mini-pellia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Makasu
    • June 2004
    • 400

    mini-pellia

    Någon som vet om det går att få tag på mini-pellia i sverige?




    Är lite sugen att experimentera med den!

    /Makasu
    /Makasu

    http://green.colorize.net/
  • PatrikMalmo

    #2
    Minipellia har jag aldrig sett någonstans, men den "normala" pellian har jag en tuss av. Funkar himla olika beroende på ljusmängd och CO2. När jag körde den i växtkaret blev den som på bilden, men i 50-literskaret i köket (lättskött kar utan CO2) blir den rätt "spretig" och växer på höjden.

    Har fått fatt i min vid besök hos Tropica, där det också verkar slås fast att det är Monosolenium tenerum det handlar om. Numera har jag även sett den i butiker i Malmö och Danmark.

    Hilsen,

    P

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Nope den går inte att få tag på här, men det var på forumet som importerade den men har för mig att det skedde något missöde med den.

      Mycket fosfat gillar vanlig Pellia skarpt och då är den ett ogräs som blir väldigt irriterande speciellt om man har nålgräs (som jag har - jag hittar fortarande pelliabitar överallt =( ), så jag gissar att även minivarianten gör det. Säg till om du får tag på den och får fjutt på den - den sägs växa plågsamt långsamt vad jag hört på internationella forum.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Nixon tror jag att det var som importerade dem från Singapore. Någon Pellia dog också som du säger men jag tror att det var den vanliga typen.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • Makasu
          • June 2004
          • 400

          #5
          Jag tror den vanliga pellian tyvärr blir för stor i mitt akvarium då det är relativt litet, 30l, så jag satsar på växter i liten skala.

          Vi får hoppas att ryktet sprids och ngn tar in det till sverige, har även läst om mini-riccian som vore ett grymt komplement till vanlig riccia.

          /Makasu
          /Makasu

          http://green.colorize.net/

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Mini-pellia finns i Sverige!

            Ursprungligen postat av Makasu
            Någon som vet om det går att få tag på mini-pellia i sverige?
            Mini-pellia (Riccardia chamedryfolia) verkar omöljig att få tag i genom akvarieaffärerna men ironiskt nog så finns den enligt länken nedan inventerad i naturen här i Sverige på några platser! :-)

            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Jupp de var jag som importerade rackaren och min kära sambo som spolade den..
              Mitt bästa tipps är nog att köpa en större kvantitet då den växer väldigt sakta även med fosfathalter över 3, samt 1watt per liter.. Jag diskuterade med killen som sålde växten, hn ar inte så imponerad av den just pga att den kräver alldeles för mycket tid..
              Jag kommer eventuelt att importera fler specialare i höst, troligen så blir det ingen mini pellia.
              Mvh NiXoN

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #8
                Kanske man skulle gå ihop ett par och dela på frakten. Jag är i varje fall intresserad.
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • Makasu
                  • June 2004
                  • 400

                  #9
                  Japp, är också intresserad.

                  Nixon: var importerar du ifrån?
                  /Makasu

                  http://green.colorize.net/

                  Kommentar

                  • Wheat
                    • August 2004
                    • 9

                    #10
                    www.aquabid.com så finns det en person som kallar sig Adriansg som säljer minipellia ibland. För ett par dagar sedan hade han 10g minipellia för ca 40 USD inklusive frakt till Sverige och då ingick även en portion "vanlig pellia".

                    Jag har handlat av honom tidigare (inte minipellia), tyvärr så var växterna lite ledsna när de kom fram från Singapore, han erbjöd sig att skicka ny växter vilket inte behövdes för de tog sig tillslut.

                    Kommentar

                    • Makasu
                      • June 2004
                      • 400

                      #11
                      Japp, googlade fram honom Han svarade:

                      You might want to try to get it local first.....
                      Not sure on the survival rate.....
                      /Makasu

                      http://green.colorize.net/

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Hmmmm... någon sålde Blyxa japonica...

                        ** sugen **
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #13
                          Singapore, dom var rätt trötta när dom kom fram men dom överlevde....

                          Kommentar

                          • micke eklund
                            • November 2002
                            • 680

                            #14
                            Ursprungligen postat av petnym
                            Ursprungligen postat av Makasu
                            Någon som vet om det går att få tag på mini-pellia i sverige?
                            Mini-pellia (Riccardia chamedryfolia) verkar omöljig att få tag i genom akvarieaffärerna men ironiskt nog så finns den enligt länken nedan inventerad i naturen här i Sverige på några platser! :-)

                            http://www.emg.umu.se/research/river.../kh-sbt-01.pdf

                            Ingen som bor i Norrtäljetrakten som känner för att ta en promenad i skogen
                            Enligt länken som petnym delade med sig av så ska den finnas i dessa kärr...
                            Lohärad F:G: Fågelsjön
                            Söderby-karl F:G: Älvsjökärret
                            Länna F:G: Vaxmora

                            Ingen som sett till mossan på den södra sidan om Stockholm ?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Om man ska importera lär man passa på nu när det är varmt.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...