För mycket ljus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    För mycket ljus.

    Jag har den senaste tiden haft problem med kalciumbrist och alger. Har aldrig haft det tidigare.

    Det hela började med att jag bytte rör till aquarelle och skaffade reflektorer. Nu skall jag testa och ta bort hälften av reflektorerna för att se om det blir bättre.

    Bubblet har varit bra men mycket alger. Surt.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Har du tryckt på gaspedalen så är det väl bara att tanka oftare ??
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Jo det är föstås. Har haft i gödning varannan dag men utan minskning av alger. Har gröna typ av svävalger vid ytan. Och även någon typ av gröna alger som täcker hela rutan. Kommer grymt fort.

      Undrar om det är sådana där som man skrapar bort för att sedan bara komma tillbaka. De som defdac pratat om.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Z_Lawer
        • September 2004
        • 333

        #4
        Defdacs tips mot dammalger funkade för mig med. Medan jag tömde akvariet till hälften och skrapade rutorna hade jag UV-C:n igång. Fluffade växterna och sköljde rutorna ett par gånger, rörde om lite varsamt på bottnets ytskickt för att få upp det som satt sig på gruset. Med den lilla vattenmängden hann dammalgerna gå ganska många gånger igenom uvc-filtret.
        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Uv filter blir helt klart mitt nästa inköp.

          tömde hälften av vattnet och torkade bort allt som satt på rutorna. hoppas att det blir bättre.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • Chrilleus
            • November 2004
            • 224

            #6
            Kommer du ihåg den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=76546 ? Det jag inte skrev, var att jag också har märkt en uppgång av: 1. små gröna prickar på rutan, som sitter som fan 2. grön algmatta på rutan, som sitter löst 3. nåt brunt äckligt jävla damm/slem på sanden, och på äldre blad av HC:n Det som är extra vidrigt är att dammet/slemmet verkar fotosyntesa :spysmiley
            500l, 160l, 96l
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Och även någon typ av gröna alger som täcker hela rutan. Kommer grymt fort.
              Grattis. Ska vi ge oss på dem jäklarna tillsammans
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • Chrilleus
                • November 2004
                • 224

                #8
                UV-C-filter va ju inte så dyrt: http://cgi.ebay.co.uk/UV-C-Wasserkla...QQcmdZViewItem
                500l, 160l, 96l
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Dammalger är ganska enkla att bli av med om man stryker bort dom in i en hävert. Dom ger sig efter ett par-tre gånger om man är nogrann. Utan UV-filter.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • peppito
                    • December 2003
                    • 1612

                    #10
                    Skall nog göra både och. Både med skrapa och hävert och att köpa uv-filter för framtiden.

                    Chrilleus: Mycket lika problem vi har. Får väl se om vi kan få rätt sida på det. Bra pris var det på filtret.
                    "du ångrar bara det du inte gjorde"

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Peppito, det är lite oroväckande att du också märkt Ca-liknande brister med Aquarelle. Jag har nämligen en längre tid tänkt lägga ut en förfrågan på vilka rör folk kör med som märker Calciumbrister.

                      Sedan jag lagt på täckglas har av en händelse min glandulosa blivit snyggare - nu tror jag iofs det beror på intensivare CaCl2-gödning - men faktum kvarstår att den alltid håller sig snygg i skuggan av andra växter, men såfort den växer ut i det fulla flåset av Aquarelle så börjar den krulla sig.

                      Om detta beror på att Aquarelle driver växterna extremt hårt så Calciumupptaget inte hinner med eller om Aquarelle bara har någon otäck egenskap (en massa UV som tas bort av täckglasen?) vet jag inte - om det beror på att man driver dom för snabbt för att Calciumupptaget ska hinna med borde de flesta med riktigt mycket ljus + lågt GH märka samma sak.

                      Vet någon ur UV-skador ser ut på växter? Har för mig att dom bara blir rödare pga kraftiare anthocyaninutveckling.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • peppito
                        • December 2003
                        • 1612

                        #12
                        Kalciumbristen är mycket tydlig på min hygrophila polysperma. Hade inte samma problem med sun-glo. (dock lite olustig färg istället)

                        Jag göder med cacl2 och mgso4 en ggr i veckan i samband med vattenbytet. Jag tillsätter så att jag får med kranvattnet ca 40 ppm ca och 10 ppm mg. Trots detta har jag kalciumbrist. Lite märkligt tycker jag

                        jag skall kolla vad jag har för GH ikväll.

                        Kanske skulle testa med täckglas för att se om det blir skillnad.
                        "du ångrar bara det du inte gjorde"

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Att det blir bättre med SunGlo vore inte konstigt då det är väldigt mycket ineffektivare än Aquarelle - om det är så att Calciumet helt enkelt inte hinner med för att Aquarelle + perfekta näringsnivåer drar växterna för snabbt för att det tröga Calciumet ska hinna med.

                          Vore ju iofs smutt om den enkla lösningen då vore att dra ner på antalet rör. Ekonomiskt.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • peppito
                            • December 2003
                            • 1612

                            #14
                            Jag var inne på det också så jag bytte från 2 ramper med 2 rör som bägge måste vara tända till 2 ramper med två rör varav man kan släcka ner ett så att det blir 3 st istället för 2 eller 4 som innan.
                            "du ångrar bara det du inte gjorde"

                            Kommentar

                            • Z_Lawer
                              • September 2004
                              • 333

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Peppito, det är lite oroväckande att du också märkt Ca-liknande brister med Aquarelle. Jag har nämligen en längre tid tänkt lägga ut en förfrågan på vilka rör folk kör med som märker Calciumbrister.

                              [...]men faktum kvarstår att den alltid håller sig snygg i skuggan av andra växter, men såfort den växer ut i det fulla flåset av Aquarelle så börjar den krulla sig.

                              Om detta beror på att Aquarelle driver växterna extremt hårt så Calciumupptaget inte hinner med eller om Aquarelle bara har någon otäck egenskap (en massa UV som tas bort av täckglasen?) vet jag inte - om det beror på att man driver dom för snabbt för att Calciumupptaget ska hinna med borde de flesta med riktigt mycket ljus + lågt GH märka samma sak.
                              Tänkte bara säga att det är inte bara de som har lågt GH som upplever samma sag. Jag kör med 3 st 18 watt Aquarelle med reflektorer i en 100 liters kar. Vissa toppar på Hygrophylan nära ljusrör är det bara att kasta - extremt krulliga och väldigt väldigt små förvridna saker som bara liknar blad (svårt att överhuvudtaget kalla de små monstren för växtblad). Detta trots att vårt kranvatten innehåller upp till 110 mg/l Ca och 20 mg/l Mg. Jag tror inte att krulligheten i åtminstone mitt fall beror på bristen på Ca, utan snarare att precis som defdac säger att det inte hinner tas upp helt enkelt i lika snabb takt som allting annat.

                              Har aldrig ens tänkt tanken att detta kunde bero på ljuset, efter allt bra man läst om de superba Aquarellen, utan skyllde allting på för lite gödning. Thinking outside the box...

                              Rosanervigen får dock riktigt snyggt vita-vener-mönster längre in i växtsnåren: en fröjd för ögat!!
                              Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...