För mycket ljus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #61
    Därför är jag nog benägen att påstå att man inte bör dra några som helst slutsatser förrän man testat något under minst 2 veckor (stabila förhållanden då).
    Det kan jag verkligen skaka hand på Ove! Precis mina erfarenheter den tid jag hållt på med växtpulandet. Kan hända det är artberoende men ungefär två veckor brukar jag ha som "stabiliseringsperiod".

    * om det nu tillför något **
    Jodå, jag fick bekräftat vad jag har upplevt. Uppskatta en ny gödningsregim och håll dig till den två veckor och gör en utvärdering. När du har gjort den - fundera på varför CO2:n bråkar nu igen
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #62
      Ursprungligen postat av Z_Lawer
      Det jag funderar istället på är hur du oveb upplever det ûberstarka MH-ljuset som du har i din burk: framkallar det någon synlig Calcium-brist med krulliga blad?
      Mina balja kan nog aldrig fungera som referens då jag bara har nålgräs och E.stellata. Vill dock minnas att hag hade Glandolosablad som krullade sig men den betedde så helt freak'at överhuvudtaget. Kröp utefter botten och så.

      Det var inte heller samma glödisar som jag har nu utan då hade ja AB Aqualina 10000 (13000K) och nu har jag ADA's 8000K.

      Jag har dock för mig att jag kört AR under båda sortens lampor och problem med krulliga blad kan jag inte minnas. Bara alger på gamla blad... tillväxten var iallafall bra.
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #63
        Ursprungligen postat av BluesBoy
        [Det kan jag verkligen skaka hand på Ove! Precis mina erfarenheter den tid jag hållt på med växtpulandet.
        Kul, jag tror det är de omedelbara reaktionerna man ser ibland när man skickar i något som saknats som gör att man lätt lurar sig att tro all förändringar sker nästan omedelbums.

        Jag trodde ett tag att när algerna ombildas till slemmigt klägg att man var totalt körd och att man antagligen borde göra en total omstart.

        Det har visat sig senare vara första steget till algdöd...

        Man lär sig så länge man lever det är så säkert.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #64
          Ursprungligen postat av Z_Lawer
          Jag tänkte på en sak vad gäller Calcium-brister: det verkar som om dessa visar sig (enbart) tydligast hos Hygrophylan Polysperman - antagligen för att den är så snabbväxande. Jag har hittills inte märkt någonting liknande hos L. arcuata till exempel, eller hos Hornsärv, eller L. repens.
          Jag har också det endast på polysperman. Men det är den absolut mest snabbväxande växten jag har.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #65
            Denna tråd har för övrigt blivit en mycket intressant och läsvärd diskussion.
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • peppito
              • December 2003
              • 1612

              #66
              Ursprungligen postat av defdac
              Varannan dag: 2,75 ppm PO4 (25 ml av en 200 ml blandning med 2 tsk KH2PO4),
              25 ml beror det på att du doserar för en beräknad mäng av 250 liter? Jag tänkte kolla hur det förhåller sig till mitt kar så jag blev lite nyfiken.
              "du ångrar bara det du inte gjorde"

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #67
                Nej min KH2PO4-blandning är bara gammal vana. Jag har 310-liters akvarium och en kapyl på flaskan (en gammal Mikro+ flaska) är ca 5 ml, så jag varierar bra antalet kapsyler. 25 ml av min blandning blir ungefär 2.75 ppm PO4 i min 300-litrare om jag inte minns fel.

                Men det för stor dos, har för mig att Barr brukar säga att man väldigt sällan behöver dosera upp mer än 1 ppm, men likadant där så växte min burk bäst med den stora doseringen plus att jag hört att B. heudelotti diggar fosfat och den vill jag gärna få bättre fjutt på än jag haft tidigare.

                1 ppm PO4, 10 ppm NO3 och 0.1-0.3 ppm Fe per dos tycker jag verkar vettigt i ett högljusakvarium med CO2. Då ska det mycket till för att det ska bli brister och växa dåligt förutsatt att CO2-halten är bra.

                Men så är det väl det där med variationer i pulverdensiteter, temperatur, kranvattensammansättning osv osv som gör att man tillsist hittar mängder som verkar funka bättre i sin burk.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Chrilleus
                  • November 2004
                  • 224

                  #68
                  Tjena,
                  tänkte bara säga att jag fick UVC-filtret igår. Verkar vara hög kvalitet på filtret, som var helt komplett med HF-don samt UV-lampa från Philips, plug and play! Pluspoäng för svensk brux, samt svensk text på kartongen!

                  55Eur inkl. frakt. Jag kunde hämta ut filtret på macken sex dagar efter beställningen..



                  Ska bli jävligt kul att se om det blir ngn skillnad
                  500l, 160l, 96l
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

                  Kommentar

                  • Chrilleus
                    • November 2004
                    • 224

                    #69
                    Såg att säljaren har HQI-armaturer för 65Eur inkl. lampa i sin eBay-shop Låter jääävligt billigt??
                    500l, 160l, 96l
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

                    Kommentar

                    • marcuspajp
                      • July 2004
                      • 448

                      #70
                      Det verkar vara vanliga utomhuslampor. Visst är det billigt, men inte ohyggligt billigt för sånna.
                      Salt är ballt

                      Kommentar

                      • Z_Lawer
                        • September 2004
                        • 333

                        #71
                        Ursprungligen postat av peppito
                        Ursprungligen postat av Z_Lawer
                        Jag tänkte på en sak vad gäller Calcium-brister: det verkar som om dessa visar sig (enbart) tydligast hos Hygrophylan Polysperman - antagligen för att den är så snabbväxande. Jag har hittills inte märkt någonting liknande hos L. arcuata till exempel, eller hos Hornsärv, eller L. repens.
                        Jag har också det endast på polysperman. Men det är den absolut mest snabbväxande växten jag har.
                        Jag har också Hygrophyla difformis och najas major, som skall vara ganska snabbväxande, men har inte sett några calcium-brister på dessa.
                        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                        Kommentar

                        • peppito
                          • December 2003
                          • 1612

                          #72
                          Ursprungligen postat av marcuspajp
                          Det verkar vara vanliga utomhuslampor. Visst är det billigt, men inte ohyggligt billigt för sånna.
                          Utomhus lampor är billiga på Rusta däremot.
                          "du ångrar bara det du inte gjorde"

                          Kommentar

                          • peppito
                            • December 2003
                            • 1612

                            #73
                            Ursprungligen postat av Chrilleus
                            Tjena,
                            tänkte bara säga att jag fick UVC-filtret igår. Verkar vara hög kvalitet på filtret, som var helt komplett med HF-don samt UV-lampa från Philips, plug and play! Pluspoäng för svensk brux, samt svensk text på kartongen!

                            55Eur inkl. frakt. Jag kunde hämta ut filtret på macken sex dagar efter beställningen..

                            Ska bli jävligt kul att se om det blir ngn skillnad
                            Ja det var ett bra pris med frakt och allt. Ge gärna en utvärdering. Jag överväger också att införskaffa UVC-filter.
                            "du ångrar bara det du inte gjorde"

                            Kommentar

                            Arbetssätt...