som dinajel säger är det bara att gå upp i dosering. Antingen fetare pulser varje dosering eller frekventare dosering.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Johan73
              • December 2003
              • 483

              #7
              Jag kör ju 40ml av KNO3,KH2PO4 och TMG varje vecka men byter numera (på din inrådan) bara 50% vatten VARANNAN vecka. Nu dunkade jag faktiskt i 80ml KNO3 och 80ml KH2PO4 för att få lite extra tillskott. Kan jag fortsätta med det varje vecka eller hur ska jag bete mig?
              /J

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Här är APC:s fertilator:

                A forum community dedicated to aquatic plant owners and enthusiasts. Come join the discussion about collections, displays, tanks, styles, troubleshooting, reviews, accessories, classifieds, and more!


                Det var nåt knas med den, men jag minns inte riktigt vad. Nåt med magnesium där den räknade fel?
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • Johan73
                  • December 2003
                  • 483

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johan73
                  Jag kör ju 40ml av KNO3,KH2PO4 och TMG varje vecka men byter numera (på din inrådan) bara 50% vatten VARANNAN vecka. Nu dunkade jag faktiskt i 80ml KNO3 och 80ml KH2PO4 för att få lite extra tillskott. Kan jag fortsätta med det varje vecka eller hur ska jag bete mig?
                  Verkar det ok?
                  /J

                  Kommentar

                  • dinajel
                    • November 2004
                    • 606

                    #10
                    Det verkar helt okej. Då hamnar du väl på 10 ppm NO3 och 1 ppm PO4 vid varje gödning och det känns ju som helt okej värden.
                    Bilder på mina akvarier.

                    Kommentar

                    • Johan73
                      • December 2003
                      • 483

                      #11
                      Tack dinajel!
                      /J

                      Kommentar

                      Arbetssätt...